Wat fijn! Jullie hebben een mooi concept bedacht of laten bedenken door een creatief bureau. En wat ziet het er toch geweldig uit op papier. Maar nu is het tijd om eens kritisch te kijken of het concept ook uitvoerbaar is.
AFLEVERING 1 VAN 5: HOE HAALBAAR IS JE IDEE?
Onze AMMO! tool voor het beoordelen van concepten geeft je houvast hierbij. In een serie van vijf artikelen lichten we de verschillende onderdelen van het AMMO! tool nader toe.
We beginnen bij de A van Achievable
Een goed concept is vooraleerst haalbaar. Alle poëtische plannen ten spijt, als het plan niet binnen de kaders uitgevoerd kan worden, dan zit je met gebakken peren. Stel jezelf deze vragen om de haalbaarheid van je concept te beoordelen:
1. Is het concept conform briefing?
Vooral als je conceptontwikkeling hebt uitbesteed aan een externe partij is het belangrijk om goed na te gaan of het resultaat beantwoordt aan de gestelde doelen. Zo niet, evalueer dan de briefing zelf. Zijn de doelstellingen wel duidelijk genoeg gecommuniceerd? In de praktijk wordt de briefing soms zelfs overgeslagen en wordt weinig zwart op wit gezet. Dit soort afspraken kun je beter wel in een briefing gieten, om problemen achteraf te voorkomen. Lees hier hoe je een goede creatieve briefing schrijft.Â
2. Komt het uit binnen het budget?
Het financiële aspect is natuurlijk altijd van allergrootst belang. Om de financiële haalbaarheid te kunnen beoordelen, is het van belang goed overzicht te hebben van alle kosten die met de uitvoering gemoeid zijn. Denk hier niet alleen aan de initiële ontwikkelkosten, maar, indien van toepassing, ook eventuele kosten die nodig zullen zijn in latere fases. Een voorbeeld kan zijn technisch onderhoud van websites of apps.
3. Kan het binnen de tijd?
Tijd heeft vooral te maken met organisatorische aspecten. Ga na of je genoeg mensen in huis hebt die zich met de uitvoering van het concept bezig kunnen houden, zodat het op tijd gerealiseerd kan worden.
4. Kan het met de middelen?
Bij middelen kun je denken aan mensen met de juiste expertise, technische middelen en overige faciliteiten. Is inhuur van externen of inkoop van middelen nodig, dan moeten de budgetten misschien bijgesteld worden.
5. Kleven er risico’s aan het idee?
Risico\’s kunnen financieel, juridisch, maar ook maatschappelijk of reputatiegerelateerd van aard zijn. Kleven er risico\’s aan de uitvoering van jouw concept, probeer ze dan goed in te schatten. Bedenk zo nodig een plan B. Of misschien zul je het hele idee weer moeten herzien. Onderschat eventuele risico\’s in ieder geval niet.
Afhankelijk van het soort concept en omvang van het realisatieproject kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een haalbaarheidsonderzoek uit te (laten) voeren. Zinnig als we het hebben over concepten waar grote investeringen of hoge risico\’s mee gemoeid zijn.
Werken met de AMMO! tool
Hoe je deze elementen ontwikkelt en ermee werkt leer je in onze trainingen Conceptontwikkeling, Copywriting en Visuele communicatie. Wil je er meer over weten of er zelf mee aan de slag? Laat het weten door een mail te sturen naar leren@versdenkers.nl.
Bij Conceptontwikkeling komen creativiteit en strategie samen.
Een goed concept ontwikkelen voor communicatie of (employer) branding kan een uitdaging zijn, omdat het proces van idee naar uitvoering niet altijd gestructureerd verloopt. Deze training helpt je dat proces te beheersen.