Een goede creatieve briefing is als de fundering van een huis: zonder een stevige basis, zal het bouwwerk snel wankelen. Of nog erger, in elkaar storten. Daarom is een goede creatieve briefing dus van cruciaal belang voor een succesvolle samenwerking tussen een bureau, klant en creatief. Het vormt de basis voor de creatieve output van het bureau en de creatieven.
Hoe schrijf je een goede creatieve briefing?
De 15 belangrijkste punten.
Stel je voor dat je naar een restaurant gaat en de ober vraagt: “Wat wilt u bestellen?” Zonder menukaart wordt dat lastig. Je weet niet wat je precies kunt bestellen. Zo werkt dat met projectcommunicatie ook. Want zonder een goede creatieve briefing weten creatieven niet wat er van hen wordt verwacht en wat de doelen zijn van het project, en klanten weten niet wat ze kunnen verwachten. Maar niet alleen dat, een goede briefing zorgt er ook voor dat iedereen op dezelfde golflengte zit. Daarmee voorkomt het verwarring tussen klant en bureau, en zorgt ervoor dat het project soepel verloopt. Een goede creatieve briefing geeft dus duidelijke richtlijnen en verwachtingen waardoor creatieven zich kunnen richten op het creëren van een effectieve en relevante oplossing.
Sneller en effectiever werken
Door de creatieve briefing te gebruiken als een gemeenschappelijke referentie, kan iedereen op dezelfde lijn worden gebracht. En dat voorkomt verwarring. Tot slot helpt een goede briefing ook om tijd en geld te besparen. Als de creatieve briefing duidelijk en nauwkeurig is, en goedgekeurd door klant en bureau, wordt er minder makkelijk van idee veranderd. Daarmee kan het bureau sneller en efficiënter werken, sneller opleveren en zo tot een betere ROI voor de klant zorgen.
Dit zijn de onderwerpen die thuishoren in een goede creatieve briefing
Opdracht beschrijving
Beschrijf kort waar het project over gaat en wat de aanleiding tot de vraag is.
Doelstelling
Communicatieconcepten hebben als doel om merken te profileren, aanzetten tot verkoop, of mensen te informeren, activeren, mobiliseren of bewustmaken. Kies voor doelstellingen die meetbaar zijn.
Doelgroep
Wat weet je over de doelgroep? Op welk segment gaat jouw concept zich richten?
Visie/ideeën van de klant
Als deze briefing geschreven wordt naar aanleiding van een gesprek met een klant, omschrijf dan hoe de klant denkt over een eventuele creatieve invulling. Wat wil de klant vooral wel en wat niet?
Boodschap
Wat is de belangrijkste belofte of boodschap die jouw merk/product/dienst doet aan de doelgroep? Welk vraagstuk los je voor je doelgroep op?
Jouw strategische visie*
Beschrijf je visie. Wat zijn je inzichten? Hoe en waarom kom je tot je concept?
Wat is de Single Minded Proposition*
Met welke aansprekende zin of slogan vat je je concept samen? Dit is een belangrijk punt in je creatieve briefing.
Storytelling*
Geef aan hoe je concept wordt uitgerold in verhalen en scenario’s.
Beschrijf een strategische beeldvisie*
Wat is de belangrijkste boodschap of beleving die het beeld meegeeft.
Wat is de achterliggende gedachte achter stijl/kleurgebruik/beeldtaal etc.
Presence*
Omschrijf hoe het concept en de beeldvisie zich uit in offline middelen als events, guerrilla acties, specials, bestikkering, klantcontact, design van randproducten etc.
*Deze punten zijn in de fase waarin het project overgedragen wordt naar de creatief vaak nog niet ingevuld. De creatief gaat hier tenslotte mee aan de slag. Wie de strategische visie bepaalt is afhankelijk van de invulling van je team. Dat kan een strateeg, art director, ontwerper of accountmanager zijn.
Planning
Maak een timeline met communicatiemomenten. Beschrijf hoe lang het duurt om het concept tot uitvoering te brengen. Beschrijf de productietijd van de middelen.
Randvoorwaarden
Wat zijn verplichte zaken? Wat moet er sowieso vermeld, getoond of gebruikt worden?
Budget
Geef een indicatie van het benodigde budget waarbinnen het concept gerealiseerd kan worden, of bevestig dat het concept gerealiseerd kan worden binnen het budget (van de klant).
Handling/levering
Geef aan hoe bestanden aangeleverd worden, welke programmatuur nodig is om met de bestanden te kunnen werken. Beschrijf hoe de klant er mee om kan gaan, bijvoorbeeld wat er wel en niet aangepast kan/mag worden, en wie dat doet.
Zet een krabbel
Een (de)briefing is een levend document: de timing, budgetten en randvoorwaarden kunnen veranderen. Niettemin zit je niet te wachten op onverwachte wendingen als jouw team net lekker aan de slag is. Zorg daarom voor een krabbel van alle betrokken partijen. Veranderen er zaken na die krabbel? Kan gebeuren, maar dat betekent een nieuwe fase in het project, of meerwerk.
Dit waren ze: de belangrijkste punten in een goede creatieve briefing.
Wil je meer weten over hoe je omgaat met een goede creatieve briefing en leren over creatieve conceptontwikkeling? Ga naar onze incompany training of open inschrijving training.
Bij Conceptontwikkeling komen creativiteit en strategie samen.
Een goed concept ontwikkelen voor communicatie of (employer) branding kan een uitdaging zijn, omdat het proces van idee naar uitvoering niet altijd gestructureerd verloopt. Deze training helpt je dat proces te beheersen.