Een vrouw met een bril en een gezichtsmasker op een roze achtergrond.

Crisis wakkert de durf aan om te innoveren. En dat is te zien aan deze nieuwe trends.

Deze trends hebben een impuls gekregen door corona

 
 

Creativiteit gedijt vaak in tijden van crisis. Het afgelopen jaar heeft de corona crisis ons leven behoorlijk op z\’n kop gezet. En een enorme impuls gegeven aan creativiteit en innovatiekracht van individuen en bedrijven. Dit is sterk zichtbaar aan het aantal nieuwe trends die het afgelopen jaar opkwamen. Hier volgt een overzicht van een aantal opvallende ontwikkelingen.

Ontwerpen voor sociale afstand

Een van de grote uitdagingen in de huidige anderhalvemetersamenleving is het bewaren van die veilige afstand waar de term naar verwijst. Met name in publieke ruimtes waar veel mensen doorstromen is dit lastig. Denk aan de smalle schappengangen in de supermarkt of een drukke winkelstraat. Het duurde niet lang voordat knappe ontwerperskoppen met handige oplossingen op de proppen kwamen. In de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 zagen we al de introductie van de CovidAlarm en de WATpod.

De meest recente uitvinding komt van kunstenaar Jólan van der Wiel, die samen met compagnon Nick Verstand het Smart Distancing System (SDS) ontwikkelde. SDS maakt gebruik van een combinatie van motion tracking technologie en computergestuurde lasers. Op het moment dat twee mensen dicht bij elkaar komen te staan, verschijnt op de grond een blauwe laserlijn die de afstand tussen de twee aangeeft. Is de lijn recht, dan staan de twee op veilige afstand. Kronkelt de lijn, dan is dat een teken dat je wat meer afstand moet nemen. Ook is het mogelijk om met behulp van de laser afstandskringen rondom personen te laten verschijnen. Het systeem bevindt zich nu in de testfase.
Behalve dat we dit een ingenieuze uitvinding vinden, willen we ook wijzen op het feit dat deze innovatie bedacht is door een kunstenaar. In die zin is het een uitstekend voorbeeld van hoe kunstenaars in samenwerking met het bedrijfsleven innovatie kunnen aanjagen. Een beweging die we bij Versdenkers graag stimuleren.

Safe fashion

Covid heeft niet alleen geleid tot een steeds groter wordend aanbod van designer mondkapjes, de mode industrie experimenteert ook met bacteriënwerende stoffen en innovatieve kledingontwerpen die onze veiligheid vergroten. Zo is uit een samenwerking tussen het Braziliaanse textielbedrijf Dalila Têxtil en de Italiaanse Albini Group een stof geboren die Covid en andere virussen tegenhoudt. In de stof zijn zilveren microbe deeltjes verweven die virusstofjes aan zich binden en daardoor neutraliseren. Een ander voorbeeld is het merk G95 dat een hoodie heeft ontworpen met een ingebouwde filter. Het meest opvallende mode-item komt echter van het Berlijnse ontwerpduo Plastique Fantastique en draagt de naam iSphere. Dit is een plastic bol die we à la The Jetsons over onze hoofd plaatsen ter bescherming. De iSpeheres kunnen aangevuld worden met verschillende gadgets, zoals mond- en neus filters, ventilators en zelfs snorkels. Het mooiste is dat de iSphere een open source project is. Dat betekent dat het iedereen vrij staat om de iSphere verder te ontwikkelen en aan te passen. Het is wel bedoeld als een kunstobject geïnspireerd op de strips uit de jaren \’50 en biedt op zich zelf geen bescherming tegen Covid.

In-house bezorgdiensten en externe betaaldiensten

Het reeds populaire online winkelen heeft tijdens de coronacrisis nog meer terrein gewonnen. Dit heeft geleid tot een snelle doorontwikkeling van aanverwante diensten, zoals betaal- en bezorgopties. Achteraf betalen bij online winkelen wint al sinds 2018 flink terrein, Tijdens de coronacrisis is deze dienst in een nieuwe stroomversnelling gekomen. Opvallend was bijvoorbeeld een flinke uitbreiding van de betaaldiensten Klarna en Tinka. Beide diensten faciliteren webshops bij aankopen op krediet.

