En wat zijn marketingtrends in 2019? We worden steeds emotioneler en zorgzamer

2019 is een feit. Tijd voor het maken van nieuwe plannen en het stellen van verse doelen. Om jullie wat input te geven, vroegen we aan Richard Rolling en Cindy Mirande, onze trainers en mede Versdenkers welke belangrijke trends en ontwikkelingen zij in hun vakgebieden zien in 2019. Zorgzaamheid en emotie blijken top of the list.

 De menselijke maat in storytelling

Volgens Richard Roling, trainer Storytelling, is een lossere communicatiestijl en meer emotie in teksten en verhalen een belangrijke trend voor 2019. Hij licht dit hieronder in eigen woorden toe.

Vrijere vormen

“De trend in Story Corporate Storytelling is dat de teksten steeds persoonlijker mogen worden. De tijd van correcte businesstaal is voorbij. Onze manier van communiceren is namelijk veranderd: we sturen vluchtige e-mails, appjes en tweets. Hierdoor is het taalgebruik aan verandering onderhevig. Was vijf jaar geleden nog een spelfout not done in e-mail of een tweet. Tegenwoordig wordt dat door de vluchtigheid al getolereerd. Dit zie je ook terug in de zakelijke teksten. Spel en taalfouten natuurlijk niet. Maar wel een wat vrijere, lossere stijl.

We nemen informatie ook anders tot ons. We lezen bedrijfsteksten op een website via een smartphone. Daardoor hebben we een kortere aandachtsspanne. Teksten moeten dus korter, bondiger en pakkender. Een uitgebreide bedrijfsbrochure bestaat bijna niet meer.”

Beelden en emotie

“We moeten sneller informatie opnemen en sneller werken, daarom is ook beeldtaal heel belangrijk (Instagrammificering). Onderzocht is dat Facebook en LinkedIn Posts sneller worden gelezen als er een beeld bij staat. Zorg dus ook dat je teksten beeldend zijn en dat ze beelden oproepen. Gebruik ook woorden die een gevoel in zich hebben. Helemaal een trend is ook het gebruik van spreektaal en persoonlijkheid. Je mag je onderscheiden en jezelf te zijn. Niet alleen product of dienst is belangrijk maar ook jijzelf. Menselijke maat is dus belangrijk. Die roept emotie op.

Natuurlijk is het een en ander afhankelijk van de branche waarin je werkt en van de mate waarin jezelf durft. Maar trend is dat de wereld klaar is voor lekkerder leuke teksten. In onze trainingen gaan we op zoek naar de balans tussen professionele informatie en creatieve taal.” – aldus storytelling expert Richard Roling.

De opkomst van zorgzame marketing

Onze trendwatcher Cindy Mirande ziet in 2019 een opkomst van ‘zorgzame marketing’. Een term die zij gebruikt voor innovatieve commerciële concepten waarin zorgzaamheid voor de burgers centraal staat.

“De opkomst van zorgzame marketing sluit aan op het maatschappelijke belang van merken en bedrijven, en mogelijkheden die de betekeniseconomie geeft. In dit kader wordt naast de USP en ESP ook de SOCIAL SELLING POINT belangrijk. Dus innovatieve manieren zoeken om uiting te geven aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van merken.”

Hoe kun je dan vorm geven aan deze trend? Cindy geeft een aantal voorbeelden ter inspiratie.

Leo Burnett zeep buskaartje


In opdracht van de Asiri Group of Hospitals in Sri Lanka ontwikkelde het reclamebureau Leo Burnett in 2015 een buskaartje gemaakt van zeep. Het idee achter de “Soap Bus Ticket” was het onder de aandacht brengen van het belang van het handen wassen.  

Lululemon Athletica

Foto: Campaign (UK)

In 2017 lanceerde Lululemon Atheltica de “Meditation On The Move” bus in Londen. Een typische Engelse doubledecker bus werd omgetoverd in een oase van rust, compleet met aromatherapie. Al mediterend bereikten reizigers in serene staat hun bestemming. De meditatiebus maakte deel uit van een uitgebreide reclamecampagne waarmee een nieuwe winkel van het sportmerk werd gepromoot.

MetroMitt

Foto: Huffington Post

Een ander marketingconcept dat bescherming biedt tegen bacteriën in het openbaar vervoer is MetroMitt, bedoeld voor gebruik ik de New Yorkse metro. Deze wegwerp handschoen van plastic kan aan de buitenkant bedrukt worden met reclame. MetroMitt  bestaat al een aantal jaar, maar is een uitstekend voorbeeld dat in de trend van de zorgzame marketing past

BikeBus

Foto: BikeBus.com

En als laatste voorbeeld hebben we de BikeBus. Een stadsbus waarin de reizigers onderweg een spinning class volgen. Een makkelijke manier aan hun dagelijkse dosis beweging komen zonder dat ze daar extra tijd aan kwijt zijn. Hoe het precies werkt? Dat zie je in deze video.

VANDAAG SPOTTEN WAT MORGEN BELANGRIJK IS OF OVERTUIGEN MET STORYTELLING?

Wil je weten welke trends in jouw vakgebied relevant zijn en hoe je daar op in kunt spelen? Schrijf je dan in voor onze trainingen Trendwatching en Forecasting  Wil je er meer over weten? Laat het weten door een mail te sturen naar leren@versdenkers.nl.

Storytelling is belangrijk in alle communicatie. Bij het aanscherpen van je merk, het beschrijven van je project, als rode draad in presentaties en binnen social media. Wil jij ook het het verhaal achter je merk, project of je mensen versterken, volg dan de training Storytelling.

Auteurs: Richard Roling, Cindy Mirande, Dzenita Camo

Omsalgfoto: BikeBus

We Love Roffa: Trendy Rotterdam als inspiratie voor merken

Social responsibility en commercie

 

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

BEOORDEEL CONCEPTEN MET DE AMMO! TOOL