De Mondriaan van Marketing
Het handboek voor geestverruimende communicatie voor de conceptdenker en marketeer van nu.
Marketeers, conceptdenkers, ondernemers en campagnemakers staan voortdurend voor de taak om doelgroepen te raken met buitengewoon creatieve merkcommunicatie. Maar in de praktijk is het een uitdaging om strategie, creativiteit en de uitvoering van een creatief concept naadloos op elkaar af te stemmen.
De oplossing hiervoor is dit boek van Lisa van Noorden, over Conceptontwikkeling met de Focus-Flow-Form strategie. Geïllustreerd aan de hand van een voorbeeldcase en het creatieve proces van kunstenaars.
Â
De Reis van Creatief Denken
Creativiteit begint met het loslaten van bekende ideeën en overtuigingen, een reis vergelijkbaar met die van kunstenaars. Het moedigt aan tot het omarmen van je eigen, misschien afwijkende (merk)persoonlijkheid en het vinden van comfort in het onbekende. Dit proces is de sleutel tot het ontdekken van je unieke stem in merkcommunicatie.
Om die creatieve reis te illustreren gebruiken we voorbeelden van kunstenaars als Mondriaan, Grayson Perry, Yayoi Kusama en Janet Cardiff. Maar we kijken in dit boek over Conceptontwikkeling ook naar het creatieve proces van professionele conceptdenkers.
Het ontwikkelen van een creatief communicatie concept kan eigenlijk pas echt goed als een merk staat als een huis. Een merk is tenslotte een bouwwerk wat bestaat uit visie, missie, kernwaarden, merkpersoonlijkheid en positionering. Daarom begint het boek met First Things First; een merk als bouwwerk. Start je met een creatief concept dan is strategische focus je vertrekpunt.
Focus is strategie en gaat over goede voorbereiding en visievorming. Jouw merkpersoonlijkheid, strategische uitgangspunten, het doel en de doelgroepen staan centraal. Hoe mensen keuzes maken komt aan bod in dit boek over Conceptontwikkeling met een hoofdstuk over nudging. Focus leert je ook hoe je als merk een visie ontwikkelt, en dicht bij je authentieke waarden blijft.Â
Flow bevrijdt je creativiteit zodat je opvallende merkconcepten kunt bedenken. Het stimuleert je om buiten de kaders te denken. Tijdens de flow ontwikkel je jouw unieke idee met een sterke Single Minded Proposition.Â
Form gaat over uitvoering van concepten in beeld, taal, media en middelen. Hiervoor kijken we naar contentformats als de Heroes Journey, See,Think,Do,Care en Hero, Hub, Hulp. Met de tools in het hoofdstuk Form verpak je je visie en concept in onderscheidende communicatie.Â
Met dit boek heb je je strategie in handenÂ
Deze denk- en doe-methode is de sleutel om evenwicht te vinden tussen strategische Focus, creatieve Flow en materiële Form. Stap voor stap neem ik je in dit boek over Conceptontwikkeling mee in het creatieve proces voor merkcommunicatie. Je leert hoe je, lopend aan de hand van een kunstenaar, zelf de Mondriaan van marketing wordt, door vernieuwend en onconventioneel te denken.Â
Door momenten van reflectie toe te voegen aan het proces, net zoals de kunstenaar dat doet in haar atelier, kan de conceptdenker ruimte scheppen voor diepgaand inzicht. Net zoals de kunstenaar zoekt naar de meest expressieve kleuren en vormen, zoekt de conceptdenker naar de meest doordringende beleving om een boodschap over te brengen. Door even afstand te nemen van de drukte en te focussen op de kern, kan de conceptdenker communicatie creëren die resoneert, transformeert en onderscheidend is.Â
Kortom, dit boek over Conceptontwikkeling, handboek voor geestverruimende communicatie put inspiratie uit de kunst van het langzame creëren en past dit toe op de eisen van de snelle marketing- en communicatiewereld. Het nodigt commerciële conceptdenkers uit om niet alleen snel te handelen, maar ook doordacht en met de intentie om te communiceren. Zo kan de kunst van de langzame, diepgaande creatie een tegenwicht bieden aan de overweldigende stroom van oppervlakkige informatie en uiteindelijk leiden tot betekenisvolle verbindingen tussen merken en consumenten.Â
Een strakke creatieve briefingÂ
Wat je ook meekrijgt als je met dit boek over Conceptontwikkeling werkt, is een strakke creatieve briefing. De briefing is de verzameling van alle overwegingen, het document dat wordt gebruikt in de creatieve industrie om duidelijke richtlijnen en informatie te verstrekken aan (andere) creatieve profes- sionals, zoals ontwerpers, copywriters, art directors en marketeers. De briefing helpt je bij het definiëren van de verwachtingen en context van het project, bij het overbrengen van je concept en vormt uiteindelijk het kader voor de uitwerking in middelen en media.Â
De briefing loopt parallel en in volgorde met de hoofdstukken mee. Aan het eind van het boek heb je alle elementen voor de complete briefing bij elkaar, en kun je die gebruiken om met je team te schakelen of met klanten in gesprek te gaan. Of je gebruikt hem voor je eigen creatieve project.
Dit boek over Conceptontwikkeling biedt een gestructureerde benadering van creatief denken door de Focus-Flow-Form methode toe te passen. Het leert je strategische focus te ontwikkelen, je merkpersoonlijkheid te definiëren, en trouw te blijven aan je authentieke waarden. Je ontdekt hoe je buiten de gebaande paden kunt denken en opvallende merkconcepten kunt creëren. Door deze methode toe te passen, vergroot je je creatieve denkvermogen en ben je in staat met vertrouwen en originaliteit impactvolle communicatie te ontwikkelen.
Het Masterprogramma Conceptontwikkeling
Het boek sluit aan bij de training Conceptontwikkeling en wordt daarna opgevolgd door het Masterprogramma Conceptontwikkeling, waarin deelnemers van de training hun kennis over conceptontwikkeling nog verder kunnen verdiepen. Het programma biedt ook persoonlijke coaching op eigen cases. Daarbij kunnen deelnemers ervaringen uitwisselen met andere professionals, feedback geven en ontvangen. Zo kunnen ze zichzelf ontwikkelen tot strategisch creatieve zwaargewichten.
Ontgrendel je Creatieve Potentieel
Deze diepgaande reis naar conceptontwikkeling biedt deelnemers de tools om ijzersterke briefings en concepten te ontwikkelen. Het belooft niet alleen creatieve groei, maar ook een versterking van het strategische denken. Net zoals het boek inspireert het masterprogramma deelnemers om buiten hun comfortzone te stappen en creativiteit te omarmen als essentieel voor innovatie en differentiatie in een snel veranderende wereld.
De Kracht van de Focus-Flow-Form Methode
De toepassing van de Focus-Flow-Form methode vergroot niet alleen je creatieve denkvermogen, maar stelt je ook in staat om met vertrouwen en originaliteit impactvolle communicatie te ontwikkelen. De methode is de sleutel tot het ontwikkelen van onderscheidende authentieke merkcommunicatie.
Jouw Reis naar Creatief Meesterschap
Deze reis naar creatief meesterschap bestaat uit drie onderdelen:
1 De training Conceptontwikkeling
2 Het boek De Mondriaan van Marketing
3 Het Masterprogramma Conceptontwikkeling
Wil je ook je creatieve potentieel vergroten en starten met deze reis in Conceptontwikkeling? Begin door het boek aan te schaffen of schrijf je in voor de training.