Betrokken medewerkers zijn de motor achter het succes van je bedrijf. Maak ze enthousiast en ze zijn de ideale ambassadeurs voor je merk. Om dát te bereiken heb je goed lopende én creatieve interne communicatie nodig.Â
De 8 belangrijkste tips voor krachtige interne communicatie
Als interne communicatie op rolletjes loopt, zie je extern het resultaat. Tóch blijkt dat in veel organisaties een uitdaging. Met als resultaat dat medewerkers niet weten, of zelfs weinig interesse hebben in wat er binnen de organisatie speelt. Afdelingen die als eilandjes opereren, gebrek aan onderlinge betrokkenheid. Zelfs conflicten tussen afdelingen zijn daarbij geen vreemd verschijnsel.
Dergelijke situaties komen een organisatie natuurlijk niet ten goede. Zeker nu verandering bijna een constante is, is het belangrijk om betrokkenheid van je medewerkers scherp te houden. Deze tips en trends helpen je je interne communicatie te versterken.Â
8 richtlijnen voor effectieve interne comunicatie
1. Een heldere interne communicatie strategie
Goede interne communicatie begint bij een goede strategie. Of je nu werkt met een groot of een klein team, het is belangrijk dat je ze betrokken en gemotiveerd houdt. Stel daarom een goed doordacht plan op voor de interne communicatie. En bouw vanaf de start een goede relatie met je medewerkers door ze te betrekken bij dit plan. Bespreek met ze hoe het nu gaat en wat beter kan. Ontdek hun voorkeuren en wensen: hoe worden ze het liefst geïnformeerd en aan welke onderwerpen hechten zij waarde?
2. Ken je interne doelgroepen
De arbeidsmarkt bestaat voor 70 procent uit Millenials (generatie Y) en generatie X. Gen Z staat op de tweede plek met 24 procent en de overige 6 procent bestaat uit Babyboomers. Het grootste deel van werknemers wordt dus gevormd door jonge doelgroepen die opgegroeid zijn met technologie en gewend aan een zeer directe en snelle manier van communiceren. Werken er binnen jouw organisatie verschillende generaties, dan verschillen ze waarschijnlijk ook in hun communicatie- en informatiebehoeften. Houd hier rekening mee bij het ontwikkelen van je communicatiestrategie.Â
3. Maak gebruik van mobiele communicatie
Het is mobile first als het gaat om informatie, communicatie en vermaak. Met de toename van flexibel werken en thuiswerken is mobiele communicatie ook booming in de werksfeer. Voor interne communicatie betekent dit dat je zowel mobiele als klassieke communicatiekanalen moet inzetten om alle medewerkers te bereiken. Met name de jongere doelgroepen hechten waarde aan mobiele kanalen. Naast kant en klare tools die je hiervoor in kan zetten, kun je bijvoorbeeld ook een mobile interne communicatie app als Hitribe of Speakapp laten ontwikkelen.
Positieve Communicatietraining voor Teams
In deze luchtige communicatietraining werken we aan een positieve interactie en feedback cultuur. Positief feedbacken en samenwerken zonder gedonder.
4. Maak het interactief, bied een platform
Betrokken medewerkers hebben het gevoel dat ze gehoord worden. Zoek daarom actief interactie en luister naar wat ze te zeggen hebben. Vraag ze om hun mening en inbreng, creëer een sfeer waarin ze zaken durven te bespreken en laat weten dat hun mening telt. Dat kan bijvoorbeeld via een communicatieplatform of app waar medewerkers met het management én met elkaar in contact kunnen komen.Â
5. Wees creatief!
Gaat het om externe communicatie, dan wordt met bákken geld gestrooid om mooie campagnes te ontwikkelen. En intern? Soms zijn het niet meer dan een paar posters in de lift en de kantine. Dat is een gemiste kans; een interne doelgroep kun je namelijk net zo creatief aanspreken als een externe. Dat betekent dat je werk maakt van je campagne met een goede communicatiestrategie, een sterk concept én een doordachte vorm en beeldtaal. Kortom; ga net zo professioneel om met je interne als je externe communicatie.Â
6. Communiceer over de stand van zaken in het bedrijf
Stel je voor, je komt op je werk en ontdekt dat je een nieuwe collega hebt. Terwijl je niet eens wist dat er een vacature uitstond voor jouw afdeling. Of er wordt je verteld dat het bedrijf gaat fuseren, terwijl je geen weet had dat er iets speelde. Niet weten hoe het bedrijf er aan toe is creëert wantrouwen en afstand bij je medewerkers. Communiceer daarom regelmatig over doelen, toekomstplannen en resultaten. Ook als het niet goed gaat met je bedrijf. Vergeet ook niet samen de kleine successen te vieren én betrek je medewerkers zoveel mogelijk bij belangrijke beslissingen.
7. Breng medewerkers met elkaar in contact
Vergeet niet dat het niet alleen draait om de connectie tussen het management en de medewerkers. Je wilt dat de medewerkers in de hele organisatie zich met elkaar verbonden voelen. Verschillende afdelingen hebben in de dagelijkse gang van zaken soms nauwelijks met elkaar te maken. Breng ze daarom met elkaar in contact en zorg dat ze van elkaar weten wie wat doet. Dat is ook goed voor de interne uitwisseling van kennis. Interactie creëren tussen je medewerkers kan zowel live als digitaal. Creatief bezig zijn is daarvoor een een geweldig medium. Kijk eens op onze pagina Team’s got Talent.Â
8. Gebruik humor
Vooral de jonge doelgroep houdt van humor en dynamiek. Zorg er daarom voor dat je interne communicatie levendig is, energie geeft èn waar mogelijk een glimlach om de mond tovert. Breng je boodschap visueel, direct en vermakelijk, bijvoorbeeld in de vorm van foto’s, gifs en infographics.Â
Auteur:Â Dzenita Camo
Omslagfoto:freepik.com
Meer creatieve denk- en doe kracht in je organisatie? Â
Business creativity, ook wel bekend als zakelijke creativiteit, is het vermogen van een organisatie om innovatieve en originele ideeën te genereren, te ontwikkelen en toe te passen.Â
Â