Van Z naar Alpha: marketing voor consumenten van de toekomst

De oudste leden van Generatie Z (geboren na 1995) hebben anno 2018 pas de volwassen leeftijd bereikt. Toch zijn onderzoekers en trendvoorspellers al volop bezig met de generatie die daarna komt. De na 2010 geboren Generatie Alpha, nu tussen de o en 8 jaar oud. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de generaties Z en Alpha? En hoe kunnen marketeers zich voorbereiden op deze consumenten van de toekomst? We hebben de drie belangrijkste inzichten uit verschillende onderzoeken samengevat.

1. Technologische ontwikkelingen bepalen de verwachtingen
Nieuwe technologeën zijn de sturende kracht achter gedragingen en verwachtingspatronen van nieuwe generaties consumenten. Generatie Z en Alpha zijn beiden opgegroeid met mobiele telefoons, sociale media en andere digitale technologieën. Het grootste verschil is dat het dagelijkse leven van Generatie Alpha nog meer verweven zal zijn met technologie. Toepassingen zoals augmented reality (AR), artificial intelligence (AI) en vergaande interactie tussen mens en computer zullen naar verwachting de normaalste zaken van de wereld zijn voor de opgroeiende Alpha kinderen. Het gevolg is dat deze generatie steeds hogere verwachtingen zal hebben van slimme apparaten.

2. Het toenemend belang van thought leadership
Van Generatie Z is bekend dat ze zeer kritisch zijn ten opzichte van reclame en andere marketing uitingen. User generated content, zoals consumenten reviews in webshops, speelt daarom een grote rol bij het nemen van aankoopbeslissingen. Deze kritische houding is ook een belangrijke reden voor de populairiteit van influencers onder deze doelgroep. Langzaam aan is een verschuiving zichtbaar van influencer marketing naar thought leadership. We schreven hier al eerder een blog over.

Thought leadership houdt in dat merken zich onderscheiden door een duidelijke visie en expertise op bepaald gebied. De communicatie is niet zozeer gericht op verkoop als wel op voorzien in een specifieke informatiebehoefte of delen van kennis met de consument. Thought leadership zal naar verwachting een belangrijke tactiek zijn als je wil opvallen bij generatie Alpha.

3. Individualistische betekeniszoekers
Van Generatie Z is bekend dat ze er niet van houden gelabeld te worden met allerlei marketing termen. Ze willen behandeld en benaderd worden als individuen. Maar dan vooral niet via opdringerige direct marketing. Innovatieve en subtiele marketing technieken vormen de uitkomst. Deze zullen in de toekomst alleen maar belangrijker worden, want het individualisme en de kritische houding neemt bij Generatie Alpha alleen maar toe.

Hoe je als merk relevant blijft voor consumenten van de toekomst

  • Zorg dat je constant op de hoogte blijft van nieuwe technologieën en welke rol ze spelen in levens van de nu nog jonge consumenten.
  • Ga voor natuurlijk en authentiek in de communicatie. Gladde, opdringerige marketing boodschappen kunnen een averrechts effect hebben.
  • Zorg voor diversiteit in het aanbod. maar ook in de wijze waarop je producten en diensten aanbiedt (bijv. via verschllende platformen).
  • Probeer je te onderscheiden door jouw bijzondere visie of autoriteit op een specifiek gebied uit te dragen (thought leadership).
  • De aandacht in marketing verschuift van proactief naar reactief.
  • Richt je op het smeden van een emotionele band met de consument door ze betekenis
  • Data verzamelen over klantgedrag helpt beter in te spelen op de individuele behoeften en voorkeuren. Zorg wel dat je niet opdringerig wordt!

MEER LEZEN? Verse inzichten in Generatie Alpha vind je in dit rapport van Yellow Communications.

Auteur Dzenita Camo

Omslagfoto: Pexels

De 80’s design revival: van airbrush tot neon

Zo schrijf je creatiever voor Facebook advertenties – tips en strategieën

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug