Versdenkers-Bureau-briefingStel, je wilt een communicatie uiting laten ontwikkelen; een website, een social media campagne of een creatief ontwerp. Dan werk je soms samen met creatieven van externe bureaus, bijvoorbeeld wanneer je zelf de expertise niet in huis hebt.
Een goede creatieve briefing, zo schrijf je die
Uitbesteden kan erg aantrekkelijk zijn, want het brengt een frisse wind binnen en een blik van buitenaf geeft nieuw inzicht. Maar een goede creatieve briefing is dan een must.
De briefing
In een vruchtbare samenwerking kun je snel tot veel ideeën komen. Maar dan komt het: hoe bepaal je welke concepten de meest kansrijke zijn, zonder in een smaak of gevoel discussie te verzanden? De eerste stap is: Is het concept conform briefing? Want alle poëtische plannen ten spijt..als klant en creatief elkaar niet goed begrijpen dan kan er geen overtuigend idee ontstaan. Onderaan dit blog download je een template voor een goede, uitgebreide briefing en de-briefing. Maar omdat het meer is dan een invul oefening geef ik je het volgende ook nog mee.
Er is een tendens gaande dat briefings steeds minder worden gebruikt en de reden is: tijd. Marketingafdelingen staan onder hoge werkdruk en er is te weinig gelegenheid om een goede sturende briefing te schrijven. Wat bulletpoints uitwisselen in een email is een verleidelijk alternatief binnen marketingafdelingen die steeds hectischer worden. Het kan voldoende zijn. Als het gaat om een eenvoudige creatieve opdracht, of om het vervolg op een project wat al goed is doorgelicht en doorleefd. En wanneer een creatief en opdrachtgever elkaar in de loop der tijd goed hebben leren kennen en er een wederzijds vertrouwen is, waarom zou je dan nog zoveel op papier zetten?
You can only be as good as your clients brief
1 Werken zonder briefing is blind vliegen. Veel marketingafdelingen produceren grote hoeveelheden marketingmateriaal. Als ze flexibel willen blijven is het van cruciaal belang dat hun aanlever- en productieproces efficiënt verloopt. En dat begint met een goed geschreven briefing.
2 Marketingteams opereren tegenwoordig in een tijdperk van groeiende aansprakelijkheid. Elk stukje inhoud dat wordt geproduceerd, kan worden gevolgd via een code, door analyse, of gemeten en bewaakt via views en downloads. Meer dan ooit moeten marketingprojecten hun bijdrage aan bedrijfsdoelstellingen aantonen. Een briefing die dan duidelijk de doelstellingen formuleert, is als een anker voor opdrachtgever en het creatieve team. Creatieve concepten zijn steeds vaker data driven en komen niet alleen meer voort vanuit een “gut feeling” van de creatief. Een goede briefing is daarom de beste start voor een goed concept.
3 Met een goede creatieve briefing verloopt het goedkeuringsproces een stuk sneller en soepeler. Dubbelzinnige doelen en onduidelijke wensen in combinatie met vage uitspraken als “Ik wil een kicken concept waarmee ik tickets verkoop”, zijn de meeste conceptontwikkelaars en designers niet vreemd. Daarom juist is een briefing een belangrijke tool in de samenwerking met management of klanten. Het dwingt duidelijkheid af en beperkt lastige discussies tijdens het beoordelings- en goedkeuringsproces.
4 Ook een de-briefing is belangrijk. Klanten willen de wereld, en soms kan het nodig zijn de kaders nog even aan te scherpen en verwachtingen te managen. Misschien heeft de creatief een andere visie op het project of de doelgroep beter in kaart.
De de-briefing is bedoeld als overeenstemmingsdocument. Hebben we elkaar goed begrepen? Daarnaast kan een de-briefing informatie geven over de samenstelling van het team, planning en budgetten bevestigen of aanpassen.
5 Als de creatieve briefing van de klant en de de-briefing van de creatief overeenstemmen, de handtekeningen gezet zijn..dan kan het project van start. Vergeet niet dat een briefing een levend document is. Gedurende het project kan blijken dat de scope verandert, deadlines verschuiven, er minder geld is dan gedacht, of voortschrijdend inzicht laat zien dat het toch anders moet.
Laat je dan niet verleiden om de briefing te laten voor wat hij is en toch weer via mail of mondeling afspraken te maken. Update die briefing en laat alle partijen er een verse handtekening onder zetten. Dat houdt helder welke werkzaamheden binnen het project onder een volgend hoofdstuk vallen. En misschien aanvullend budget nodig hebben, of als meerwerk berekend worden.
6 En als je als conceptontwikkelaar dan een creatieve troef op zak hebt die niet alleen onderbouwd en origineel is, maar ook nog zakelijke doelen on top of mind heeft, wordt het verdedigen van keuzes veel eenvoudiger. Daarmee kun je discussies over persoonlijke voorkeuren terugbrengen naar wat belangrijk is: een creatief concept dat consistent is met communicatie doelstellingen.
Kortom: maak tijd voor vrij voor een uitgebreide creatieve briefing, ook, of juist als de werkdruk hoog is en je snel moet schakelen. De voordelen zijn helder; een sterk verbeterd werkproces, output met hogere kwaliteit en een betere vertrouwensrelatie tussen opdrachtgever, team en creatief.
Download ons Briefing Template
Bij Conceptontwikkeling komen creativiteit en strategie samen.
Een goed concept ontwikkelen voor communicatie of (employer) branding kan een uitdaging zijn, omdat het proces van idee naar uitvoering niet altijd gestructureerd verloopt. Deze training helpt je dat proces te beheersen.