CREATIVITEIT IS DE HELD VAN DEZE TIJD

Creativiteit creëert luchtigheid in deze dagelijkse “unreality”. Als het ongewisse, het onzekere ons nieuwe normaal wordt, moeten we leren anticiperen en improviseren.

Creativiteit is de held van deze tijd

We wisten het al lang, maar zeker nu, tijdens de Coronacrisis wordt het nog helderder waarom creatief denken zo belangrijk is. En zouden wij Versdenkers zijn als wij niet ook de zon achter de regenboog zien opkomen? We willen het drama dat Corona is, voor mensen persoonlijk, voor hun geliefden, voor de community en voor de wereld in haar geheel zeker niet bagatelliseren. Maar juist deze crisis laat zien hoe hard we creatief denk- en doe vermogen nodig hebben. Daarom belichten we in dit blog de helende kracht, de optimistische oplossende kwaliteit van creativiteit.

Dealen met unreality

Creativiteit kan luchtigheid creëren in deze dagelijkse “unreality”.  Om praktische oplossingen te bedenken voor heel reële problemen. Of om solidariteit te tonen met onze buren, ouderen en de mensen die doorgaan met voor ons te zorgen. Het ongewisse, het onbekende, het onzekere.. Als dat ons nieuwe normaal wordt, moeten we leren anticiperen en improviseren. Soms meer op gevoel dan op feiten en verstand. 

Het oplossend vermogen van creativiteit

Vaccins, exit strategie, ons gedrag in het publieke domein: alles vraagt om creatief denken. We hebben de creativiteit van professionals in de volksgezondheid nodig om strategieën te ontwikkelen om de verspreiding van het virus te beperken. We hebben de creativiteit van artsen en wetenschappers nodig om een vaccin te ontwikkelen. We hebben de creativiteit van opvoeders en ouders nodig om kinderen leermogelijkheden te bieden terwijl de scholen gesloten zijn. En hoewel praten over een “exit strategie” optimistisch is, biedt ook daar creatief denken de beste weg naar een antwoord. Want hoe stimuleer en manage je straks dat mensen zich niet meer aan regel 1, maar wel aan regel 2 en 3 moeten houden? En misschien een week later toch weer aan regel 1? De anderhalve meter afstand in het publieke domein is niet alleen nu, maar vooral straks een breinbreker. 

Social en Safety

Het Rotterdamse ontwerpbureau “The Incredible-machine” bedacht bijvoorbeeld een MakeItYourself device dat mensen op straat er aan herinnert hoe ze 1,5 meter afstand van jou kunnen bewaren. #Stayathome when you can, #keepdistance when you can’t. Compleet met een zelfbouw instructie. Thuisblijven wordt zo een creatief experiment.

Be a Batman

Op Dezeen kwamen we het ontwerp van de Chinese architect Sun Dayong tegen. Hij ontwierp een concept design voor een volledig schild dat mensen beschermt tegen het virus. “Named Be a Bat Man, the mobile safety device would be for people who are exposed to the dangerous situation during the coronavirus emergency”. Hier lees je alles over deze ontwerper en zijn idee.

Jezelf creatief uiten maakt je sterker bestand tegen stress

Deze nieuwe unreality veroorzaakt stress. Als je thuis werkt met jengelende kinderen om je heen, je inkomen wegvalt, je te dicht op je partners lip leeft. En nog veel belangrijker: als jij zelf of je geliefden ziek zijn. Muziek, kunst, dans, theater, creatief schrijven, het helpt om de spanning te verlichten. 

Corona cover

Dat creativiteit verlichting brengt blijkt wel aan het enorme aantal muzikale uitingen met Corona als thema. Sterker nog er is een heel nieuw genre ontstaan: de Corona cover. Hiermee zijn al heel wat frustraties weg gezongen. En een paar van onze favorieten willen we je niet onthouden. 

Kunst heelt: beeldend bezig zijn geeft je een boost, vermindert angst en geeft positieve emoties.

Schilderen, tekenen en beeldhouwen: het helpt je gevoelens te uiten die moeilijk onder woorden te brengen zijn. Daarom zien we in deze tijd zo veel kunst initiatieven oppoppen. Hieronder een paar van onze favoriete.

Schiedamse Troostkunst

Maar liefst vijftig Schiedamse kunstenaars gaven gehoor aan de oproep van het Schiedams Stedelijk museum. Ze stuurden een afbeelding van een kunstwerk naar het museum om troost te bieden aan Schiedammers in deze tijden van corona. Onder de titel Troostkunst uit Schiedam, voor jou, van mij maakten het museum van alle inzendingen een affiche. Daarmee geeft het museum de kunstenaars tegelijk een financieel steuntje in de rug. Alle ontwerpen hangen van 5 mei t/m 15 juni 2020 op straat in Schiedam. Ook zijn ze te zien achter de ramen van de huizen in Schiedam. (Bron: https://www.stedelijkmuseumschiedam.nl/troostkunst-uit-schiedam/)

Schiedamse Troostkunst

Tussen kunst en quarantaine

Anneloes Officier (31) en Floor de Weger (31), hebben heel goed begrepen dat creatief bezig zijn spanning verlicht. Zij nodigen via hun Instagram account mensen uit hun interpretatie van beroemde schilderijen te fotograferen. Met voorwerpen die je binnen handbereik hebt.  De abstracten van Rothko, portretten van Caravaggio en de mannen van Magritte.. ze komen allemaal voorbij.

https://www.instagram.com/p/B-6WgQ8AC5K/

https://www.instagram.com/p/B-87BM0gM4s/

https://www.instagram.com/p/B-O7qYFgwIb/

Design Thinking als Tool

Het nieuwe normaal heeft een enorme impact op ons sociale- en werkverkeer..en stel je voor welke aanpassingen het vraagt als dat een jaar gaat duren. Terwijl horeca, restaurants, concerthallen weer open zijn. Al deze uitdagingen vragen om vergaande aanpassingen en creatief denken. Hoe bedenk je een aanpak die mensen accepteren en waarmee ze praktisch uit de voeten kunnen? Een techniek als Design Thinking zou hierbij heel goed kunnen werken. In combinatie met het maken van een Customer Empathy Map, waarbij je het woord Customer vervangt door Burger (Empathy Map).

Creativiteit creëert luchtigheid in deze dagelijkse “unreality”

Design Thinking is een heel geschikte werkmethode om creatieve oplossingen te bedenken voor de Corona crisis.

Creativiteit creëert luchtigheid in deze dagelijkse “unreality”

De door Versdenkers ontwikkelde Customer Empathy maps (Inleef kaart) en brainstorm templates.

Auteur: Lisa van Noorden

Omslagfoto: Freepik

Meer creatieve denk- en doe kracht in je organisatie?  

Business creativity, ook wel bekend als zakelijke creativiteit, is het vermogen van een organisatie om innovatieve en originele ideeën te genereren, te ontwikkelen en toe te passen. 

 

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.