Het creëren van pakkende Facebook advertenties blijft een uitdaging. Wanneer je aan de slag gaat met adverteren op Facebook denk je misschien als eerste aan de juiste doelgroep selectie. Of je begint al te brainstormen over pakkend beeldmateriaal.
Zo schrijf je creatiever voor Facebook advertenties – tips en strategieën
Maar besteed je evenveel aandacht aan de bijbehorende copy? Want ook copywriting is een belangrijk aspect van een succesvolle Facebook campagne. We geven hier een aantal tips die je helpen goede Facebook copy te maken.
1. Meer pagina likes, doorklikken naar de website of andere acties?
Bedenk goed wat je met je advertentie wil bereiken en pas de copy daarop aan. De kracht van adverteren op Facebook zit hem o.a in zeer gerichte doelgroep targeting. Maak optimaal gebruik van deze mogelijkheid door aparte advertenties voor verschillende doelgroepen te maken, zodat je doelgroepgerichte teksten kunt schrijven.
Hema speelt met deze ad in op het feit dat veel jongeren net hun eindexamen hebben gedaan. Een goed voorbeeld van hoe tekst en beeld elkaar versterken. De korte krachtige tekst is zelfverzekerd: als je voor je feest gaat shoppen bij Hema, dan ga je slagen.
2. Zorg dat tekst en beeld bij elkaar passen en elkaar versterken
Zowel het beeld als de tekst moeten interesse wekken. Visuals vallen het eerste op, maar de bijbehorende tekst is vaak bepalend of iemand doorklikt of niet. Coolblue snapt dat prima: een pakkende grappige tekst om voor een poll maakt lezers nieuwsgierig om door te klikken. Ook hun vacature is een voorbeeld van hoe tekst en beeld elkaar versterken, en zijn tegelijk een uiting van hun merkidentiteit.
3. Maak de tekst niet te lang en zorg dat de toegevoegde waarde van je product of dienst duidelijk wordt.
Een Facebook ad hoeft niet exact uit te leggen wat je moet kopen of doen maar vooral het waarom. Spreek aan op emotie.
4. De copy leidt op een logische wijze toe naar de Call To Action (CTA).
Maak de CTA overtuigend en zorg dat je doelgroep ook echt actie wil ondernemen/doorklikken.
5. Voer A/B testen uit met verschillende versies van je post waarbij je met tekst varieert.
Zo kom je erachter welke copy het best werkt voor jouw doelgroep. Verzamel hier bij voorkeur minimaal een week lang data voor.