Een vrouw die haar interne boodschap vertaalt naar een extern publiek.

Van binnen waarmaken wat je naar buiten communiceert

Versdenkers reisde af naar het mooie Friesland voor het Vonc diner, een jaarlijkse inspiratieavond georganiseerd door Vonc Communicatie. Samen met maakten we een Verse Vonc en gaven we een presentatie over strategische creativiteit en innovatie aan 60 vakgenoten. De leidende vraag: Hoe zet je dat in om de organisatie zowel binnen als buiten te versterken?

Van binnen waarmaken wat je naar buiten communiceert

We verdiepten ons in geloofwaardige in- en externe communicatie. Talk the talk, walk the walk. Daarvoor moet je buiten de eigen kaders kijken, durven innoveren en je creativiteit aanspreken. Dat is iets waar wij organisaties mee zien worstelen. In arbeidsmarkt-communicatie bijvoorbeeld worden vaak gouden bergen beloofd om nieuwe mensen binnen te halen. Met mooie campagnes wordt de voordeur opengezet, maar doordat deze beloften intern niet waargemaakt worden, staat de achterdeur ook op een kier. Een aansprekend voorbeeld, bleek tijdens het Vonc diner, want het is een ervaring die onze vakgenoten delen.

 

Als binnen en buiten niet op elkaar aansluiten…


Van binnen waarmaken wat je buiten communiceert; om dat op één lijn te brengen moet je als organisatie durven innoveren. Dat vraagt om anders kijken, anders denken en vaak ook om ander soort leiderschap. Om dit voor elkaar te krijgen heb je een creatieve interne cultuur nodig.

 

Van binnen waarmaken wat je naar buiten communiceert

BINGO!

Maar hoe zit het nou eigenlijk met die interne creatieve cultuur van onze 60 vakgenoten? Daar kwamen we op een speelse manier achter door Bingo kaarten uit de delen met een aantal voorzetjes. Variërend van ‘We doen het juist al heel goed’ tot ‘Ons proces is daar niet op ingericht’.

Van binnen waarmaken wat je naar buiten communiceert

Na het hoofdgerecht haalden we het net op en daaruit visten we een top 3. Zo staat het er voor met het creatieve klimaat in organisaties waar onze vakgenoten werkzaam zijn:

  1. Onze mindset is te korte termijn voor creativiteit.
  2. Het is onduidelijk wat creativiteit oplevert.
  3. Onze processen zijn niet ingericht op het toepassen van creativiteit.

De conclusie: in veel organisaties wordt te weinig ruimte gemaakt voor creatief denken en doen. Als je geen ruimte maakt voor creativiteit, dan zal je ook niet tot innovatie en vernieuwend leiderschap komen. En dat heb je wel nodig om de organisatie binnen en buiten op een lijn te brengen.

 

Bij Conceptontwikkeling komen creativiteit en strategie samen.

Een goed concept ontwikkelen voor communicatie of (employer) branding kan een uitdaging zijn, omdat het proces van idee naar uitvoering niet altijd gestructureerd verloopt. Deze training helpt je dat proces te beheersen.

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 â‚¬1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.

This website uses cookies to enhance your browsing experience and ensure the site functions properly. By continuing to use this site, you acknowledge and accept our use of cookies.

Accept All Accept Required Only