Consultancy en Realisatie
– Hoe kunnen we ons onderscheidend positioneren ten opzichte van de concurrentie ? En hoe drukken we onze corporate identity beter uit in onze visuele communicatie.
Blijstroom: positionering, corporate identity en website
De vraag van Blijstroom aan Versdenkers
Een heldere profilering voor deze Rotterdamse energie idealisten. Blijstroom is een collectief van gedreven mensen die zich met hart en ziel inzetten voor een energie transitie. Maar er zijn verschillende ideeën over een visuele identiteit, en er is geen eenduidig beeld over waar Blijstroom nu eigenlijk voor staat. En die helderheid is wèl nodig om de doelstelling te behalen: voor het eind van het jaar moeten alle 200 panelen op het eerste zonnedak verkocht zijn. Blijstroom moet dus krachtig naar buiten treden met een nieuwe identiteit.
De oude website is niet eenduidig genoeg qua vormgeving. Er wordt gebruik gemaakt van te veel verschillende kleuren, beeld en letterstijlen zonder dat deze keuzes een duidelijke functie hebben. Ook past de look een feel niet bij de waarden van Blijstroom.Een heldere profilering voor deze Rotterdamse energie idealisten.
ARTDIRECTION & BEELDVISIE: LISA VAN NOORDEN. Fotografie: Frank hanswijk. Tekst: hedde meima
De aanpak
De eerste stap: de neuzen dezelfde kant op krijgen. Blijstroom heeft een positionering en visuele identiteit nodig die stevig opvalt in het landschap van energie aanbieders. Daarvoor hebben we twee sessies gehouden: een Merkwaarden sessie en een Corporate story sessie. De positionering komt te staan op de pijlers van drie kernwaarden: Rotterdams, Blij en Samen sterk. Zo komen we tot het statement: Schone stroom voor alle Rotterdammers. Zèlfgemaakt (met eigen zonnepanelen).
De beeldvisie
Blijstroom wil transparant zijn over de mogelijkheden van zonnepanelen. Met 1 paneel kun je niet zomaar heel je huis van stroom voorzien. Om klanten een realistisch beeld te geven maken we beeld waarbij telkens 1 (huishoudelijk) apparaat getoond wordt.
Daarnaast gebruiken we realistische en levendige foto’s waarin subtiel de merkkleuren worden verwerkt in een rekwisiet.
Naast een beeldvisie is er een tone of voice ontwikkeld: met een onvervalste Rotterdamse tongval.
Het resultaat
Een website en campagne waar je écht blij van wordt. Onderscheidend en met het karakter van Blijstroom. En alle zonnepanelen zijn op tijd verkocht;)