Bij zakelijk tekenen draait het niet om kunst, maar om communiceren in zakelijke context. Het is functioneel tekenen waarbij je een visuele vertaling van informatie maakt. 

De veelzeggende eenvoud van zakelijk tekenen

 

Kunstenaar Keith Haring werd wereldberoemd met zijn eenvoudige cartoonachtige schilderijen en murals. Met eenvoudige lijntekeningen en gebruik van kleur visualiseerde hij zware thema’s zoals aids, apartheid en drugs. Haring’s werk bewijst dat je zelfs met eenvoudige beelden complexe verhalen krachtig kunt overbrengen. Vaak zelfs beter dan via geschreven tekst. En daarin schuilt juist de kracht van zakelijk tekenen.

Wat zijn de voordelen van zakelijk tekenen?

Zakelijk tekenen kan zowel bij interne als externe communicatie worden ingezet. Het helpt om ideeën, plannen of processen beter over te brengen aan bijvoorbeeld medewerkers of klanten. Dit zijn een aantal voordelen van zakelijk tekenen:

  • Je kan complexe zaken makkelijker overbrengen.
  • Door informatie visueel te maken wordt deze beter onthouden. Dit komt doordat de hersenen beeld beter onthouden dan tekst.
  • Je kan belangrijke informatie pakkender samenvatten.
  • Door tekeningen worden emoties beter gevangen.
  • Met beeld kun je beter structuur en accenten aanbrengen.
  • Met tekenen prikkel je zowel je linker als je rechterhelft. Dit stimuleert en verrijkt je denkproces.
  • Beeld helpt de aandacht van je gesprekspartner of publiek beter vast te houden.

Maar ik kan helemaal niet tekenen!?

Dat denken veel mensen, maar niet is minder waar. Tekenen kun je leren. Je hoeft geen Picasso te zijn, maar een beetje Keith Haring schuilt wel in iedereen. Met een paar basistechnieken kun je in een korte tijd eenvoudige, doch veelzeggende tekeningen leren maken. Denk maar aan het uitdrukken van emoties in emojis. Met slechts een paar streken die de stand van de ogen, wenkbrauwen en de mond weergeven kun je al een aardig palet aan emoties tekenen. Variërend van blij tot boos. Dat geldt ook voor het tekenen van andere concepten.

 

Het visuele alfabet

Zakelijk leren tekenen start met het visuele alfabet. Dit is een verzameling van basale vormen, zoals lijnen, golven en rondjes. Beheers je de basics van vormen tekenen, dan zul je merken dat je al gauw allerlei woorden, zinnen en concepten kunt uitbeelden. Aan het alfabet voeg je vervolgens andere bouwstenen toe, zoals kleur. Kleur kun je bijvoorbeeld gebruiken om informatie te accentueren. En ook tekst is een onderdeel van de toolkit, want letters en woorden mogen bij zakelijk tekenen zeker ook gebruikt worden.

Wat kun je met zakelijk tekenen?

Zakelijk tekenen kun je in veel verschillende zakelijke contexten toepassen, zowel intern als extern. Hieronder een aantal voorbeelden.

  • Beeldverslagen maken van vergaderingen.
  • Tekenen in adviesgesprekken om je ideeën beter over te brengen aan je gesprekspartner.
  • Complexe ideeën pakkend samenvatten, denk bijvoorbeeld aan infographics.
  • Visueel brainstormen op ideeën voor nieuwe producten of diensten.
  • Gebruik van tekeningen in presentaties helpt informatie beter over te brengen en de aandacht vast te houden.

De mogelijkheden zijn divers en de impact groot. Probeer het eens uit en ervaar zelf wat het jou oplevert.

Omslagfoto: freepik.com

Wendbare organisaties

Waar creativiteit is, is vernieuwing. Dat maakt organisaties wendbaarder en frisser. Klaar om in te spelen op verandering. Wij ontsteken het creatieve doen en denken wat daarvoor nodig is. Versdenken is voorop lopen.

 

Activeer de creatieve denk- en doe kracht in je organisatie

 

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

design-thinking

De Design Thinking Methode: Creatieve Powerhouse voor Probleemoplossing

Design Thinking is geen magische toverspreuk voor ontwerpers, noch is het een geheim genootschap van creatieve denkers. Het is een benadering van probleemoplossing die iedereen kan omarmen. In dit artikel nemen we je mee in de wereld van Design Thinking, waarbij we de spelregels, verschillende vormen van innovatie, de rollen en attitudes, en de 5 fases verkennen.

Lees verder »
Creatieven kunnen niet altijd aan staan

Creatieve professionals kunnen niet altijd áán staan

De héle dag creatief. Hoezo kan dat niet? Creatieve professionals zijn van onschatbare waarde voor het succes van je team en organisatie. Ze hebben het vermogen om grenzen te verleggen, originele ideeën te genereren en innovatieve oplossingen te vinden. Toch is het belangrijk om te erkennen dat creatieven niet de hele dag door kunnen gaan met het leveren van hoogwaardige creatieve output. Hoe kun je hier als organisatie en manager mee omgaan?

Lees verder »
Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA
21/22 aug en 7/8 sept
2/3/16/17 november

TIJDEN
Van 10:00 tot 16:00.

PRIJS
€1899,- EX BTW

EARLY BIRD KORTING
€100,- Early bird korting als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.

BARTEREN
We ruilen graag onze kennis tegen een mooi aanbod. Klik hier voor informatie.