Al die online aankopen moeten natuurlijk bezorgd worden. De reguliere pakketbezorgdiensten kunnen de hoeveelheid pakketten ondertussen niet meer aan en de levertijden van 1-2 dagen zijn veelal onhaalbaar. Dit heeft er toe geleid dat sommige bedrijven een eigen bezorgdienst zijn begonnen. Zo zagen we de geboorte van Last Smile (Leen Bakker), Blokker Express (Blokker en Intertoys) en de Dille & Kamille fiets-express (Dille & Kamille)

Virtual experience economie

Nu fysieke eventjes zoals concerten, festivals en beurzen geen plaats meer kunnen vinden, moet de beleveniseconomie het vooral hebben van events in de virtuele wereld. De ontwikkeling van de virtual experience economie heeft een enorme impuls gekregen en daarmee gepaard ook het ontstaan van nieuwe technologische toepassingen die helpen om virtuele belevenissen te creëren. We noemen een paar voorbeelden.
 

Virtueel op reis

De meeste mensen missen vooral het reizen naar andere landen. Dankzij de VR technologie waan je je tegenwoordig binnen een paar klikken in een ver land via een app. Het aantal apps dat deze virtuele reisbeleving aanbiedt is in het afgelopen jaar sterk toegenomen. Hieronder een paar voorbeelden:

  • Met VISO places reis je – alleen of samen met vrienden – de hele wereld rond aan hand van de data en foto’s die Google verzamelt via Google Maps en Google Earth.
  • Met Gala360 kun je ook een wereldreis maken. Naar echte en fictieve bestemmingen! Want je kunt via deze Vr app ook fictieve filmsets bezoeken.
  • Het Chernobyl VR Project heeft een educatieve inslag. Het is een informatieve virtuele reis door Chernobyl en de nucleaire ramp die zich daar heeft voorgedaan. Met de aankoop van de app steun je bovendien de slachtoffers van deze tragedie.
  • Droom je van een wandeling op de London Bridge of  een bezoek aan de Egyptische piramides? De travel app Wander transporteert je in een oogwenk naar de straten van een verre stad. Naar een moment in het nu of in het verleden.

Het Amsterdamse concept Home Suite Home gooit het over een andere boeg. Zij bieden virtuele hotel experiences, waardoor je je thuis op de bank in een hotel waant. De beleving is een combinatie van offline en online diensten, inclusief een online check in bij een heuse conciërge en een echte ontbijt op bed.

Festivals in je huiskamer

Het is ook geen makkelijke tijd voor liefhebbers van feestjes en festivals. Niet voor de feestvierders, maar ook niet voor DJs. Die laatsten hadden wel meer tijd om lekkere muziek te maken. Bij gebrek aan een echt podium brachten ze de muziek gewoon in de woonkamer van hun fans. Ook de populaire Koningsdag feestjes konden in 2020 niet fysiek op locatie plaatsvinden. Maar we kregen wel een virtuele Koningsdag 2020 met livestream optredens van artiesten op de Dam inclusief een virtuele Koning Alexander en dronken worden in virtual reality!
Ook festivals zoals Lowlands en DGTL zochten hun publiek digitaal thuis op. Optredens en randprogrammering werden via livestreams uitgezonden. Vice schreef vorig jaar ook over de terugkeer van een andere trend: loungen oftewel zittend uitgaan. In coronatijden loungen we dan niet in de club, maar thuis op de bank. Met de live set van je favoriete DJ die uit je speakers knalt en een home-made cocktail erbij.

Virtuele status symbolen

Status uitrukken door kleding, gadgets en andere materialistische zaken. Nu onze sociale levens zich vooral in de online wereld afspelen, winnen virtuele statussymbolen aan belang. AR technologie en blockchain spelen hierin een belangrijke rol. Met behulp van AR kan real life omgeving (kamers, eigen uiterlijk) makkelijk aangepast worden zodat het beeld dat aan de buitenwereld getoond wordt een uitdrukking is van een specifieke status of subcultuur. Denk aan Snapchat en Instagram filters.

Omslagfoto: freepik.com

Positionering & Strategie

Aan de basis van een sterke organisatie ligt een heldere visie en strategie. Om die te verwoorden, te worden èn te zijn werken we samen aan een sterke positionering en communicatiestrategie.
Wil je meer informatie over onze aanpak? Mail ons voor een belafspraak.

Werk met ons aan je positioneringsstatement

 

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 â‚¬1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.

This website uses cookies to enhance your browsing experience and ensure the site functions properly. By continuing to use this site, you acknowledge and accept our use of cookies.

Accept All Accept Required Only