Een groep boeken op een tafel.

Als creatieve marketeer of ontwerper ben je altijd op zoek naar originele invalshoeken en opvallende ideeën. Zo vonden wij onlangs nieuwe inspiratie in een artikel in My Modern Met over pop-up boeken.

Moderne pop-up boeken als inspiratie: van papieren kunstwerken tot augmented reality 

 

Het eerste wat in gedachten opkomt zijn mogelijk de moderne kinderboeken. Pop-up boeken zijn echter ook een spannende literaire format voor alle leeftijden. En volgens ons ook een frisse mogelijkheid voor inzet in de zakelijke markt. Denk aan jubileumuitgaven of productintroducties. Daarom hebben we een aantal voorbeelden verzameld van de mooiste moderne pop-up boeken en toepassingen.

De complexe kunst van papieren pop-up boeken

Het vervaardigen van uitvoerige papieren pop-up boeken is een kunst op zich. Het vereist een nauwe samenwerking tussen verschillende specialisten, met name illustrators, schrijvers en drukkers. In het aanbod voor volwassenen zijn pop-up boeken vaak te vinden in educatie en wetenschap zoals sterrenkunde of geneeskunde. Velen hiervan complexe en zeer gedetailleerde werken die collectors items zijn geworden. Hieronder een aantal sublieme voorbeelden.

Boven kamers

Het pop-up boek Boven Kamers van Moon Brouwer is een ontdekkingstocht door de menselijke hersenen. Verschillende hersengebieden komen bij het omslaan van de bladzijdes op ware grootte te voorschijn. Deze zijn tot in de kleinste details te bestuderen terwijl je al lezend meer te weten komt over hun functies.

This Book is a Planetarium

In This Book is a Planetarium van Kelli Anderson komen verschillende pop-up technieken aan bod. De pagina’s veranderen in verschillende papieren gadget’s, zoals bijvoorbeeld een speaker, een muziekinstrument, een decoder en een planetarium. Wat het boek nog specialer maakt is de toevoeging van technologische snufjes. Die zorgen er voor dat er werkelijk geluid uit de speaker komt en dat de sterren in het planetarium oplichten als je er een LED licht onder legt.

Il etait une fois

Er was eens… een adembenemend sprookjesboek waarin de verhalen in prachtig geïllustreerde 3D pop-ups tot leven kwamen. We hebben het over Il etait une fois van illustrator Benjamin Lacombe en pop-up ontwerper José Pons. In het boek vind je onder andere de sprookjes Alice in Wonderland, Duimelijntje, Pinokkio, Peter Pan en Roodkapje.

pop-up boeken 

Il etait une fois… Duimelijntje (Foto: Creatiefboekbinden.be) 

Meer voorbeelden van pop-up meesterwerken vind je in onderstaande artikelen:
Pop-up book paper engineering
7 magische pop-up boeken

Augmented reality boeken

Augmented reality (AR) boeken zijn in principe digitale en multimediale varianten van de oude pop-up boeken. Met behulp van een speciale app of qr code worden personages en objecten in boeken tot leven gewekt . Zo kun je opeens via het beeldscherm van je tablet een dinosaurus in de kamer toveren als je je kind aan het voorlezen bent. Maar je kan het ook zakelijk inzetten om bijvoorbeeld je volgende bouwproject te tonen aan een potentiële investeerder. In de volgende voorbeelden vind je een aantal verschillende mogelijkheden.

Between Page and Screen

Een “huwelijk tussen print en digitaal” en een “liefdesaffaire tussen P en S”. Zo omschrijven de makers het augmented reality poezie boek Between Page and Screen. Het hard-copy boek bevat geen teksten. Op elke pagina staat een zwart-wit geometrisch patroon, in werkelijkheid een code waar een gedicht in verborgen zit. Door het boek met de code voor een webcam te houden komen gedichten tot leven op het computerscherm.

Educatieve pop-up boeken

Net als de papieren pop-up boeken ooit, zijn ook de AR varianten erg in trek in de educatieve branche. Onderstaand een voorbeeld van een AR natuurkunde boek.

In dit boek over Parijs wordt de geschiedenis tot leven gewekt in de vorm van bekende oude gebouwen die niet meer bestaan.

Tenslotte nog een prachtig literair voorbeeld: het augmented reality boek Dr. Jekyll en Mr. Hyde.

Auteur: Dzenita Camo

Activeer de creatieve denk- en doe kracht in je organisatie

Waar creativiteit is, is vernieuwing. Dat maakt organisaties wendbaarder en frisser. Klaar om in te spelen op verandering. Wij ontsteken het creatieve doen en denken wat daarvoor nodig is. Versdenken is voorop lopen.

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.