creatieve-arbeidsvoorwaarden

4 Gouden tips voor creatief omgaan met personeel

Onconventionele maatregelen tegen het personeelstekort

Personeelstekorten zijn voor bedrijven en organisaties in vrijwel elke sector een probleem dat al jarenlang speelt. Het vinden én binden, dus behouden, van goed personeel en het voorkomen van uitval als gevolg van ziekteverzuim is een grote uitdaging voor menig ondernemer en personeelsmanager. Onvoldoende personeel betekent namelijk vaak dat opdrachten niet, of met vertraging worden uitgevoerd en dat je ontevreden klanten hebt. Dat vraagt om onconventionele maatregelen!

Creativiteit in je secundaire arbeidsvoorwaarden

Met alleen het bieden van een goed salaris en doorgroeimogelijkheden en opleidingen om personeel te verleiden kom je er allang niet meer. Er is veel meer voor nodig om te zorgen dat jij het beste personeel kunt aantrekken en behouden. Daarom zal je creatief moeten omgaan met de wensen van de arbeidsmarkt en dit moeten verwerken in je secundaire arbeidsvoorwaarden. Want alleen op die manier maak je in deze competitieve arbeidsmarkt nog een kans dat medewerkers voor jouw organisatie kiezen en bovendien minder uitvallen als ze eenmaal bij jou werken. In dit artikel volgen enkele gouden tips voor creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden!

Tip 1: Boost de gezondheid van je medewerkers

Ook op de werkvloer, of daarbuiten kun jij als ondernemer of personeelsmanager bijdragen aan de (lichamelijke én geestelijke) gezondheid van je medewerkers. En daarmee aan hun welbevinden. En dat leidt dan weer tot tevreden werknemers die er voor kiezen bij jou te blijven werken en minder vaak met ziekte uitvallen. Waar moet je dan aan denken? Er zijn diverse opties die je zou kunnen proberen.

Gezondheid op de werkvloer zelf

Een van de gemakkelijk te implementeren maatregelen die je kunt nemen is het aanbieden van een gratis gezonde lunch. Zorg er bovendien voor dat je gratis fruit beschikbaar hebt. Alles wat gratis is, is sowieso fijn, en daarbij is het nog gezond ook. Het verhoogt de weerstand van je medewerkers en daarmee verlaag je dus het ziekteverzuim.

Ga ook voor een echt “feel-good” gevoel bij je personeel door het aanbieden van gratis massages op het werk. Bijvoorbeeld een keer per maand. Ook daarmee verlaag je het ziekteverzuim en zorg je ervoor dat je tevreden medewerkers hebt die jouw organisatie trouw blijven. Gebruik dit soort kleine en goedkope extra arbeidsvoorwaarden bovendien als argument om sollicitanten ervoor te laten kiezen om bij jou te komen werken.

Gezondheid en fun buiten de werkvloer

Bied je medewerkers een gratis abonnement bij een sportschool aan en laat ze daarmee extra vakantiedagen verdienen. Voor elk uur dat de medewerker daar gaat sporten krijgt hij of zij 10 minuten extra vakantie erbij. En dat kan oplopen tot maar liefst zeven extra verlofdagen! Dit werkt super motiverend en bovendien draagt het bij aan de gezondheid van de medewerker waardoor het ziekteverzuim tot 30 procent kan dalen.

Gezond én sfeerverhogend binnen het team zijn tevens “good-old” uitstapjes met elkaar. Zorg ervoor dat deze zowel interessant als uitdagend én gezond zijn. Zo vang je namelijk meerdere vliegen in een klap: Je werkt aan een goede sfeer, waardoor mensen graag bij jou blijven werken en tegelijkertijd werk je aan de gezondheid van je mensen, waardoor ze minder vaak ziek zullen zijn. Denk aan sport gerelateerde uitstapjes, wandelingen (met aansluitend een gezonde lunch) of workshops over een gezonde levensstijl.

Tip 2: Zorg voor een geweldige sfeer op kantoor

Als het op kantoor leuk en gezellig is zullen je medewerkers minder vaak een overstap naar een andere baan overwegen en houd je hen dus beter vast. Zorg daarom voor ontspanning en een geweldige sfeer op de werkvloer. Dat doe je niet alleen met afspraken over hoe je met elkaar omgaat, maar dat stimuleer je actief.

Bijvoorbeeld met het toestaan, of zelfs stimuleren, van spelletjes doen. Dat is goed voor de teambuilding en de moraal en zorgt dat het leuk en ontspannen is op het werk. Je kunt daarbij denken aan een tafeltennistafel, voetbaltafel of dartboard. Maar ook digitale spellen zijn een goed instrument: Playstation, VR-games, Nintendo Switch. Gebruik het ook in je vacaturetekst, aangezien dit mensen een positief beeld geeft van de tendens op de werkvloer.

In dit kader past ook het hebben van een bedrijfsboot. Dit is een perfecte, originele en leuke extra arbeidsvoorwaarde. Je hoeft als werkgever alleen een boot(je) en aanlegplaats te kopen of huren. Bied je werknemers de mogelijkheid om voor, na of tijdens werkuren een stukje te varen. Dit zorgt voor extra blije werknemers en het is ook goed voor de teambuilding en de gezondheid, wat weer verzuimverlagend werkt.

Tot slot noemen we nog het organiseren van een sportdag. Dit is zowel voor de onderlinge sfeer als voor de gezondheid van je medewerkers een perfecte activiteit en voor velen simpelweg een dag lol hebben. Je zou zelfs, in het weekend, kunnen overwegen om ook gezinnen te laten deelnemen. Hoe leuk is dat? Dat zorgt voor gemotiveerd en vrolijk personeel.

Tip 3: Meer vrije tijd = meer ontspannen = meer gemotiveerd

Laat je personeel vrije tijd en werk combineren. Heeft een medewerker een huisje (gehuurd) op een lekker warm eiland? Sta hem dan vooral toe om vanuit daar het werk te doen, zodat hij buiten werktijd heerlijk kan genieten van de heilzame vakantieomgeving, zonder dat het extra vakantiedagen kost! En wellicht kun je ook nog flexibel zijn in de werktijden, zeker als er tijdsverschil is. Een ontspannen medewerker is immers meer tevreden en daardoor veel productiever en loyaler. Heb je de kans om dergelijke “workation” door meer medewerkers te laten doen, bijvoorbeeld omdat ze elkaars huisjes mogen gebruiken? Stimuleer dat dan vooral.

Niet nieuw, maar wel zeer effectief in dit kader is ook het aanbieden van extra vakantiedagen. Voor de hedendaagse werknemer is een goede balans tussen werk en privé immers belangrijker dan ooit. Door extra vakantiedagen aan te bieden of vrije dagen op speciale gelegenheden zoals een verhuizing of verjaardag speel je in op de positieve emoties van de (potentiële) werknemers. En dat kan al met slechts een paar dagen extra per jaar. Je zou zelfs kunnen overwegen om je medewerkers te laten sparen voor een door de organisatie betaalde stedentrip of doe-vakantie!

Extra vrije dagen en ontspanning vormt daarmee een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde waarmee je medewerkers kunt lokken en behouden. Wat hierbij tevens zeer behulpzaam is en de medewerker de vrijheid kan geven om deze extra dagen zelf in te vullen is de rooster app. Met deze handige tool kan de medewerker zelf zijn of haar beschikbaarheid opgeven, vakantie aanvragen en thuis alvast het rooster bekijken. De extra vakantiedagen of gelegenheidsdagen kunnen daar vervolgens in worden geïntegreerd.

Tip 4: Denk met de medewerker mee

Iedereen heeft het wel eens: Een baaldag. Je komt liever niet je bed uit, terwijl je niet echt ziek bent. Het is gewoon zo’n dag dat je echt even geen zin hebt. Jouw medewerkers hebben daar ook last van. Door een of twee baaldagen per jaar aan te bieden, geef je werknemers die een keertje niet lekker in hun vel zitten de ruimte om even hun rust te pakken als ze dat nodig hebben. Neemt een medewerker zo’n baaldag op dan is dat voor managers en HR tevens een teken om even polshoogte te nemen of het slechts om een offday gaat of dat er meer aan de hand is. Met het aanbieden van baaldagen laat je begrip zien voor de mentale gezondheid van je werknemers. Dit wordt door (potentiële)werknemers gewaardeerd.

Minder last van krapte op de arbeidsmarkt

Met het toepassen van deze gouden tips in de secundaire arbeidsvoorwaarden van jouw bedrijf of organisatie moet het lukken om minder last te hebben van schaarste op de arbeidsmarkt en om potentiele medewerkers ervan te overtuigen om bij jou in dienst te komen en je huidige personeel beter vast te houden. Succes ermee!

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.