TRENDWATCHING EN TIJDGEEST SESSIE
Kijken, begrijpen en handelen met je blik op de toekomst
2
uur
8 - 75
deelnemers
€
Vanaf 800,- ex btw
Tijd
FLEXIBEL
Locatie
flexibel
Opties
meerdaagse training
Trendwatching: kijken, begrijpen en handelen met je blik op de toekomst
Trends laten zien wat er op dit moment verandert in de markt of in de samenleving. De wereld is constant in beweging. En organisaties, merken en doelgroepen daardoor ook. Als organisaties zicht hebben op deze veranderingen, kunnen ze hierop inspelen door hun strategie aan te passen of nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Trendwatching in de tijdgeest sessie is daarom een krachtig èn creatief middel om een cultuur van innovatie te stimuleren.
In deze trendwatching sessie leer je:
Trends herkennen en clusteren. De tijdgeest en behoeften te identificeren met gebruik van een digitale evidencewall en de doelgroep behoeftewerelden.
Voor wie is deze sessie?
Voor CEO’s, R&D afdelingen, innovatieteams, beleidsmedewerkers, mar-com professionals, teamleiders, creatieve teams. En voor teams die op een ongedwongen, creatieve manier even aan de toekomst willen snuiven.
In deze workshop trendwatching ga je ontwikkelingen herkennen, clusteren en duiden met gebruik van een digitale evidencewall en de behoeftewerelden.
Trendwatching: kijken, begrijpen en handelen met je blik op de toekomst
Trends laten zien wat er op dit moment verandert in de markt of in de samenleving. De wereld is constant in beweging. En organisaties, merken en doelgroepen daardoor ook. Als organisaties zicht hebben op deze veranderingen, kunnen ze hierop inspelen door hun strategie aan te passen of nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Trendwatching in de tijdgeest sessie is daarom een krachtig èn creatief middel om een cultuur van innovatie te stimuleren.
In deze trendwatching sessie leer je:
Trends herkennen en clusteren. De tijdgeest en behoeften te identificeren met gebruik van een digitale evidencewall en de doelgroep behoeftewerelden.
Voor wie is deze sessie?
Voor CEO’s, R&D afdelingen, innovatieteams, beleidsmedewerkers, mar-com professionals, teamleiders, creatieve teams. En voor teams die op een ongedwongen, creatieve manier even aan de toekomst willen snuiven.
In deze workshop trendwatching ga je ontwikkelingen herkennen, clusteren en duiden met gebruik van een digitale evidencewall en de behoeftewerelden.
Een digitale evidencewall is een visueel hulpmiddel dat kan worden gebruikt om trends te herkennen, te clusteren en te duiden met inzet van een online samenwerkingsplatform zoals Miro. Zo kun je informatie verzamelen, ordenen en presenteren,.
Programma
I. Introductie trendwatching (15 minuten)
- Overzicht van het trendwatching, uitleg en instructie
- Uitleg van relevante begrippen, tools en voorbeelden
- Inrichten/aanmelden online platform (onderdeel van de voorbereiding)
2. Trends verzamelen, clusteren en duiden in de evidencewall (75 minuten inclusief korte pauze)
- Stap 1: Verzamelen van trends (onderdeel van de voorbereiding)
- Stap 2: Clustering van trends
- Stap 3: Identificeren en duiden van trends met gebruik van de behoeftenwerelden
3. Afronding en presentaties (30 minuten)
- Samenvatting van de belangrijkste inzichten
- Bepalen van de vervolgstappen
- Vragen & antwoorden
Klaar om te starten?
Cindy Mirande is trendwatcher en innovatiestrateeg.
We vertellen je graag meer als je praktische of inhoudelijke vragen hebt. Open het contactformulier of bel 0619 598 987.
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Een super leerzame en interessante cursus. Waar het in creatieve processen nog al eens aan schort, is structuur en houvast. De Focus-Fly-Flow methode die je deze cursus leert is hier een mooie oplossing voor. Deze methode gaat in de toekomst zeker bijdragen aan betere concepten!
