Versdenkers blog

Verse inspiratie voor creatieve denkers

Versdenkers weet als geen ander dat je inspiratie nodig hebt. Om creatief te kunnen denken. Zodat je ook eens niet logische, onverwachte keuzes kunt maken. Om jou vers te laten denken geeft Versdenkers je regelmatig een dosis kennis en inspiratie. Schrijf je je ook in op ons blog? Dan krijg je hem een keer per maand in de mail.

Onderaan deze pagina vind je alle links naar onze eerdere nieuwsbrieven.

1 x per maand het blog ontvangen?

  • Alles
  • Creativity is key
  • Tips en tricks voor Versdenkers
  • Versdenken in het bedrijf
  • Versdenkers trends

Redesigning Instagram: Wat product designers kunnen leren van comedians

De inspiratie voor Spalter’s design visie komt uit een onverwachte hoek: de wereld van comedians.  Want ook het ontwikkelen van een grap is een iteratief proces van testen en verbeteren. Mijn glazen zie ik graag half vol. Ook als de omstandigheden veel van me vergen. Nu ik onverwacht mijn vrije tijd binnenshuis moet doorbrengen, ben […]

Boost je professionele vaardigheden thuis op de bank

De mogelijkheden om je vaardigheden online te ontwikkelen zijn heel divers: van creative skills tot leren programmeren en zelfs het volgen van een complete Master. Wekenlang noodgedwongen thuiszitten door de coronacrisis is voor geen van ons een prettig vooruitzicht. Bij Versdenkers zijn wij vanuit huis druk bezig met het voorbereiden van online trainingen, zodat we […]

OMG, it’s me! Een masterclass in selfies maken

Een masterclass in selfies maken? Die krijg je van Claudette van de Rakt. Deze veelzijdige fotografe en kunstenares leert ons kijken naar onszelf. Lelijk of mooi, sensueel of duister, wetende dat geen enkel beeld van ons hetzelfde kan zijn. De perfecte selfie is iets waar veel mensen op sociale media naar streven. De perfecte hoek, […]

Bouwen aan Planet IFFR: de positionering van International Film Festival Rotterdam in campagnebeelden

Introductie van Planet IFFR was het begin van een waanzinnige ontdekkingsreis die ons letterlijk onderdompelt in de eigenzinnigheid van het filmfestival.   Op 2 februari is de 49e editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) – om het maar even in filmtaal uit te drukken – succesvol gewrapt. Het was de laatste editie met […]

Into the Vibe Inspiration safari: Art and the City

Into the vibe Creative concepting en branding. Een ontdekkingstocht door de stad en zijn kunst tijdens onze  Inspiration Safari door NYC. Naast training sessies en  bedrijfsbezoeken halen we tijdens Into the Vibe NYC ook inspiratie uit opvallende kunstinitiatieven en ontdekken we interessante weetjes over de stad zelf. In deze vierde video, en laatste in de […]

Boekentip: #Contentrecht zet juridische brei om in gewone-mensen-woorden

Het boek #Contentrecht zet complexe juridische taal om in gewone-mensen-woorden. Met een vleugje humor. Een aanrader voor alle content makers. Gedegen kennis van informatierecht is een must voor iedere professional die zich bezighoudt met het maken en verspreiden van content. Tijdens mijn studie Communicatiewetenschap was het vak Informatierecht dan ook verplichte kost. Een vak dat […]

Geuzennaam – Een zin vol onzin als verkoopstrategie

Een volzin vol onzin. Dat krijg je als je communiceert met afgezaagde woorden, containerbegrippen en holle frasen. Toch is het mij gelukt om deze drie taal-ergernissen onderdeel te maken van mijn verkoopstrategie. Lees hoe! Taal is een breekbaar verschijnsel. Misbruik of overdaad kunnen het imago van onschuldige lettercombinaties maken of breken. Zo krijgen zelfs de […]

‘May You Live In Interesting Times’: interactieve kunst voert de boventoon op Art Biënnale Venetië

HANNAH VAN DEN ELZEN, STUDENTE LIFESTYLE TRANSFORMATION DESIGN ÉN HET JONGSTE TEAMLID VAN VERSDENKERS BEZOCHT VORIGE MAAND DE ART BIËNNALE IN VENETIË. Dit jaar heb ik voor het eerst de Art Biënnale in Venetië bezocht, een groots evenement geheel in het teken van innovatieve kunst en design. Binnen het 58e thema ‘May You Live In […]

Into the Vibe Inspiration safari: The Superhero Sketchbook

Into the vibe Creative concepting en branding. Our Inspiration safari, the Company tour. Tijdens Into the Vibe NYC combineren we training sessies in Creative Concepting & Branding met inspiratie tours naar innovatieve ondernemingen en opvallende kunst. Een ware Inspiration safari die ons en onze deelnemers veel nieuwe inzichten op het gebied van branding, storytelling, concepting […]

Into the Vibe Inspiration safari: a Phluid Monk Story

Into the vibe Creative concepting en branding. Our Inspiration safari, the Company tour. Tijdens Into the Vibe NYC combineren we training sessies in Creative Concepting & Branding met inspiratie tours naar innovatieve ondernemingen en opvallende kunst. Een ware Inspiration safari die ons en onze deelnemers veel nieuwe inzichten op het gebied van branding, storytelling, concepting […]

Versdenkers favorieten op Art the Hague 2019

Van 2 tot en met 6 oktober vond de jaarlijkse kunstbeurs Art the Hague plaats in de Fokker Terminal in Den Haag. Wij bezochten de kunstbeurs en brengen jullie de Versdenkers favorieten. Dit jaar toonde Art the Hague een mix van gevestigde en jonge galeries uit Nederland en België. Centraal stond het thema ‘Vrouwen in […]

OnBrand-wat nam Versdenkers mee

Op 10 oktober vond OnBrand plaats in de Suikerfabriek in Amsterdam. Old time collega Stephan Lam (founder van Boardroomsocial) en ik stapten om 8 uur ’s ochtends in de Versdenkers Mini en gingen op pad. Deze indrukken deel ik met je. Onbrand was een feest der herkenning. Meestal is dat goed. Soms betekent het dat bekende […]

Coole trends in grafisch ontwerp

Retro ontwerpen in hedendaags jasje Grafisch ontwerp is een trendgevoelig werkveld. Wat ‘hot’ is en wat ‘not’ in visuele communicatie kan in het digitale tijdperk heel snel wisselen. Toch blijkt het bij nieuwe trends vaak te gaan om oude trends die in een nieuw jasje worden gestoken. Onlangs lazen we een leuk artikel in ‘Yes, […]

Kunstenaar Michael Reedy legt de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan bloot

Met zijn opvallende mix van realisme, medisch anatomische tekeningen en moderne symboliek creëert Michael Reedy een geheel eigen esthetische wereld. Pinterest is voor ons vaak een grote bron van inspiratie. Zo ontdekten we enkele jaren geleden op Pinterest de kunst van Michael Reedy.

Into the Vibe New York: A tiny tour with Joe

Into the vibe Creative concepting en branding. Our tiny NYC tour with Joe Inspirerende ontmoetingen, top of the shelf inzichten in innovatieve branding, gezellige arty tours en een flinke snuf van die bijzondere New York vibe. Dat was in een notendop de allereerste editie van Into the Vibe: NYC issue, de vierdaagse concepting & branding […]

Elf vaardigheden voor professionals van de toekomst

Technologische ontwikkelingen, nieuwe media en globale connectiviteit hebben ons werklandschap in de afgelopen decennia enorm veranderd. Deze veranderingen blijven elkaar in rap tempo opvolgen. Daardoor zien organisaties zich genoodzaakt steeds meer te investeren in de ontwikkeling van hun werknemers. In dit blog geven we een overzicht van werkvaardigheden die belangrijk zijn voor toekomstige professionals, zodat […]

Versdenker van de Maand: Joris van de Waart

 CREATIE IS VAN WEZENLIJK BELANG De Versdenker van de maand augustus is Joris van de Waart, business director bij studio Lauda en docent strategisch merkmanagement bij Fontys. Joris vertelt onder andere waarom creatie van wezenlijk belang is voor het voortbestaan van een bedrijf. WIL  JE GEEN AFLEVERING MISSEN VAN VERSDENKER VAN DE MAAND? Abonneer […]

Sisters in Songwriting focust op gendergelijkheid in de muziek

Ons uiteindelijke doel met Sisters in Songwriting is om impact te creëren. Gender equality in de muziekwereld. De lancering van het nummer “Her Wings” op Internationale Vrouwendag 2019 was tevens de kick-off van Sisters in Songwriting. een nieuw platform dat zich inzet voor gendergelijkheid in de muziek. We gingen langs in de studio voor een […]

Straatkunst in Antwerpen: een tour langs de stripmuren

Het stripmurenproject zet Vlaamse striptekenaars, cartoonisten en illustratoren op de kaart. Een lang weekend Antwerpen, heerlijk en echt veel te lang geleden. Tijd voor een hernieuwde kennismaking. En wat is nou een betere manier om de stad te herontdekken, dan kunst kijken. Straatkunst in dit geval. Want straatkunst neemt in het Antwerpse straatbeeld een bijzondere […]

Technologie zal de toekomst niet redden, creatieve leiders wel

“We hebben hulp van kunstenaars en ontwerpers nodig om ons aan te passen aan een nieuwe wereld.” Onlangs publiceerde de Raad voor Cultuur het advies voor het Cultuurbeleid 2021 – 2024. In dit advies genaamd Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur worden de uitgangspunten voor het vierjarige Cultuurbeleid gepresenteerd. Volgens IABR-directeur George Brugmans en Waag-directeur Marleen Stikker geeft de Raad […]

Versdenker van de Maand: Mieke Koldewee

ORGANISEREN ALS CREATIEVE DAAD De Versdenker van de maand juli is Mieke Koldewee. Mieke noemt zichzelf omdraaier en werkt als veranderkundige en coach bij organisatieveranderingen. Ze is ook mede-oprichter van het Organisatieatelier en mede-initiatiefnemer van de Werkplaats Overvloed, en flexwerkplek waar zakenmensen en kunstenaars naast elkaar werken. In deze aflevering vertelt Mieke onder andere waarom […]

Beter worden in visuele storytelling? Ken de kracht van kleur!

