GEDRAG BEINVLOEDEN MET NUDGING
Een duwtje in de goede richting om gewenst gedrag te stimuleren.

1
dag
3 - 25
deelnemers
€
Vanaf 2099,- ex btw
Tijd
10:00-16:00
Locatie
flexibel
In onze actieve training Nudging leer je alles over deze intrigerende gedragsveranderende communicatietechniek. Via subtiele aanpassingen in de omgeving of in communicatie stuur je mensen op een positieve manier richting verantwoorde keuzes. Nudging is bijvoorbeeld in te zetten om te stimuleren dat mensen gezonder gaan eten, duurzamer gaan denken, eerder de fiets pakken of hun huis beter isoleren. Eigenlijk kun je elk gedrag wel nudgen.
Gewenst gedrag sturen met Nudging
Nudging is eigenlijk heel simpel. Door informatie anders te presenteren help je mensen om complexe beslissingen simpel te maken. Daardoor stuur je gewenst gedrag. Mensen willen gemak en houden van eenvoud. ‘What’s in it for me?’. Lees meer over Nudging in ons blog.
We duiken in het denkproces van mensen. Waarom doen ze wat ze doen? Welke kenmerken uit de gedragswetenschap liggen hieraan ten grondslag? Hoe gebruiken we dit om gedrag te sturen?
De training Nudging is fantasievolle, praktische training waarbij je:
– alles leert over de psychologie achter het keuzeproces van mensen
– hoe je dat subtiel kunt beïnvloeden.
– aan de slag gaat met een concreet vraagstuk voor jouw organisatie
– creatieve oplossingen bedenkt om mensen aan te zetten tot actie.
– als deelnemers je team sterker maakt
In plaats van ‘zenden’ gaan we uit van de behoeftes van mensen. Mensen willen:
– ergens bijhoren
– gezien worden als een persoon
– doen wat anderen doen (ja, we zijn kuddedieren)
– een beleving ervaren
– gemak en eenvoud
– veiligheid en zekerheid
Behoeften creëren binnenweggetjes in het menselijk brein. Door hier creatief op in te spelen zetten we aan tot actie.
De training helpt jouw team ook beter communiceren
Nudging werkt natuurlijk het beste als je het zelf beleeft. Daarom doen we een paar laagdrempelige, humorvolle oefeningen die iets vertellen over de communicatie en samenwerking binnen jouw team. Wat is ieders rol en het bijbehorende gedrag? Het effect: hard lachen, nieuwe inzichten over je team en een perfecte aanvulling op de training.
In plaats van ‘zenden’ gaan we uit van de behoeftes van mensen.
In onze actieve training Nudging leer je alles over deze intrigerende gedragsveranderende communicatietechniek. Via subtiele aanpassingen in de omgeving of in communicatie stuur je mensen op een positieve manier richting verantwoorde keuzes. Nudging is bijvoorbeeld in te zetten om te stimuleren dat mensen gezonder gaan eten, duurzamer gaan denken, eerder de fiets pakken of hun huis beter isoleren. Eigenlijk kun je elk gedrag wel nudgen.
Gewenst gedrag sturen met Nudging
Nudging is eigenlijk heel simpel. Door informatie anders te presenteren help je mensen om complexe beslissingen simpel te maken. Daardoor stuur je gewenst gedrag. Mensen willen gemak en houden van eenvoud. ‘What’s in it for me?’. Lees meer over Nudging in ons blog.
We duiken in het denkproces van mensen. Waarom doen ze wat ze doen? Welke kenmerken uit de gedragswetenschap liggen hieraan ten grondslag? Hoe gebruiken we dit om gedrag te sturen?
De training Nudging is fantasievolle, praktische training waarbij je:
– alles leert over de psychologie achter het keuzeproces van mensen
– hoe je dat subtiel kunt beïnvloeden.
– aan de slag gaat met een concreet vraagstuk voor jouw organisatie
– creatieve oplossingen bedenkt om mensen aan te zetten tot actie.
– als deelnemers je team sterker maakt
