instagram stories

Waar Facebook de laatste jaren aan populariteit lijkt in te boeten, wint Instagram steeds meer terrein. Vooral de snelle ontwikkeling van Instagram Stories biedt heel veel creatieve mogelijkheden waar we bij Versdenkers heel blij van worden, Daarom hier onze tips voor het maken van waardevolle content voor Instagram Stories.

Hoe zet je Instagram Stories strategisch in voor jouw merk: negen tips

Wat zijn Instagram Stories?

Instagram Stories is voor het eerst geïntroduceerd in 2016. Een los verhaal dat je met tekst en afbeeldingen vorm kan geven en dat slechts 24 uur zichtbaar is voor je Instagram volgers. Aanvankelijk stonden veel professionals er sceptisch tegenover, omdat ze Insta Stories als een kopie van Snapchat zagen. De functionaliteit groeide echter duizelingwekkend snel in populariteit en mag inmiddels trots zijn op ruim 300 miljoen gebruikers per dag.

Regelmatig worden nieuwe functies geïntroduceerd, waardoor Instagram Stories een steeds betere tool wordt voor inzet binnen je marketing en communicatie strategie. Met (meerdere) foto’s of video als basis kun je door gebruik van hashtags, links en mentions meer interactie met je doelgroep krijgen en meer traffic genereren.

Stories zijn te zien voor iedereen, niet alleen je volgers. Bovendien speelt Instagram met deze tijdelijke content handig in op de fear of missing out (FOMO). Doordat een verhaal slechts 24 uur zichtbaar is, klikken gebruikers er sneller op, uit angst om iets te missen.

Tips voor gebruik van Instagram Stories

Hier volgen negen tips als je aan de slag wilt met Insta Stories.

1. Bepaal wat jouw doelen zijn en hoe Instagram Stories past in je marketing en communicatie strategie

Wat wil je bereiken met je stories? Voor welke doeleinden zet je ze in? Pak je marketing en communicatie strategie erbij en geef Insta Stories een plekje in het geheel. Stories zijn bijvoorbeeld goed inzetbaar voor branding, product introducties, promotie van je blog en live verslagen van je events.

2. Gebruik storytelling technieken om je verhaal te vertellen

Ook Instagram Stories vragen om een goede contentstrategie. Maak daarom gebruik van storytelling technieken om je verhaal te vertellen. Zorg voor een goede verhaallijn. Een verhaal met een begin, midden een eind en een duidelijke boodschap. Bij voorkeur volgt aan het eind een call to action zoals doorverwijzen naar je website. Of je verhaal een onderdeel is van een reclamecampagne, een stukje corporate storytelling of een how-to handleiding, allen vragen om een duidelijke vertelstructuur.

Healthy Gourmet Instagram Story (Foto: Bannersnack)

Instagram

3. Het hoeft er niet filmisch uit te zien

Jouw Insta Stories hoeven niet altijd opgepoetste filmische beelden te zijn. Het mag er ook spontaan en uit het leven gegrepen uitzien. Het maakt je merk menselijker en toegankelijker voor het publiek. Dat vinden we het mooie van deze app. Zoek daarom een balans tussen geregisseerde reclamebeelden en spontane alledaagse scénes (filtertjes mogen natuurlijk wel).

4. Zet story takeover in

Story takeover houdt in dat iemand anders jouw Instagram account tijdelijk overneemt en daar content voor maakt. Dit kan een influencer zijn, een medewerker, maar ook een consument. Een story takeover kan zorgen voor een groter bereik bij bestaande of nieuwe doelgroepen, met name als je kiest voor influencers of andere bekende personen. Een medewerker of een consument kan bijvoorbeeld een uniek perspectief of een bijzondere ervaring bieden.
In dit artikel vind je leuke tips voor een effectieve Instagram Story takeover.

5. Gebruik muziek in je verhaal

Sinds de zomer van 2018 biedt Instagram de mogelijkheid muziek toe te voegen aan je fotoverhaal of video. Je kan kiezen uit een bibliotheek met muziek van artiesten waar Instagram gebruiksrechten voor heeft geregeld, zoals de aanstekelijke deuntjes van Ed Sheeran. Helaas is deze functie nog niet beschikbaar voor Nederlandse gebruikers, maar zal dat in de nabije toekomst wel zijn. Ter voorbereiding lees je hier alvast hoe je muziek toevoegt in Instagram Stories.

6. Maak creatief gebruik van de poll functie

Instagram Stories biedt ook de mogelijkheid om een poll aan te maken. Ga creatief om met deze functie en gebruik het als een onderdeel van een verhaal. Zo kun je bijvoorbeeld interactie creëren in je verhaal in de vorm van een quiz. Voorbeeld van een bedrijf dat de interactieve quiz uitstekend inzet is AirBNB. Door vragen te beantwoorden worden de gebruikers door het verhaal geleid, dat vervolgens eindigt in een concrete reisaanbieding of actie op de website van AirBNB.

\"\"

AirBNB Instagram Story

Let op: gebruik je de poll om gegevens te verzamelen over je gebruikers, zorg er dan voor dat je de statistieken bekijkt voor de 24 uur om zijn. Daarna worden ze namelijk niet meer bewaard.

7. Gebruik Boomerang gifjes en animaties

Met de gratis Boomerang app kun je makkelijk grappige gif-jes maken voor in je Instagram Story. Als dit soort uitingen bij je bedrijf passen, kun je natuurlijk ook eigen gif-jes of animaties (laten) maken voor gebruik in Instagram.

8. Bewaar je mooiste verhalen als hoogtepunten

Het verhaal in je verslag is slechts 24 uur zichtbaar. Sinds enige tijd biedt Instagram ook de mogelijkheid om verhalen te bewaren als hoogtepunten. De hoogtepunten zijn permanent zichtbaar in de rondjes op jouw profiel als op zichzelf staande verhalen.

9. Doe, durf en experimenteer

Tot slot, zoek je eigen weg door te doen, durven en experimenteren. Zo ontdek je wat het beste werkt voor jouw bedrijf en jouw volgers. Stel één iemand of een klein team verantwoordelijk voor content op Instagram en laat ze bijvoorbeeld een tijd lang iedere week een story maken. Evalueer de resultaten na de afgesproken tijd en maak keuzes voor de verdere strategische aanpak.

Auteur: Dzenita Camo

Met een slimme contentstrategie bind je mensen aan je merk

In de training Contentstrategie en brandstorytelling ontdek je hoe je het onderscheidend vermogen van je merk bepaalt en benadrukt. Je leert hoe je jouw merkverhaal uitzet in aansprekende content. Daarin is ook aandacht voor social storytelling. Zo wordt jouw merkcommunicatie scherper en creatiever.

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.