omslagfoto-augmented reality-en-kunst_versdenkers-blog

Ervaar een anatomische les van Rembrandt of waan je onder de sterrenhemel van Van Gogh.

Augmented reality ontsluit nieuwe vormen om oude kunst te beleven.

Is het altijd je droom geweest om een beroemd schilderij binnen te stappen? Tegenwoordig kan dat steeds vaker. Zo lanceerden het Mauritshuis en Nationale Nederlanden onlangs de app Rembrandt Reality. Met behulp van augmented reality brengt de app Rembrandts schilderij “De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp” tot leven. Via de eigen smartphone of tablet stapt de kijker in het Anatomisch Theater uit het schilderij. Daar kan de kijker over de schouder van dr. Nicoles Tulp en zijn collega’s meekijken terwijl ze het lichaam van Aris Krindt bestuderen. Het doel van dit project? Jongeren kennis laten maken met Rembrandt door gebruik van technologieën waar zij beter mee vertrouwd zijn.

De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp – Rembrandt. Foto: Mauritshuis.

Augmented Reality wordt steeds vaker gebruikt om een nieuwe beleving te creëren rondom kunstwerken. Niet zelden gaat het om werken van oude meesters, zoals Rembrandt, Vermeer en Van Gogh. Dit soort projecten bewijzen in onze ogen dat technologie een bijzondere bondgenoot kan zijn om bekendheid met en waardering voor kunst te bevorderen bij een brede en jonge doelgroep. Het is met name mooi dat werken van oude meesters door gebruik van moderne technologieën nieuwe dimensies kunnen krijgen.

In de afgelopen jaren zijn in binnen en buitenland een aantal bijzondere augmented reality kunst ervaringen gerealiseerd. Hieronder een aantal toffe voorbeelden.

Atelier des Lumières

In februari van dit jaar is in het Paris Atelier des Lumières de bijzondere Van Gogh expositie Starry Night geopend. Met behulp van verschillende moderne technologieën, waaronder AR, is een heuse 3D experience gecreëerd. De bezoeker stapt letterlijk de wereld van Van Gogh binnen. In een ruimte waar van vloer tot aan het plafond schilderijen van de beroemde meester worden geprojecteerd. Niet als statische hologrammen, maar als bewegende beelden die in elkaar overvloeien. Al dansend en draaiend smelten ze samen met de ruimte tot een groot nieuw dynamisch kunstwerk.

Art Gallery Ontarion

In 2017 gebruikte kunstenaar Alex Mayhew een AR-app om de kunstwerken in Art Gallery Ontarion (Toronto, Canada) tot leven te wekken. In onderstaande video ervaar je zelf wat de bezoekers zagen als ze de app op de schilderijen richtten. Compleet nieuwe en verrassende werelden, dat kunnen we je alvast vertellen.

Moco Play

In oktober 2018 lanceerde het Amsterdamse Moco Museum de app Moco Play. Met deze gratis app kunnen bezoekers van het museum de werken van onder andere Andy Warhol, Keith Haring en Yayoyi Kusama virtueel tot leven wekken.

Gemeente Zoetermeer

Kunstwerken vind je niet alleen in musea en galeries, maar ook in bedrijfspanden, horeca, hotels en overheidsgebouwen. Zo vind je in het Stadhuis van gemeente Zoetermeer een kleine collectie van bijzondere kunstwerken. Ook Gemeente Zoetermeer zet augmented reality in om een extra belevenis te koppelen aan hun kunstcollectie. Het leuke is dat een aantal werken via de bijbehorende app ook vanuit huis ‘tot leven gewekt’ kunnen worden.

‘De man die vuur geeft’ van Jan Fabre op het Stadhuisplein in Zoetermeer is een van de werken die met AR tot leven gewekt kan worden. Foto: Gemeente Zoetermeer.

Meer creatieve denk- en doe kracht in je organisatie?  

Business creativity, ook wel bekend als zakelijke creativiteit, is het vermogen van een organisatie om innovatieve en originele ideeën te genereren, te ontwikkelen en toe te passen. 

 

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.