Disability inclusive marketing: drie taboe doorbrekende voorbeelden

In reclameland is langzaam een verschuiving zichtbaar en het heet disability inclusive marketing. In dit artikel drie mooie taboedoorbrekende voorbeelden uit de kledingbranche.

Of je nou de doorsnee schoolmoeder bent, de sportieve papa, het buurmeisje dat in de rolstoel zit of het verstandelijk beperkte nichtje, een ding is zeker: we gaan allemaal naar de supermarkt om ons eten te halen, kopen kleding en hebben een mobiele telefoon. Om maar een paar voorbeelden van doorsnee consumentenproducten te noemen. Toch zie je mensen met een beperking niet (vaak) weekaanbiedingen aanprijzen in supermarktreclame of model staan in kledingadvertenties. Bedrijven die aan disability inclusieve marketing doen willen hier verandering in brengen.

Wat is disability inclusieve marketing?

Disability inclusieve marketing houdt in dat personen met een fysieke of verstandelijke beperking in reclamecampagnes in natuurlijke alledaagse omgevingen en situaties worden getoond. Daarbij wordt geen nadruk gelegd op de ‘beperking’. Deze mensen maken deel uit van de werkelijkheid zoals ieder ander. Door gebruik te maken van disability inclusive marketing laten bedrijven zien dat mensen met een beperking ook welkom zijn en er bij horen. Tegelijkertijd kan dit voor een gevoel van empowerment zorgen bij de doelgroep zelf.

Elise en HEMA

Ons eerste voorbeeld komt uit eigen land en is jullie misschien al bekend. In 2017 sierde Elise, een 6-jarig meisje met het syndroom van Down een HEMA folder. Ze stond vrolijk spelend afgebeeld samen met andere leeftijdsgenoten zonder beperking. Een van de dingen die HEMA met deze reclame wilde tonen is dat kinderen van down een normaal onderdeel zijn van de samenleving.

Hema folder 2017 (Foto: Ad.nl)

Asos en Chloe Ball-Hopkins

Het sportkledingmerk Asos heeft onlangs veel lof ontvangen over de wijze waarop ze disability inclusive marketing hebben ingezet voor hun nieuwe kledinglijn. Asos heeft namelijk in samenwerking met de Britse paralympische atlete Chloe Ball-Hopkins een nieuwe kledinglijn ontwikkeld. Behalve voor het doorsnee publiek is deze kledinglijn ook zeer geschikt voor mensen die in een rolstoel zitten. Daarnaast is Chloe Ball-Hopkins, zelf rolstoel gebonden, ook te zien in de reclamecampagne voor deze nieuwe kledinglijn. Samen met andere ‘gewone’ modellen straalt ze de bezoekers tegemoet op de website van het merk.

Asos en Chloe Ball Hopkins (Fotos: Daily Mail)

Chromat Babeguard campagne

Move over Pamela Anderson, here come the Babeguards! Het meest bijzondere voorbeeld van disability inclusive marketing komt van het Amerikaanse zwemkledingmerk Chromat. Dit merk staat bekend om hun inclusieve diversiteitsbenadering. Zo lopen modellen met een beperking, overgewicht of andere ‘afwijking van de norm’ vaak in hun modeshows. Met de nieuwe zomercampagne 2018 herschrijft Chromat de zwembad regels (pool rules) op geheel eigen wijze. We laten de foto’s en het reclamefilmpje voor zich spreken.

Chromat Babeguard Campagne 2018

Chromat Babeguard campagne 2018

Pool Rules Chromat 2018

Meer uitingen van de Babeguard campagne vind je op de website van Chromat.

Auteur Dzenita Camo

Waarom conceptontwikkeling zo belangrijk is? Omdat blunders je merk verzwakken.

Versdenkers vakvlog – Visie & Concept in communicatie

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug