We Love Roffa: Trendy Rotterdam als inspiratie voor merken

Mocht je het nog niet gemerkt hebben: Rotterdam is hip, inspirerend en totally trendy. Omdat 010 onze thuisbasis is, zien wij regelmatig merken en ondernemingen die op de Rotterdam trend proberen in te spelen. Speciaal voor jullie een paar leuke en minder geslaagde voorbeelden volgens Versdenkers.

Van rauwe arbeidersstad naar hippe metropool

Rotterdam staat de laatste jaren steeds weer in de top van internationale lijsten van must-see steden. Zo hebben lofzangen in de Rough Guides, Lonely Planet en de New York Times bijgedragen aan het toenemend toerisme in 010. Tot pakweg tien jaar geleden werd Rotterdam vooral gezien als rauwe saaie arbeidersstad. Het had vooral mooie architectuur te bieden aan de buitenwereld. Verder gold het niet bepaald als the place to be.

Maar Roffa is natuurlijk niet van de ene op de andere dag populair geworden. Het had altijd een broeiede creative underground scène die behouden bleef voor een klein publiek. Zo’n tien jaar geleden, temidden van de financiële crisis en nietsontzende bezuinigingen, vond de Rotterdamse creatieve scène luidruchtig haar stem. Gedreven door een ‘we laten ons niet kisten’ mentaliteit en de typisch Rotterdamse ‘niet lullen maar poetsen’ benadering, begonnen kekke zaakjes, hippe café’s en toffe festivals het straatbeeld te vullen. Tegelijkertijd begon Gemeente Rotterdam citymarketing serieuzer te nemen en meer te investeren in  initiatieven die de stad deden opbloeien. En zo ruilde Rotterdam langzaam zijn arbeidersuniform in voor een hippe man-bun. So to speak.

Typische Rotterdamse eigenaardigheden als inspiratie

Rotterdam is op het moment dus supertrendy en verschillende ondernemingen proberen daarop in te spelen. Vooral de stad zelf en zijn typische eigenaardigheden zijn een grote inspiratiebron voor merken. Een aantal typisch Rotterdamse elementen die we vaak terug zien komen:

1. Rotterdam heeft vele bijnamen en hippe synoniemen: Rotjeknor, Roffa, 010, Nultien, Maasstad, Manhattan aan de Maas. Deze worden vaak gebruikt in merknamen en producten van Rotterdamse makelij.

2. Rotterdams dialect is op dit moment erg trendy. Het Rotterdams taalgebruik is bijvoorbeeld te vinden in de horeca. Ook zijn workshops in plat Rotterdams op het moment populair.

3. Gebruik van Rotterdamse architectonische iconen in beeldtaal. Veel gezien zijn bijvoorbeeld de Markthal en de skyline van Rotterdam met de Erasmusbrug op de achtergrond.

4. De Rotterdamse down-to earth mentaliteit, ‘niet lullen maar poetsen’. Merken proberen deze te verweven met hun eigen identiteit.

De wijze waarop merken zich hebben laten inspireren door Rotterdam, verschilt enorm. De uitvoering is ook niet altijd even geslaagd. Hieronder volgen een aantal voorbeelden.

Merken met Rotterdam in hun DNA

Laten we beginnen met merken die Rotterdam in hun DNA dragen.

Nultien kleding
Ondernemers uit de kledingbranche waren een van de eesten die inspeelden op de groeiende populariteit van Rotterdam. Het merk Nultien kleding deed en doet dat nog steeds met veel succces. Stoere T-shirts en hoodies bedrukt met de tekst “010 isn’t just a code” werden al gauw hun handelsmerk.

Tegenwoordig is het assortiment uitgebreid naar andere leuke hebbedingen met een Rotterdams tintje, zoals mokken en bedrijfskleidng op maat. De kracht van het merk is volgens ons dat het Rotterdamse nuchterheid omarmt en de producten voor zich laat spreken. Het subtiele gebruik van Rotterdams dialect in de slogan zet het idee kracht bij zonder te overdrijven.

Foto’s: Nultien kleding

I love Roffa
Een ander kledingmerk, dat nu niet meer bestaat en vooral bekend was onder de hippe locals, was I love Roffa. I love Roffa was het kindje van de locale Rotterdamse designer, studio Roffert. Het bood een assortiment van t-shirts, sweaters en totebags bedrukt met de tekst “I Love Roffa”. Om het merk te promoten werd het idee van Roffa Soldaten in het leven geroepen. Vrienden en fans poseerden in promotiefoto’s en op pop-up locaties met een speciaal Roffa Soldaat hoed. Het soldaten concept was sympathiek en benadrukte zowel de eigenheid van het kledingmerk als de creatieve stoerheid van Rotterdam.