Kleur is een van de krachtigste middelen voor het vertellen van verhalen. Niet alleen in illustraties en grafische ontwerpen, maar ook in animaties en film/video producties speelt kleur een belangrijke rol. Kleur is een van de eerste dingen die opvalt in een film of animatie. In commercials en corporate video’s wordt vaak gekozen voor de […]

Creativiteit in organisaties is nog steeds een onderontwikkelde skill – Interview met Lisa van Noorden

‘Creativiteit is in organisaties nog steeds een onderontwikkelde skill – en dààr zit de vernieuwing.‘ Soms moet je geluk hebben. Dat iets waar je zelf interesse in hebt ook een behoefte blijkt te zijn in een markt. Ik heb jaren gewerkt in sectoren met ogenschijnlijk tegengestelde belangen. Daardoor zag ik dat er veel meer creativiteit […]

Verticale video als drijfveer voor innovatie

De nieuwe norm voor mobiele video’s is verticaal. En dat schept ruimte voor innovatie. Dankzij de groeiende populariteit van apps zoals Snapchat en Instagram stories zijn verticale video’s de nieuwe norm geworden in het mobile landschap. Lang werd het verticale/portrait formaat verguisd door filmmakers en afgedaan als amateuristisch. Simpelweg omdat het niet voldeed aan de […]

Versdenker van de Maand: Suzan Lindhout

TALENTVOLLE VERSDENKERS DELEN HUN VISIE OP CREATIVITEIT Suzan Lindhout, docent bij Performatory aan het Breda University is onze tweede Versdenker van de Maand. Suzan is genomineerd door onze vorige Versdenker, Anneloes Henskens en was meteen enthousiast om mee te werken aan onze webserie. We maakten dus snel een afspraak en bezochten haar in Breda. Aan Suzan vragen […]

Mucho Mucha Moois: de betoverende ontwerpen van Alphonse Mucha

Mucha is een inspirerende kunstenaar die met succes op het snijvlak van kunst en commercie opereerde. Een grondlegger van hedendaags grafisch ontwerp. En nog steeds een bron van inspiratie voor de moderne versdenker. Zegt de naam Alphonse Mucha je niets, bij het zien van zijn werken zul je vast wel een kreet van herkenbaarheid slaken. […]

Versdenker van de Maand: Anneloes Henskens

  TALENTVOLLE VERSDENKERS DELEN HUN VISIE OP CREATIVITEIT Tromgeroffel…voor onze webserie Versdenker van de Maand! In onze trainingen komen we dagelijks talentvolle creatieve professionals (Versdenkers) tegen. Aan hen vragen we o.a : waar haal jij je inspiratie vandaan? Hoe belangrijk is creativiteit in organisaties? Anneloes Henskens, campagne manager bij De Ondernemer trapt af. Anneloes hebben we leren […]

Augmented reality ontsluit nieuwe vormen om oude kunst te beleven

Ervaar een anatomische les van Rembrandt of waan je onder de sterrenhemel van Van Gogh Is het altijd je droom geweest om een beroemd schilderij binnen te stappen? Tegenwoordig kan dat steeds vaker. Zo lanceerden het Mauritshuis en Nationale Nederlanden onlangs de app Rembrandt Reality. Met behulp van augmented reality brengt de app Rembrandts schilderij “De […]

Content on the go: wat kun je als marketeer met podcasts?

Podcasts zijn here to stay Podcasts zijn met een heuse opmars bezig in Nederland. Waar de podcast in de VS een vrij succesvolle introductie kende, kon dit mediaformat lange tijd geen vaste voet aan de grond krijgen in ons land. Afgelopen drie jaar zijn podcasts echter stilletjes hun plek aan het veroveren in het Nederlandse […]

Kleine ondernemer, speel jezelf in de kijker met slimme content marketing

De beste content is informatief, relevant en bevat een call to action Je bent kleine ondernemer, zzp’er of freestylin’ freelancer. De klanten weten je te vinden, maar het mag wel wat vaker, wat meer, wat groter. Budgetten voor flitsende videoreclames of paginagrote advertenties heb je niet. Wat doe je dan? Lekkere content bakken! Maar met […]

WTF: Waarde, Trots, Focus – Stop met schelden, laat je gelden

Het fokking hek is van de fokking dam Fuck is hip. De scheldwoorden vliegen je om de oren in de marketing en communicatie. Vincent Mirck, copywriting-trainer bij Versdenkers, is toe aan een nieuwe trend. “Verlies je niet in de ondeugende vorm, maar overwin je publiek met deugdelijke inhoud.” In de jaren ’90 was Ice-T de […]

The medium is the message: de rol van typografie in merkidentiteit

The medium is the message Microsoft, Lufthansa, American Apparel, Motorola, The North Face, Oral-B, Toyota. Beroemde merken die op het eerste gezicht weinig overeenkomsten hebben, behalve wellicht faam. Maar er is weldegelijk nog iets dat ze gemeen hebben – júist op het eerste gezicht. Elk van deze merken gebruikt voor het logo namelijk hetzelfde lettertype. […]

En wat zijn marketingtrends in 2019? We worden steeds emotioneler en zorgzamer

2019 is een feit. Tijd voor het maken van nieuwe plannen en het stellen van verse doelen. Om jullie wat input te geven, vroegen we aan Richard Rolling en Cindy Mirande, onze trainers en mede Versdenkers welke belangrijke trends en ontwikkelingen zij in hun vakgebieden zien in 2019. Zorgzaamheid en emotie blijken top of the […]

Beoordeel concepten met de AMMO! tool. Afl. 2 van 5: is je concept meaningful?

Een goed idee zit nooit zonder AMMO!  Een tijdje terug presenteerde Versdenkers de AMMO! tool; 25 uitgangspunten waarmee je kunt toetsen hoe goed een concept is. We zijn daarbij uitgegaan van 5 belangrijke pijlers van een concept. Een goed concept is namelijk: Achievable, Meaningful, Mediasexy, Owned en heeft !Presence. In een serie van 5 beschouwen […]

Blockchain en (digitale) kunst, een gelukkig huwelijk?

Begin juni 2018 is een kunstwerk van Andy Warhol verkocht via blockchain. Dit gebeurde tijdens de allereerste crypto-kunstveiling in de wereld georganiseerd door het blockchain-platform Maecenas. Is dit het begin van een veelbelovend huwelijk tussen kunst en blockchain of slechts een korte, maar spannende affaire? We doken verder in dit onderwerp. Wat is nou eigenlijk […]

Tools van de toekomst: Shoppable Video

Kijk, klik, koop. Shoppable video als conversiemachine voor webshops Shoppable video staat steeds vaker in de picture als the next big thing in online retail. Shoppable video wordt zelfs de conversiemachine voor e-commerce genoemd. Het is voor velen echter nog steeds een onontdekte tool. Daarom vertellen we je in deze blog  kort wat shoppable video […]

Kunstenares Lilly van der Stokker geeft kleur aan het alledaagse

“I have commissioned myself to research happiness and friendliness in my artwork, and with that I take a stand against irony and cynicism.” ‘Pasta sticking in the pot.’ ‘Dead mouse behind the fridge.’ ‘Pulling out hairs from the drain.’ Maar ook: ‘keukensponsje’, ‘lief zijn voor elkaar!’, en ‘Het is nu 08.15 en het is dinsdag’. […]

Sociaal maatschappelijke thema’s in reclame, een blijvende trend

Consumenten verwachten dat merken zich meer uitspreken over sociaal maatschappelijke thema’s. Onze trainster en trendwatcher Cindy Mirande kwam laatst met een interessant artikel van de NOS over de populariteit van sociale thema’s in reclame. Denk bijvoorbeeld aan de reclame van de NS met twee flirtende vrouwen die onlangs veel sympathie kreeg bij het publiek. Volgens Cindy […]

Het belang van beeldtaal: de creatieve tool om krachtiger op te vallen als merk

Beeld en taal hebben beide hun eigen kracht. Bundel je die twee op de juiste manier, dan heb je als merk goud in handen. Heb je weleens geprobeerd een kleur te beschrijven via de telefoon? Of de indeling van je nieuwe huis uit te leggen zonder een plattegrond te tekenen? Je hoeft het niet eens […]

Beoordeel concepten met de AMMO! tool. Afl. 1 van 5: hoe haalbaar is je idee?

AFLEVERING 1 VAN 5: HOE HAALBAAR IS JE IDEE? Wat fijn! Jullie hebben een mooi concept bedacht of laten bedenken door een creatief bureau. En wat ziet het er toch geweldig uit op papier. Maar nu is het tijd om eens kritisch te kijken of het concept ook uitvoerbaar is. Onze AMMO! tool voor het […]

Hoe versnipperd kun je zijn? De leukste Banksy-inhakers in merkenland

“We’ve just been Banksy’ed.” – riep een directeur van het Londense veilinghuis Sotheby’s, berustend in het verrassende scenario dat zich voor zijn ogen ontvouwde. De verrassende nieuwe stunt van maatschappijkritische kunstenaar Banksy leidde de afgelopen weken tot versnippermania in marketingland. Grote merken als McDonalds en Ikea waren er als de kippen bij. Anderen volgden later. […]

De psychologische kunst van nudging: een subtiel duwtje in de goede richting

Een groene smiley die je toelacht vanaf een vuilnisbak op straat en stilletjes aanspoort om je troep niet op straat te gooien. Een pianotrap die uitnodigt tot muzikaal traplopen in plaats van de luie lift te nemen. Fruit op ooghoogte bij de kassa, zodat je haast niet om deze gezonde hap heen kan. Slechts enkele […]

Think Bigger, Go Bolder, Be Louder

Fotografe Gabrielle de Kok schiet de nieuwe norm voor vrouwen in de moderne beeld(pop)cultuur Versdenkers loopt regelmatig tegen talent aan… bijvoorbeeld in de trainingen. Zo ontdekten we laatst in onze training Content creatie en Visuele communicatie een jonge fotografe met een bijzondere missie. Zij kwam naar ons voor inspiratie over beeldstrategie, maar inspireerde ons op haar beurt […]

We Love Roffa: Trendy Rotterdam als inspiratie voor merken

Mocht je het nog niet gemerkt hebben: Rotterdam is hip, inspirerend en totally trendy. Omdat 010 onze thuisbasis is, zien wij regelmatig merken en ondernemingen die op de Rotterdam trend proberen in te spelen. Speciaal voor jullie een paar leuke en minder geslaagde voorbeelden volgens Versdenkers. Van rauwe arbeidersstad naar hippe metropool Rotterdam staat de […]

Hoe zet je Instagram Stories strategisch in voor jouw merk: negen tips

Instagram Stories: 24 uur de tijd om je fans te verleiden Waar Facebook de laatste jaren aan populariteit lijkt in te boeten, wint Instagram steeds meer terrein. Vooral de snelle ontwikkeling van Instagram Stories biedt heel veel creatieve mogelijkheden waar we bij Versdenkers heel blij van worden, Daarom hier onze tips voor het maken van […]

Zo maak je met guerrilla marketing je event onvergetelijk

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers nog dagen napraten over jouw evenement? Een ijzersterk inhoudelijk programma dat perfect aansluit op de behoeften van je doelgroep is de hoeksteen van elk event. Maar naast de inhoud zijn er nog andere belangrijke ingrediënten voor succes. Denk aan de totaalbeleving, een creatief thema dat de zintuigen prikkelt en […]

Van Z naar Alpha: marketing voor consumenten van de toekomst

De oudste leden van Generatie Z (geboren na 1995) hebben anno 2018 pas de volwassen leeftijd bereikt. Toch zijn onderzoekers en trendvoorspellers al volop bezig met de generatie die daarna komt. De na 2010 geboren Generatie Alpha, nu tussen de o en 8 jaar oud. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de generaties Z […]

Laat je inspireren door Vincent: een digitale wandeling door het Van Gogh museum

Met slechts een paar muisklikken geniet je sinds kort thuis op de bank van de digitale collectie van het Van Gogh museum. Een gouden tip voor alle liefhebbers van de kunstwerken van Van Gogh. Afreizen naar Amsterdam om die ene zeldzame tekening te bewonderen is niet meer nodig. Ruim 1000 inspirerende kunstwerken online Vincent Van […]

Moderne pop-up boeken als inspiratie: van papieren kunstwerken tot augmented reality

Als creatieve marketeer of ontwerper ben je altijd op zoek naar originele invalshoeken en opvallende ideeën. Zo vonden wij onlangs nieuwe inspiratie in een artikel in My Modern Met over pop-up boeken. Het eerste wat in gedachten opkomt zijn mogelijk de moderne kinderboeken. Pop-up boeken zijn echter ook een spannende literaire format voor alle leeftijden. […]

Disability inclusive marketing: drie taboe doorbrekende voorbeelden

In reclameland is langzaam een verschuiving zichtbaar en het heet disability inclusive marketing. In dit artikel drie mooie taboedoorbrekende voorbeelden uit de kledingbranche. Of je nou de doorsnee schoolmoeder bent, de sportieve papa, het buurmeisje dat in de rolstoel zit of het verstandelijk beperkte nichtje, een ding is zeker: we gaan allemaal naar de supermarkt […]

Geestige inhakers op het WK? Zorg dat je binnen de lijnen speelt

Het Wereldkampioenschap Voetbal in Rusland is losgebarsten. Zonder Oranje. Geen juichpakken, geen oranje bier, geen wuppies en verkleedplezier. Het is oranjevrij in advertentieland.  Maar toch..als creatief, marketeer, copywriter of designer kun je er mooi op inspelen. Ben jij al geestige inhakers op het WK aan het bedenken? Let dan wel op de juridische haken en […]

Zo schrijf je creatiever voor Facebook advertenties – tips en strategieën

Het creëren van pakkende Facebook advertenties blijft een uitdaging. Wanneer je aan de slag gaat met adverteren op Facebook denk je misschien als eerste aan de juiste doelgroep selectie. Of je begint al te brainstormen over pakkend beeldmateriaal. Maar besteed je evenveel aandacht aan de bijbehorende copy? Want ook copywriting is een belangrijk aspect van […]

De 80’s design revival: van airbrush tot neon

De oplettende trendvolger weet natuurlijk al lang dat het er aan komt.. en toch is het dan heerlijk om het echt te zien gebeuren. Waar ik het over heb.. over de 80’s revival in design. De 80’s zijn weer terug in beeldcommunicatie, van de poster van Stranger Things tot de 3d lettering met neon glow […]

Dit krijg je als 75 creatieven nadenken over de rebranding van Europa

Rebranding Europe: van effectief framen van successen tot  aandacht geven aan weerstand en verontwaardiging. Waarom zou je 75 creatieven laten nadenken over de rebranding van Europa? Omdat Europa niet hip en happening is. Vooral  niet  onder  jongere  generaties  die  niet  helemaal  geloven  in  de  Europese  boodschap  van  vrede,  samenwerking  en  solidariteit. Tijdens  Eurolab  stond  de  volgende  vraag  centraal:  Hoe  […]

Thought leaders zijn beter voor je merk dan influencers

It’s time to address the elephant in the room: Influencers don’t really influence anything or anyone! Ik las deze week een interessant artikel van Elinor Cohen over invloed van influencers. Het gaat over het begrip ‘invloed’ en het fundamentele verschil tussen ‘invloed’ en ‘thought leadership’. Influencers gaan over volgers, thought leaders gaan over expertise en kennis. Elinor schrijft: […]

Waarom conceptontwikkeling zo belangrijk is? Omdat blunders je merk verzwakken.

Waarom conceptontwikkeling zo belangrijk is? Omdat blunders je merk verzwakken. Op risico’s kun je anticiperen door je concept vanuit zo veel mogelijk interpretaties te onderzoeken. Past het bij de doelgroep en is de boodschap echt eerlijk? Worden we niet gedreven door goedkoop opportunisme? Schat je kansen en, blijf kritisch en wees zeker van het feit dat […]

Een goede creatieve briefing, zo schrijf je die. Met een downloadable voorbeeld

Een goede creatieve briefing, zo schrijf je die. Met een downloadable voorbeeld Stel, je wilt een communicatie uiting laten ontwikkelen; een website, een social media campagne of een creatief ontwerp. Dan werk je soms samen met creatieven van externe bureaus, bijvoorbeeld wanneer je zelf de expertise niet in huis hebt. Uitbesteden kan erg aantrekkelijk zijn, […]

Op de overzichtstentoonstelling van David Hockney

Ver voor mijn trip naar New York verheugde ik me al op de overzichtstentoonstelling van David Hockney. Tijdens de lessen kunst geschiedenis op de middelbare school maakte ik al kennis met zijn werk en raakte ik gebiologeerd door de sterke, minimale composities, ijle kleuren en het mysterie achter de voorstelling. Zijn doeken, vaak groter dan […]

Versdenkers vakvlog – Visie & Concept in communicatie

Er zijn een aantal onderwerpen die in de training conceptontwikkeling naar voren komen als struikelblok voor creatieven. Eén daarvan is de relatie tussen visie en concept. Ik leg het je uit. Het eerste zet de kaders, het tweede neemt daarbinnen de maximale vrijheid. Tegenpolen? Of juist sisters in crime! Vandaag leg ik uit hoe je […]

23 internationale magazines en websites die op zoek zijn naar jouw verhalen

Ben jij (startend) blogger of copywriter? Dan staat gepubliceerd worden op papier of online vast op je bucketlist. In dit artikel vind je goede tips voor schrijvers met internationale ambities. 23 plekken waar je je werk kunt presenteren. De lijst op The Writelife bevat een mix van bladen en sites in verschillende genres en stijlen, […]

Nu is iedereen een designer. Opdrachtgeverschap en samenwerken anno 2018.

“Design is niet alleen meer het primaat van de ontwerpers. Vroeger had je professionele productontwerpers, grafisch ontwerpers en een heel scala aan andersoortige ontwerpers. Nu is iedereen een designer.“ Een heel informatief stuk op de website van Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur over de veranderende relatie tussen opdrachtgever en ontwerper. De informatie komt van de BNO, […]

De natuur laat zich niet dwingen? Toch lukt het Gavin Munro

Hij pauzeerde een moment en dacht: “Shit, ik heb waar ik om vroeg. Ik ben een stoelenboer. De natuur laat zich niet dwingen? Toch lukt het Gavin Munro, na meer da 10 jaar experimenteren, om bomen in de vorm van stoelen te laten groeien. Munro wilde de manier veranderen waarop mensen over productie denken. In […]

Waarom heb ik dat niet bedacht!

Waarom heb ik dat niet bedacht! Ken je dat gevoel? Zeker weten. Als creatief werkend binnen welke art-form dan ook loop je hier tegenaan. Je ziet iets van een ander en het slaat in als een bom. En dan niet op een positieve, inspirerende manier. Nee. Op een jaloersmakende manier. Zo mooi! Zo simpel!  Precies […]

Hamon shu; een zee van inspiratie

Hamon shu; een zee van inspiratie Dit ( online) boek brengt de prachtige zee en golf ontwerpen van de Japanse kunstenaar Mori Yuzan samen. Zijn zeeën, golven en wave-patronen inspireren al decennia lang andere kunstenaars. Waaronder mijzelf. Over Mori Yuzan is niet veel bekend, behalve dat hij uit Kyoto kwam, in de Nihonga-stijl werkte en […]

De volgende keer dat je door het bos loopt, kijk dan eens naar boven.

Hoog Sammie kijk omhoog! De volgende keer dat je door het bos loopt, kijk dan eens naar boven en laat je verrassen. Crown shyness. Een van nature voorkomende fenomeen dat er voor zorgt dat de bovenste takken van sommige boomsoorten elkaar niet raken. Het werd voor het eerst waargenomen in 1920 en sindsdien zijn verschillende theorieën […]

De geweldige infographics van David McCandless combineren informatie, functie, vorm en verhaal.

De geweldige infographics van David McCandless combineren informatie, functie, vorm en verhaal. Zijn werk heeft een vaste plek in onze training Contentcreatie, als inspirerend voorbeeld over hoe tot goede infographics te komen. Deze video over hoe hij zijn data visualisaties maakt wil ik je niet onthouden. www.davidmccandless.com/  www.informationisbeautiful.net. “I’ve created a lot of data and […]

Een concept beoordelen moeilijk? Een goed idee zit nooit zonder AMMO!

Een concept beoordelen moeilijk? Een goed idee zit nooit zonder AMMO! Elke professional weet dat je bij het beoordelen van concepten moet wegblijven van discussies over smaak of gut feeling. En met zinnige argumenten moet komen. Maar welke? Met de AMMO! tool zet ik ze allemaal voor je op een rijtje. Dus ja; nu kun […]

Met een klein budget opvallen en scoren bij je doelgroep? Het kan met Guerrilla marketing

Met een klein budget opvallen en scoren bij je doelgroep? Het kan met Guerrilla Marketing. Vijf strategieën. Door Frank Paats Jan is op vakantie in Engeland. Met tassen in iedere hand daalt hij af van de roltrap in een winkelcentrum. Jan kijkt even naar beneden, maar dan schrikt hij zich kapot! De roltrap eindigt namelijk niet […]

Benieuwd naar de presentatie van de Versdenkers guerrillaborrel? Download hem hier

Op 22 oktober liet Frank Paats, marketing provocateur ons de highlights van Guerrilla marketing zien. Deze willen we jou niet onthouden. Scroll naar beneden om te downloaden. Tijdens de Versdenkers Guerrilla borrel deelde Frank met ons: de 5 strategieën om met ludieke marketing te scoren bij je doelgroep, en de top 3 succesfactoren om free publicity […]

Zo ervaart je brein kunst. Een meeslepende online ervaring van de Washington Post

This is your brain on art Deze publicatie van de Washington Post wil ik jullie niet onthouden. Dompel jezelf onder in de prachtige online experience waarin je leert hoe het brein kunstuitingen als dans en muziek ervaart. “When you go to the ballet — or any other show — you’re entering into a highly controlled experience. […]

Hoe oogst je ideeën in fluid teams? Houd het laagdrempelig met E-storming

Creativiteit is niet alleen behouden tot het team dat toevallig het juiste bordje op de deur heeft hangen. Het idee van fluid teams krijgt steeds meer voet aan de grond. Nu rijst de vraag hoe je in je eigen organisatie ideeën kunt oogsten onder een groep collega’s verspreid over meerdere teams. In mijn gesprekken met klanten […]

Een dummy als creativiteitstraining. 7 goede redenen om er mee aan de slag te gaan

Een dummy is een perfecte creativiteitstraining Dummy’s van kunstenaars en illustratoren zijn altijd enorm inspirerend om te zien. Maar waarom zou je als creatief in een organisatie niet ook zo’n schetsboek bijhouden? Het zelf doen is een namelijk perfecte creativiteitstraining. Ik geef je maar liefst 7 goede redenen om er aan te beginnen. Solo..of met […]

De Versdenkers guerrillaborrel

Guerrilla marketing is een artform en dus is Versdenkers er dol op. In 30 minuten geeft Frank Paats, marketing provocateur, jou de highlights. Borrelen, geïnspireerd raken en er ook nog wat van opsteken. Dat is de Versdenkers Guerilla borrel. Wat steek je er van op? – 5 strategieën om met ludieke marketing te scoren bij je […]

Leer in 3 stappen brainstormen als een googler

Dit is het bedrieglijk eenvoudige, drie-stappenproces waarmee Google zijn meest innovatieve ideeën creëert. Leuk artikel op Fast Company over hoe Google brainstormsessies met werknemers vormgeeft. Ik heb al eerder geschreven over de ideale combinatie van persoonlijkheden in brainstorms. Maar er zijn natuurlijk allerlei manieren om je resultaat te optimaliseren. Google doet het zo:   1 Ken […]

Een voetbaltafel maakt je organisatie niet perse creatief

Organisaties die creatiever willen worden moeten verder kijken dan het neerzetten van een voetbaltafel of ballenbak. Het zijn maar artefacten; voor de hand liggende uitingen die het publiek makkelijk slikt als symbool voor creativiteit. Windowdressing dus. Een waarachtig creatieve cultuur bouwen die nodig is om te blijven innoveren vinden veel leiders lastig. Volgens dit artikel van […]

Retro-advertising – online musea to the max

Spookt die ene campagne van toen door je hoofd of zoek je inspiratie in retro? Zoek niet verder. Als je blogt of doceert over advertising en heb je soms beeld nodig uit de oude campagne doos. Bij Ads of the World, Retro-advertising en Coloribus vind je een rijkdom aan inspiratie. retro-advertising.tumblr.com Vintage advertisements from the […]

Waarom creativiteit en structuur een golden couple zijn

Waarom creativiteit en structuur een golden couple zijn. Ik heb al meerdere blogs geschreven over wat creatief zijn nu eigenlijk inhoudt. Wat geromantiseerd wordt is het beeld van de creatief als ongeleid projectiel, het ongetemde beest, het enfant terrible. Een creatief is per definitie geen cijfermatige controlfreak die met sticky notes en spreadsheets het proces […]

Wat kunnen musea nou met storytellling? Focus op beleving, participatie en spreadability

Wat kunnen musea nou met storytellling? Focus op beleving, participatie en spreadability In mijn trainingen waaien af en toe culturele instellingen en musea aan. Onlangs nog mocht ik een training Conceptontwikkeling/Storytelling geven aan het Zuiderzeemuseum. Ook bureaus die tentoonstellingen vormgeven komen soms inspiratie voor mooie concepten bij ons halen. Wat ik meekrijg is dat musea […]

Hoe verleid je jongeren tot geven? Drie belangrijke motivators

Hoe verleid je jongeren tot geven? Regelmatig krijg ik in de trainingen Conceptontwikkeling en Contentcreatie professionals die werkzaam zijn binnen goede doelen. Omdat goede doelen enorm afhankelijk zijn van giften zijn fondsenwervers constant op zoek naar het gouden ei: de ultieme campagne die jongeren, het liefst voor langere tijd, overhaalt geld te doneren. En dat […]

Loving Vincent. Geweldige mix van techniek en passie

Loving Vincent. Ik kan niet wachten tot deze film in september in de filmhuizen verschijnt. Een geweldige mix van techniek en passie. In een eerder blog schreef ik al over een project waarin kunstenaars elkaars stijl imiteren en in deze superbe animatie over Vincent van Gogh is zijn handschrift tot in het uiterste nagemaakt.  De […]

Charles Bukowski: How to Stand out in a Noisy World

“We are here to laugh at the odds and live our lives so well that Death will tremble to take us.” Wat een geweldig artikel van Zat Rana op Medium.com. Over de unieke man die Charles Bukowski was. Maar eigenlijk, dieper, over hoe belangrijk je persoonlijke authenticiteit is in een wereld die erop gebrand lijkt te […]

Om je vingers bij af te likken zo mooi

Digitale illustrator Chris Labrooy creëert radicale digitale experimenteren met auto’s. Om je vingers bij af te likken zo mooi, deze werken van Chris Labrooy. Het bevat zoveel elementen die ik mooi en goed vind. Retro auto’s, fantasievolle scenario’s, eigenzinnigheid, superstrakke vormgeving, en ook nog een lik humor. Sinds zijn eerste Auto Aerobics-serie heeft Labrooy een […]

Altijd bezig zijn is killing voor je creativiteit

Creativiteit wordt vaak genoemd als een van de belangrijkste skills in deze tijd. Maar aandacht is wel een van de meest luxueuze en waardevolle. In een tijd waarin we continue online zijn, altijd aan, en overal afgeleid kunnen worden door werk, is het bijna onmogelijk om ons voor langere tijd te concentreren. Een van de […]

Kunst en advertising, het één voedt het andere

Kunst en advertising hebben een wederzijds voordelige relatie. En dat ze dicht op elkaar kunnen zitten laat ik altijd graag zien. De ene discipline voedt de andere. Omdat de beschikbare middelen en budgetten voor advertising over het algemeen ruimer zijn dan die van veel kunstenaars, kan de uitwerking ervan uitermate kunstzinnig zijn. Goede advertising kan […]

Hoe blijf je gemotiveerd als je solo werkt? 4 tips 

Kunstenaars, ontwerpers, schrijvers en andere creatieven gedijen vaak bij isolatie. Die is nodig om hun creativiteit te laten stromen. Maar diezelfde isolatie kan nadelig werken als de motivatie afneemt. Als zelfstandig creatief is het soms een uitdaging om je motivatie op peil te houden. Je hebt tenslotte, en goddank, geen manager boven je die je […]

Straks kun je ook in de virtuele wereld weg-geswiped worden

In virtual reality zijn we nog gebonden aan joysticks en dat is zo jaren tachtig. Dus is er een nieuwe handschoen ontwikkeld aan de Universiteit van Californië, San Diego. En die kan gebaren herkennen. Alle 26 letters van American Sign Language (ASL) in tekst omzetten en doorseinen naar een computer of smartphone. De handschoen heet poëtisch “The Language […]

Hoe belangrijk is creativiteit op de werkvloer voor Generatie Z?

Generatie Z, wie zijn dat precies? Dat zijn de jongeren die rond het millennium geboren zijn, vanaf 1996. Echt jonge mensen dus. En dat zijn de werknemers van de toekomst. Ruimte voor creativiteit en zelfexpressie scoort hoog op het verlanglijstje van Generatie Z. Het is een mix is van makers, hackers en creatieve denkers. Begrijpelijk, […]

Employee engagement vergroot je met kunst

Employee engagement is een big thing. Nu het hoog op de agenda’s staat wordt er ook naar kunst als aanjager gekeken. Hoe werkt dat? In Nederland is art-partnering een groeiend fenomeen onder grotere organisaties. Maar de kleinere staan nog niet in de rij om zich met kunst in te laten. In Amerika loopt het harder. […]

Kunst is een oneindige inspiratiebron voor campagnemakers

De absurde animaties van Oliver Latta gaan geweldige ideeën voor jouw merk opleveren Toegegeven..het is niet eenvoudig de animaties van kunstenaar Oliver Latta lang te bekijken. Ze veroorzaken bij mij een wee gevoel in de maag..een wegkijk reactie. Maar oh wat een rijkdom aan ideeën valt hier voor merken uit te halen. Inspiratiebron Zeg nu […]

Kleurpsychologie in branding – dat verschilt dus per branche

Kleurpsychologie is een essentieel onderdeel van branding en logo design. En als je ontwerper bent heb je vast wel eens gekeken naar de relatie tussen merkwaarden en kleuren. Tot zover gesneden koek dus. Maar wist je ook dat de emotionele impact van kleuren afhankelijk is van de branche waarbinnen ze toegepast worden? Deze infographic van […]

Social responsibility en commercie

Kunnen social responsibility en commercie samengaan? Het is een trend dat merken steeds minder over produkten vertellen en meer over thema’s die ze belangrijk vinden, of bij het merk vinden passen. Heineken verspreidt met haar campagne Worlds Apart een mooie boodschap van acceptatie. De andere kant van de medaille is dat belangrijke thema’s gebruikt worden […]

Kunstenaars imiteren elkaars beeldtaal

Mooi project! Het magazine This is Antwerp bracht internationale kunstenaars bij elkaar, die elkaars werk namaakten voor op een set glimmende postkaarten. Interessant, dit gaat over het analyseren van beeldtaal. Precies waar we in de trainingen Contentcreatie en Conceptontwikkeling aandacht aan besteden. Beeldtaal is voor een merk net zo essentieel als voor een kunstenaar. Organisaties […]

Pas als je het door hebt, zie je het

De ripeness-factor, sommige politici en onderhandelaars blinken er in uit. Ook conceptontwikkelaars kunnen niet zonder. Wil jij dat mensen jouw (product)idee oppakken, dan is aanvoelen van momentum het halve, nee, het héle werk. Ripeness is niet veel anders dan een ‘rijp’ moment herkennen. En dan begrijp je ook direct waarom de term afkomstig is uit […]

Hoe verzín je het? Met deze 4 tips kan jij het ook!

Je krijgt soms de indruk dat kunstenaars en andere creatieven hun ideeën rechtstreeks uit de kosmos krijgen doorgeseind. Onzin natuurlijk. Gelukkig maar, want het betekent dat ook jij het kunt leren. Ik? Ja jij. 4 tips waarmee je je eigen creativiteit traint. Als het om creatief of artistiek resultaat gaat, dan doen mensen soms alsof […]

Resultaat halen uit je brainstorm? Vorm een dreamteam met Ockels, Gunster en Lady Gaga

Zó vorm je een dreamteam voor een geslaagde brainstorm. Met de deskundige bevlogenheid van Ockels, de omkeringskunst van Gunster en de innerlijke drive om te creëren van Lady Gaga. Vorige week nog; een van mijn relaties gaf aan dat de brainstorms in haar team zo weinig nieuwe en bruikbare ideeën opleveren. Frustrerend natuurlijk, want als […]

Ben je designer? Met deze 4 tips bouw je aan een beter klantcontact

“Beauty is in the eye of the beholder”. Een spreekwoord dat je altijd uit binnenzak kunt trekken als je het niet eens kunt worden welk schilderij op een tentoonstelling het mooist is. Als ontwerper kom je het ook tegen in je omgang met klanten. Want die kijken soms puur vanuit smaak naar een beeld, en […]

Onze eerdere nieuwsbrieven lees je hier

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

Not readable? Change text. captcha txt