Ervaring Training Visuele Communicatie
De training is een inhoudelijke en praktische kennismaking met beeldtaal; hoe zet je het in (op strategisch niveau) voor je bedrijf/merk en hoe maak je verschillende content. Je kunt daarna meteen aan de slag! Ook prettig dat het een kleine groep was, zodat er alle ruimte was voor interactie. Bovendien wist de trainer alle vragen die we op haar afvuurden snel en onderbouwd beantwoorden, erg fijn! De locatie is ook goed bereikbaar, zeker met OV.
Ervaring Training Copywriting
Een 9 voor deze leuke en nuttige training Copywriting! Veel handige tips gekregen om betere teksten te schrijven. We waren met een klein clubje dus was ook leuk om wat meer naar elkaar te luisteren en te discussiëren!
Ervaring Training Brand Storytelling Ida Smit
Bij Versdenkers heb ik een inspirerende training Storytelling gevolgd. De verdeling theorie en praktijk was fijn. In de kunstzinnige locatie en met de interactie met de groep kom je tot andere denkwijzen en inzichten. Al neem ik weer nieuwe technieken mee die ik in de praktijk kan toepassen.
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Ik heb de training prettig ervaren. Het was fijn dat er wat tijd zat tussen de eerste twee en laatste twee dagen om zo alles even te laten bezinken. In die tussentijd ben je toch in je omgeving ook wat oplettender met betrekking tot wat we hebben behandeld. Ondanks dat ik de eerste twee dagen veel bekende elementen van mijn studie terug zag komen, waren de laatste twee dagen wel zeker een verrijking.
Ervaring Training Visuele Communicatie
Een praktijkgerichte en persoonlijke training! Het programma kwam erg goed overeen met de beschrijving ervan, dus ik kreeg wat ik verwachtte. Ik heb nu genoeg handvatten om de discussie over beeldtaal binnen mijn eigen organisatie aan te zwengelen en een beeldvisie te schrijven.
Ervaring Training Copywriting – Yvonne Verdonck
Leuke en leerzame training met veel praktijk in een creatieve omgeving. Kleine groep en daardoor veel persoonlijke aandacht. Ik ben nu zekerder van mijn teksten en weet waar ik op moet letten om de lezer te (blijven) boeien.
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Heel gevarieerde training met verschillende invalshoeken. Goede voorbeelden, leuke interactie met elkaar. Een fijn naslagwerk dat je ook makkelijk weer ter hand neemt. Lisa is zeer kundig en weet met enthousiasme haar kennis en ervaring over te brengen. Lisa zet je wel goed op schrijf en is opbouwend kritisch naar de resultaten van de oefeningen.
Ervaring training Brand Storytelling en Contentstrategie
Veel geleerd in twee dagen, met name voor mij waren de presentatietechnieken erg nuttig. ik sta daardoor de volgende keer zeker met een beter verhaal voor een groep. De kennis over merkwaarden communicatie gaat mij bij de aanscherping van mijn eigen profilering ook goed van pas komen. Dank!
Ervaring training Presenteren met Storytelling Jet van der Stal
Ontzettend leerzame training van Lisa en Richard. Op dag 1 hebben we veel inzichten gekregen in het aanscherpen van onze eigen corporate story en dag 2 hebben we geleerd hoe we die het beste kunnen presenteren. Leuk, actief en nuttig. Fijne trainingsruimte ook!
Ervaring Incompany Zakelijk tekenen
Heerlijk om een workshop te volgen die zo praktisch is en meteen toepasbaar in mijn werk als beleidsadviseur. Het dwingt je om goed na te denken over de kern van de boodschap. En het klopt: iedereen kan tekenen. Ik ook! Versdenkers bedankt!
Ervaring Incompany Zakelijk tekenen
Iedereen kan tekenen! Inderdaad! Met de vele goede tips en trucs van deze training komen de mooiste creaties te voorschijn. Meteen te gebruiken tijdens de volgende meetings en bijeenkomsten. Fijne trainer, leuke locatie en mooi programma.
Ervaring Incompany Zakelijk tekenen
Hele praktische training, voor iedereen geschikt, of je nu kunt tekenen of niet. Erg leuk om zo creatief bezig te zijn en je krijgt concrete handvatten om je gedachten beter op papier te krijgen. Zeker 2e dagdeel goede aansluiting bij ieders praktijk.
Ervaring Incompany Future Thinking
Wat een creatieve mensen zijn hier aan het werk en hoe enthousiast gaan zij om met alles wat er gebeurt in de wereld. Met KHN hebben we 3 inspirende dagen gehad en heeft de training ons enorm geholpen om het netwerk rondom trends en inspiraties op te zetten. Dit is zeker aanbevelens waard waarbij de training zich ook nog eens niet alleen in het lokaal plaats vond en ook op een aantal leuke plekken in Rotterdam werd gehouden. Ik heb enorm genoten Top!
Ervaring Incompany Future Thinking
We hebben in 3 volle dagen prachtige inzichten gekregen in het duiden van trends voor onze achterban. Mede door de opgedane kennis kunnen we onze inspiratietours in binnen- en buitenland nog beter opzetten. Cindy en Lisa, bedankt voor de inspirerende dagen.
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Lisa en Dzenita laten in deze cursus op een hands-on, ontspannen manier zien hoe je tot een sterk en doordacht creatief concept komt. Hierin wisselen theorie en praktijkopdrachten elkaar af en ga je ook aan de slag met je eigen case(s). Ik ga de handvatten zeker gebruiken voor mijn eigen projecten. Echt een aanrader, bedankt voor de leerzame dagen!
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Prettige dynamische cursus. Veel afwisseling tussen inspirerende theorie en kleinere praktijkopdrachten. Je leert er een manier van denken. Lisa is erg slim en inspirerend in haar oplossingen. De faciliteiten kunnen beter, maar passen ook wel bij de ‘creatieve’ achtergrond van de cursus en het bedrijf.
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Een fijne plek in het centrum van Rotterdam. Interessante cases als voorbeelden van goede en slechte concepten. Goeie oefeningen om nieuw geleerde technieken toe te kunnen passen. Ben weg gegaan met een hele nieuwe kijk en een andere denkwijze!
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Onlangs de training conceptontwikkeling gevolgd bij Versdenkers. Wat was het super! Nieuwe inzichten gekregen. Je krijgt handvatten en methodes om tot een goed concept te komen en dit verder uit te werken. Out of the box denken gaat nu vanzelf. De dagindeling is ook erg prettig doordat praktijk en theorie elkaar goed afwisselen. Lisa bedankt!
Ervaring training Presenteren met Storytelling Arjan Reinders
Veel geleerd in twee dagen, met name voor mij waren de presentatietechnieken erg nuttig. ik sta daardoor de volgende keer zeker met een beter verhaal voor een groep. De kennis over merkwaarden communicatie gaat mij bij de aanscherping van mijn eigen profilering ook goed van pas komen. Dank!
Ervaring Training Copywriting Daan de Jager
In drie dagen ontzettend veel geleerd over goede copy. Vincent van Versdenkers is een ervaren trainer. Dankzij zijn bevlogen stijl vlogen de cursusdagen voorbij. De locatie en de lunches in de buurt maakten de Cursus Copywriting helemaal af!
Ervaring Training Visuele Communicatie
Een mooie cursus, gebracht door een inspirerende, kundige docente die de stof uitstekend en inspirerend brengt. Kleine groep, waardoor ruime aandacht voor bespreken van de opdrachten en ruimte voor vragen, werkt uitstekend. Als bonus een aantal zeer goede, bruikbare tips (voor online bewerkingsprogramma’s) gekregen!
Ervaring Training Visuele Communicatie
Lisa weet op een inspirerende manier je mee te nemen in de laatste trends. Door het gebruik van gerichte oefeningen en diverse technieken laat ze je anders over beeld denken. Ook is er ruimte voor ieder zijn specifieke leer vragen. De opgedane kennis kan je hierdoor gelijk toepassen in je dagelijkse praktijk.
Ervaring Training Visuele Communicatie
Goede opbouw en inhoud van de training, fijne balans tussen vertellen, luisteren, experimenteren en toepassen. Bijzonder inspirerende opdrachten! Cursus had een hoog niveau, ik heb veel geleerd, vooral van de feedback van docent en medecursisten. Lisa is een deskundige én fantasievolle docent.
Ervaring Training Visuele Communicatie
Ik heb veel energie en inspiratie opgedaan in deze training! De verhouding theorie & praktische opdrachten met veel interactie vond ik goed. Ik ben in 2 dagen tijd toch op een andere manier naar beelden gaan kijken en heb kennis gemaakt met handige tools en programma’s om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan!
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Veel inspiratie opgedaan! De methodes om tot een idee/concept te komen gaan mij zeker verder helpen bij het bedenken van nieuwe campagnes. Het zelf werken aan cases, de praktijkvoorbeelden en het aterlier waar de cursus plaatsvindt, maken dit tot een leuke en levendige cursus waardoor de dagen omvlogen. Een aanrader!
Ervaring Training Conceptontwikkeling
Een prima opgebouwd programma rondom professionele conceptontwikkeling. Met een echt ervaren frontvrouw, sprekende voorbeelden, prettige opdrachten en ruimte voor professionele reflectie. En dat alles op aansprekende locaties en met een boeiend en energiek gezelschap. Dank voor deze inspirerende ervaring.
Presenteren met Storytelling Natalie Zuidgeest
Een goed concept ontwikkelen en dat vervolgens ook overtuigend naar klanten brengen; daar zat onze uitdaging. Richard en Lisa hebben ons team goed getriggerd. Onze doelstellingen aanscherpen, het creatieve concept ontwikkelen, de visuele presentatie verbeteren en dat vertalen naar de mondelinge presentatie. Leuk om te zien hoe we allemaal (projectleiders/ontwerpers en accountmanagers van interieurbeplanting) hier veel energie, inspiratie en tips uit hebben gehaald. Het was voor ons weer enorm waardevol.
Ervaringen met Nudging Versdenkers
‘Ik kreeg meer inzicht in het mentale proces van mensen.’
‘Ik begrijp nu beter waar de weerstand van mijn doelgroep zit.’
‘We hebben nu diverse nudging tools en ideeën om uit te testen.’
‘Het is ook een fantastische teambuilding!’
‘We hebben keihard gelachen om de oefeningen en ons eigen team.’
Ervaringen met Nudging
‘Ik kwam buiten m’n eigen bubble qua ideeen’
‘Het hielp me te stoppen met denken in belemmeringen.’
‘Mooie balans tussen wetenschap, voorbeelden en actie.’
‘Het gaf me structuur om ideeën te bedenken.’
‘Dit levert energie op!’
Conceptontwikkeling
Geweldige training voor communicatie generalisten om planmatig te komen tot een creatieve strategie. Er zijn bij mij luikjes open gegaan, waarvan ik niet wist dat ze er zaten. Ik verheug me op het veel meer naar ons toe trekken van het bedenken van concepten voor de strategie en daar een visie voor te ontwikkelen. We hebben ook onze denkwijzen verruimd op een manier dat we niet meer alleen het standaard lijstje met middelen zullen uitrollen. Een aanrader!
Team training Design Thinking
Heel mooi om te zien dat het team zo goed op elkaar is ingespeeld tijdens dit proces. De nieuwe tools ondersteunen niet alleen onze ambities, maar ook onze groei als organisatie. Design thinking zal ons enorm helpen bij het vormgeven en realiseren van toekomstige ideeën en projecten.