De kracht van het merk school ook in de limited edition benadering. Om de 3 à 4 keer per jaar werd een nieuw design uitgebracht die in beperkte oplage werd gefabriceerd. Vooral nu het merk niet meer bestaat, zijn het echte collectors items.

Foto’s: Studio Roffert

Rotterdammertjes
Ondernemen is gaten in de markt zoeken. De bedenkers van Rotterdammertjes, de enige echte Rotterdamse snoepjes, hebben dat ter harte genomen. Want een echt Rotterdams snoepje bestond nog niet, noch een beter moment om ze te bedenken. De Rotterdammertjes ontlenen hun identiteit aan de architectuur van Rotterdam. Ze hebben de vorm van bouwblokken en op de doosjes staan architectonische iconen afgebeeld, zoals de Markthal. Dit vinden wij nou een heel goed (en lekker) uitgewerkt idee.

Gers! Magazine
Gers! Magazine is een redactioneel onafhankelijk blad gemaakt voor en door Rotterdammers, geboren uit liefde voor de stad. Het blad verschijnt vier keer per jaar en wordt verspreid op diverse plekken in de stad. Ondertusen is Gers! een begrip geworden in Rotjeknor. Het blad focust vooral op de positive kanten van Rotterdam, de energie, ondernemerschap en vernieuwing, maar ook zijn kenmerkende rauwe randjes. Het blad draagt zo op eigenzinnige wijze bij aan de promotie van Rotterdam. En dat vinden wij Gers!

Foto: gersrotterdam.nl

Limited editions van gevestigde merken

Dat ook wereldberoemde merken mee willen liften op de Rotterdam trend, onderstreept de huidige populariteit van de Maasstad. Zo lanceerde het jeansmerk Levi’s in 2017 een limited edition Rotterdam T-shirt. Levi’s deed dit eerder ook voor wereldsteden New York, Londen en Parijs. Ook Ben & Jerry’s kwam afgelopen zomer met een limited edition Gers bakkie Roffa ijs.

Voor gevestigde merken is zo’n special/limited edition benadering een prima manier om op (lokale) trends mee te liften. Het mooiste is om dat doen binnen de kaders van je eigen merk, product en identiteit. Zo blijf je als merk geloofwaardig. Zowel Levi’s als Ben & Jerry’s doen dit uitstekend. Koste wat kost een trend najagen die eigenlijk niet bij je merk past, kan afbreuk doen aan je imago. If so, just leave it be.

Foto: ad.nl

Foto: Ben & Jerry’s

Mismatches komen we ook tegen…

Bar Brasserie Engels is een begrip in Rotterdam. Al 67 jaar is deze zaak gehuisvest in het Groothandelsgebouw bij het Centraal Station. Het interieur was tot voor kort wat je van een traditionele bar brasserie kon verwachten: veel hout, ronde tafels met witte tafelakens en een grote bar voor after work borrels. De menukaart in dezelfde stijl met onder andere een heerlijke high-tea en lekkere lunch hapjes.

Maar ook Engels gaat mee met de tijd. Tijdens een recentere restyling heeft Engels een iets moderner interieur gekregen, terwijl het toch het gevoel en uitstraling van de brasserie heeft weten te behouden. Ook het menu is vernieuwd. Ja, er zitten heerlijke nieuwe hapjes bij, die wij met regelmaat komen proeven. Maar het menu verrast ook door het uitbundig gebruik van Rotterdams dialect. En dat is nou niet helemaal wat je verwacht als je deze brasserie binnenkomt. Behalve op het menukaart kom je het Rotterdamse tintje in deze zaak niet echt tegen. Daarom vinden wij dit helaas toch een beetje een mismatch.

Foto: Bar Brasserie Engels

Hebben jullie zelf nog meer leuke voorbeelden van merken die zich op bijzondere manier door Rotterdam hebben laten inspireren? Laat het ons vooral weten!

Trendwatching leer je bij Versdenkers

Ga mee ons mee op trendsafari en laat je inspireren door Rotterdam tijdens onze eendaagse Trendtripper Rotterdam of tweedaagse masterclass Trendwatching en Forecasting.

Auteur Dzenita Camo

Omslagfoto: Pexels

Hoe verzín je het? Met deze 4 tips kan jij het ook!

Kunst is een oneindige inspiratiebron voor campagnemakers

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug