Instagram is een populair platform voor mensen die op zoek zijn naar inspiratie. Van hippe kleding tot moderne woonaccessoires en lekkere gerechten. Door het sterke focus op beeld is Instagram ook het beste sociale medium voor bedrijven die fysieke producten verkopen. Een dynamische digitale etalage voor het tentoonstellen van het aanbod.
Zo creër je een extra verkoopknaal met Instagram Shopping
Dankzij instagram shopping zet je volgers makkelijker om in kopers
De kopers en verkopers weten elkaar via Instagram goed te vinden. Enkele jaren terug is dan ook een directe verkoopmogelijkheid geïntroduceerd in de vorm van Instagram Shopping. Deze e-commercefunctie was echter alleen beschikbaar voor grote merken. Die tijden zijn nu voorbij. Vanaf 9 juli 2020 kunnen ook kleine ondernemers en influencers gebruik maken van Instagram Shopping. Dit geeft ze de mogelijkheid via Instagram een extra verkoopkanaal te creëren. Volgers kunnen dan direct aankopen doen, zonder de Instagram applicatie te verlaten.
Denk je nu, laat die conversies maar komen? Lees dan snel verder hoe je Instagram Shopping activeert.
Volg deze stappen om een Instagram Shopping account te creëren
Op dit moment kunnen alleen bedrijven die fysieke producten verkopen, gebruik maken van Instagram Shopping. Om gebruik te kunnen maken van deze shopping-functionaliteit moet je eerst een aantal zaken instellen. Hieronder een handige checklist.
1. Ten eerste heb je een professioneel Instagram account nodig. Zo’n bedrijfsaccount heeft een aantal handige functies, zoals statistieken en adverteren.
2. Ten tweede heb je ook een zakelijke Facebook pagina nodig voor je bedrijf. Zonder een zakelijke Facebook pagina is het niet mogelijk om gebruik te maken van Instagram Shopping. Lees hier hoe je een zakelijke Facebook pagina maakt.
3. Op je zakelijke Facebook pagina maak je vervolgens een productcatalogus aan. Dit doe je door in het rijtje aan de rechterkant van het scherm op het tabblad \’Shoppen\’ te klikken. Vervolgens krijg je onderstaand plaatje te zien. Via de Commerce Manager kun je jouw productcatalogus maken. De producten link je naar je website waar de klanten hun aankopen kunnen voltooien. Direct betalen binnen de app is technisch nog lastig te realiseren voor alle markten. Op termijn wordt verwacht dat de in-app betaalfunctie ook voor Nederlandse gebruikers beschikbaar zal zijn.
4. Om Instagram Shopping in te schakelen, moet je eerst je Facebook productencatalogus koppelen aan je Instagram account. Dit doe je door in de Instellingen van je Facebook account naar de tab bedrijf te gaan. Daar zie je de optie ‘Instagram Shopping instellen’ staan.
Wanneer de accounts zijn gekoppeld, zal automatisch een beoordelingsprocedure in gang gezet worden. Wordt jouw winkeltje goedgekeurd, dan verschijnt de shopping-functionaliteit automatisch in je Instagram account. Om een goedkeuring te ontvangen moet je al minimaal 9 artikelen in je webshop hebben. Ook wordt gekeken naar de aanwezigheid van algemene voorwaarden en een privacyverklaring op je website. Zorg dus dat deze aanwezig en wettelijk in orde zijn.
5. Als je winkeltje is goedgekeurd, dan verschijnt de shopping-functionaliteit automatisch in je Instagram account. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is jouw producten onder de aandacht brengen door ze te taggen in de foto’s en verhalen die je plaatst. Je kunt maximaal 5 producten taggen in een bericht met een enkele foto. Plaats je een bericht met meerdere afbeeldingen, dan kun je een maximum van 20 producten taggen. Ook kun je de kleuren van de productstickers aanpassen, zodat ze meer opvallen of beter passen in je visual identity.
Heb je alle stappen doorlopen en is je Instagram shop actief? Tag er op los en laat die conversies maar komen!
Auteur: Dzenita Camo
Omslagfoto: Freepik
Bij Conceptontwikkeling komen creativiteit en strategie samen.
Een goed concept ontwikkelen voor communicatie of (employer) branding kan een uitdaging zijn, omdat het proces van idee naar uitvoering niet altijd gestructureerd verloopt. Deze training helpt je dat proces te beheersen.