Ik vind het heel interessant om te zien dat we met drie hele verschillende projecten zijn begonnen. En dat door het Design Thinking de rode draad tussen al die projecten voor onze organisatie duidelijk wordt. Daardoor kunnen we veel beter verbanden leggen tussen alles wat we doen. En dat gaat onze organisatie ter goede komen.
In het begin dacht ik: jeetje, moeten we hier twee volle dagen mee aan de slag? Nu denk ik, wat fijn dat we hier zo grondig mee bezig zijn geweest, want het heeft ons ontzettend veel inzicht opgeleverd. En we kunnen op basis van deze uitkomsten nu ook veel sneller producten gaan ontwikkelen.
Ik vind het heel fijn dat we dit met z’n allen zo hebben kunnen doen. Heel goed dat we systemen hebben ontwikkeld waarmee we onze groei ook kunnen ondersteunen. En dat we ons creatieve proces uitgewerkt hebben.
We hebben de neiging om vaak snel in oplossingen te gaan denken. En door deze technieken, met name ook door Scampering, worden we gedwongen om eerst die scope heel goed onder woorden te brengen waarna we veel sneller tot goede resultaten kunnen komen.
Ik ben iemand die heel snel mijn potlood pakt om te gaan tekenen, want dat is de taal die ik begrijp. Door Design Thinking en Scampering heb ik geleerd dat het heel goed is om eerst die scope veel beter te ontwikkelen, waardoor je daarna ook veel beter over projecten kunt communiceren en makkelijker tot een ontwerp komt.
Het is een goed idee om hier een vaste werkwijze voor onszelf voor te maken, zodat wij weten welke creatieve technieken we uit de kast kunnen trekken in welk stadium van een ontwikkelproject. Wij hopen dat we hiermee voor KYP een heel eigen manier van productontwikkeling kunnen gaan neerzetten.
Zo zie je maar weer hoe goed het is om zo’n ontwerpvraag veel beter uit te pluizen en te onderzoeken, waardoor je startpunt veranderd en je tot betere producten komt.
Hoe zetten we trendwatching in ?
De Mondriaan van Marketing. Boek over conceptontwikkeling.
Doelgroepen raken met buitengewoon creatieve merkcommunicatie. Daarvoor moet je strategie, creativiteit en de uitvoering van een creatief concept naadloos op elkaar afstemmen.
De oplossing hiervoor is dit boek van Lisa van Noorden, over Conceptontwikkeling met de Focus-Flow-Form strategie. Geïllustreerd aan de hand van een voorbeeldcase en het creatieve proces van kunstenaars.
Wat is een Concept en hoe werkt Conceptontwikkeling?
In de wereld van marketing en binnen de creatieve industrie is het begrip “concept” een alomtegenwoordige term. Maar wat houdt het nu precies in? En is de betekenis van “concept” hetzelfde in verschillende vakgebieden?
Hoe schrijf je een goede creatieve briefing?
Een goede creatieve briefing is als de fundering van een huis: zonder een stevige basis, zal het bouwwerk snel wankelen. Of nog erger, in elkaar storten. Een goede creatieve briefing is dus van cruciaal belang voor een succesvolle samenwerking tussen een bureau, klant en creatief.
De Mondriaan van Marketing. Boek over conceptontwikkeling.
Doelgroepen raken met buitengewoon creatieve merkcommunicatie. Daarvoor moet je strategie, creativiteit en de uitvoering van een creatief concept naadloos op elkaar afstemmen.
De oplossing hiervoor is dit boek van Lisa van Noorden, over Conceptontwikkeling met de Focus-Flow-Form strategie. Geïllustreerd aan de hand van een voorbeeldcase en het creatieve proces van kunstenaars.
Wat is een Concept en hoe werkt Conceptontwikkeling?
In de wereld van marketing en binnen de creatieve industrie is het begrip “concept” een alomtegenwoordige term. Maar wat houdt het nu precies in? En is de betekenis van “concept” hetzelfde in verschillende vakgebieden?