In plaats van ‘zenden’ gaan we uit van de behoeftes van mensen. Mensen willen:
– ergens bijhoren
– gezien worden als een persoon
– doen wat anderen doen (ja, we zijn kuddedieren)
– een beleving ervaren
– gemak en eenvoud
– veiligheid en zekerheid
Behoeften creëren binnenweggetjes in het menselijk brein. Door hier creatief op in te spelen zetten we aan tot actie.
De training helpt jouw team ook beter communiceren
Nudging werkt natuurlijk het beste als je het zelf beleeft. Daarom doen we een paar laagdrempelige, humorvolle oefeningen die iets vertellen over de communicatie en samenwerking binnen jouw team. Wat is ieders rol en het bijbehorende gedrag? Het effect: hard lachen, nieuwe inzichten over je team en een perfecte aanvulling op de training.
Programma van de training Nudging
Het programma kan volledig worden gevolgd, of samengesteld worden naar behoefte. Bijvoorbeeld in een mix van live en offline sessies, overdag of in de avond.
Om je voor te bereiden op de training sturen wij je een korte voorbereidende opdracht.
Hoe werken de twee denksystemen bij mensen?
Waarom werkt te veel keuzes hebben verlammend?
De zeven nudging strategiën, hoe zetten we ze in?
Inleven in de doelgroep (wat beweegt mensen, waar zit de weerstand?)
Welk gedrag wil je dat je doelgroep vertoont?
Waarom is timing zo belangrijk?
Verrassende teamopdrachten om iedereen ‘Nudge-fit’ te krijgen.
Om onze nudge-uitdaging naar een hoger niveau te tillen, bedenken we in kleine groepjes zoveel mogelijk nudge-ideeën voor jullie vraagstuk. We streven ernaar om onze concepten zo scherp mogelijk te stellen, en letten met name op de ideeën waar iedereen spontaan enthousiast van wordt. Vervolgens gaan we deze ideeën tot in detail uitwerken. Daarmee krijgen we een duidelijk beeld van hoe de nudges in de parktijk geen werken. Na de brainstormsessie spreken we af hoe we verder gaan en welke stappen er genomen moeten worden om ze te realiseren.
Ter afsluiting krijg je een certificaat en toegang tot de LinkedIn Versdenkers community.
Klaar om te starten?
Frank Paats leert je hoe je de perfecte Nudge bedenkt en uitvoert.
We vertellen je graag meer als je praktische of inhoudelijke vragen hebt. Open het contactformulier of bel 0619 598 987.
Ervaringen met Nudging
‘Ik kwam buiten m’n eigen bubble qua ideeen’
‘Het hielp me te stoppen met denken in belemmeringen.’
‘Mooie balans tussen wetenschap, voorbeelden en actie.’
‘Het gaf me structuur om ideeën te bedenken.’
‘Dit levert energie op!’
Ervaringen met Nudging
‘Ik kreeg meer inzicht in het mentale proces van mensen.’
‘Ik begrijp nu beter waar de weerstand van mijn doelgroep zit.’
‘We hebben nu diverse nudging tools en ideeën om uit te testen.’
‘Het is ook een fantastische teambuilding!’
‘We hebben keihard gelachen om de oefeningen en ons eigen team.’
Hoe zetten we Nudging in?

KWH-een nieuwe plek in het hart van leden
Strategie en Innovatie – Hoe kunnen we onszelf bij onze klanten en stakeholders duidelijker positioneren en

NEN: helder communiceren wat we doen en voor wie
Procesontwikkeling– Hoe kunnen we onze creatieve-, communicatie en marketing teams beter laten samenwerken en zo

Blijstroom: positionering, corporate identity en website
Consultancy en Realisatie– Hoe kunnen we ons onderscheidend positioneren ten opzichte van de concurrentie ?

KWH-een nieuwe plek in het hart van leden
Strategie en Innovatie – Hoe kunnen we onszelf bij onze klanten en stakeholders duidelijker positioneren en

NEN: helder communiceren wat we doen en voor wie
Procesontwikkeling– Hoe kunnen we onze creatieve-, communicatie en marketing teams beter laten samenwerken en zo