Elke professional weet dat je bij het beoordelen van concepten moet wegblijven van discussies over smaak of gut feeling. En met zinnige argumenten moet komen. Maar welke?
Een concept beoordelen moeilijk? Een goed idee zit nooit zonder AMMO!
Met de AMMO! tool zet ik ze allemaal voor je op een rijtje. Dus ja; nu kun jij ook slimme/kritische vragen stellen. Aan de creatieven die ze presenteren, of aan jezelf.
Creatieven en professionals aan klantzijde zijn constant bezig met het beschouwen van concepten. Creatieven ontwikkelen zelf concepten: voor marketing, voor branding, voor vormgeving. Bureau’s krijgen ideeën voorgeschoteld door designers en conceptontwikkelaars. En waar meet je nu een goed idee aan af? Met de AMMO! tool heb je alle AMMO! in handen om concepten grondig te beschouwen.Â
1 Een goed concept is AchievableÂ
De eerste stop: is je concept haalbaar. Want alle poëtische plannen ten spijt.. als het niet kan binnen de kaders dan krijg je de handen maar met moeite op elkaar. Stel jezelf deze vragen:
- Is het concept conform briefing?
- Komt het uit binnen het budget?
- Kan het binnen de tijd?
- Kan het met de middelen?
- Kleven er risico’s aan het idee?
2 Een goed concept is MeaningfulÂ
Een idee kan pas goed zijn als het geworteld is in een visie en een breder perspectief..hoe luchtig ook. Stel jezelf de volgende vragen:
- Is er een duidelijke visie?
- Is er een big idea?
- Is het authentiek?
- Is het vernieuwend?
- Versterkt het de propositie?
3 Media-sexyÂ
Of een idee succesvol kan zijn hangt in hoge mate af van de likeability en de shareability; mensen moeten ermee mee aan de haal willen. Dat betekent dat je aan 1 social media platform of medium niet genoeg hebt en dat het gesprekstof moet opleveren. Check je concept op onderstaande punten:
- Is het cross/transmediaal?
- Is het likeable en shareable?
- Is er kans op free publicity?
- Is het schaalbaar?
- Leent het zich voor storytelling?
4 Owned; een goed concept hoort ergens thuisÂ
Kennis van de doelgroep is key en het valt me op hoe vaak daar toch te weinig over bekend is. Je moet weten tegen wie je praat, hoe je je publiek wilt benaderen en welke toon je aanslaat. Leg je concept langs dit lijstje.
- past het bij de doelgroep?
- Doet het de juiste belofte?
- Biedt het de juiste beleving?
- Spreekt het persoonlijk aan?
- Is er back-up van data?
5 Presence is power!Â
Een lousy uitgevoerd concept zal, hoe goed ook in aanleg, aan de doelgroep voorbij gaan. Of je imago schaden. !Presence is power zeg ik altijd maar. Onderzoek daarom of je concept potentie heeft te shinen.
- Dwingt de vorm aandacht af?
- Is het goed ontworpen?
- Is er een sterke beeldtaal?
- Is er een duidelijke tone of voice?
- Passen de middelen?
Meer creatieve denk- en doe kracht in je organisatie? Â
Business creativity, ook wel bekend als zakelijke creativiteit, is het vermogen van een organisatie om innovatieve en originele ideeën te genereren, te ontwikkelen en toe te passen.Â
Â