Dummy’s van kunstenaars en illustratoren zijn altijd enorm inspirerend om te zien. Maar waarom zou je als creatief in een organisatie niet ook zo’n schetsboek bijhouden? Het zelf doen is een namelijk perfecte creativiteitstraining. Ik geef je maar liefst 7 goede redenen om er aan te beginnen. Solo.. of met je collega’s.
Een dummy is een perfecte creativiteitstraining. 7 goede redenen om er mee aan de slag te gaanÂ
Â
 1 Connecting the dotsÂ
 Bladwijzers bijhouden in je browser is eenvoudig en ze zijn ook goed te rubriceren. Maar wat verbindt ze? Bladwijzers hebben geen link met elkaar, en zelfs al is dat wel zo.. je kunt dat niet makkelijk in 1 oogopslag zien. Een dummy blader je makkelijk door en helpt je om snel verbanden te zien tussen je schetsen en ideeën. En verbanden zien is key voor de creatief. Door relaties te leggen tussen gebeurtenissen en beeld, inhoud en vorm, mens en object, behoefte en dienst kun je innoveren. Want juist in de overlap daarvan vindt vernieuwing plaats.
2 Een dummy kun je delen
 Een dummy kan heel persoonlijk zijn, maar waarom zou je hem niet delen? Zo heb ik bij het Algemeen Dagblad, waar ik ooit een incompany training conceptontwikkeling gaf, de afdelings-dummy geintroduceerd. Op krantenformaat. Juist op een afdeling waar veel gecreëerd en gecommuniceerd wordt zitten collega’s te springen om verse input. Maak een omslag in je huisstijl en creëer samen met je team een prachtig naslagwerk. Of stuur hem heen en weer, tussen afdelingen, tussen vestigingen. Zo reageer je op elkaar en blijf je geïnspireerd door de creativiteit van je collega’s.Â
3 Move your creative muscle
 Knippen en plakken is goed voor je. Sowieso werkt het stressverlagend. Er is wel een voorwaarde aan verbonden, en die heb ik al vaker vermeld: houd op met jezelf te bekritiseren. De gemiddelde persoon heeft 60.000 gedachten per dag en 95% daarvan zijn precies dezelfde: dag in, dag uit! Even focussen op een creativiteitstraining geeft je de kans te ontsnappen aan the grind en in een positieve mindset te komen.
4 Focus op de big idea
 Herken jij dat bij jezelf? Dat je, wanneer je bezig bent met een idee voor een ontwerp, je al snel the big idea uit het oog verliest? Voor je het weet vraag je je af of die button rechts onderin ronde of rechte hoekjes moet hebben, of welk lettertype je gaat gebruiken. Voor copywriters is dat niet anders..te snel gaat het om het aantal woorden of een alternatief voor een specifieke term. Een dummy maakt het eenvoudiger om the big idea vast te houden. Het loskomen van gerichte vragen biedt je een open venster op de grote lijn, de rode draad die je ineens ontdekt als je dummy voor de helft gevuld is.Â
5 Klanten houden van dummy’s
 Een dummy helpt je om met klanten over je big idea te praten. Het is een veilige aanleiding om met elkaar verder te fantaseren. Samen stapel je associatie op associatie en wie weet kom je ineens op een nieuw spoor. Mijn klanten zijn altijd nieuwsgierig naar mijn vrije werk. Maar een kunstwerk is af, de klant heeft niets meer toe te voegen. Een dummy daarentegen is een open verhaal. Laat je klant meedenken..en wie weet pakt die klus nog een stuk creatiever uit dan je dacht!
6 In een dummy kun je snel prototypen
Een van de opvallende technieken die Google inzet om te innoveren is om direct te gaan prototypen wanneer een idee op tafel is gelegd. Daar zitten veel voordelen aan. Ook al is het prototype bij lange na niet perfect, een tastbaar idee geeft je snel zicht op de vragen die het ontwerp met zich meebrengt, de potentie en de valkuilen ervan. Een dummy is een perfect medium om al schetsend je ideeën vorm te geven. Stel dat je een nieuw soort abri wil ontwikkelen. Schetsend ontdek je veel over vorm, grootte, locatie, plaatsing. Nooit eerder uitgewerkte ideeën google of photoshop je niet zo gemakkelijk bij elkaar. Â
7 Niet piekeren over perfectie
 Je zult snel merken dat geen enkele schets in je dummy er 1 is om in te lijsten. Dat is: als je je focust op perfectie. Ook hier zit de waarde in hele document..het gaat niet om 1 geïsoleerde pagina. Open je blik en vergeef jezelf de minder sterke keuzes.
Â
Meer creatieve denk- en doe kracht in je organisatie? Â
Business creativity, ook wel bekend als zakelijke creativiteit, is het vermogen van een organisatie om innovatieve en originele ideeën te genereren, te ontwikkelen en toe te passen.Â
Â