Van binnen waarmaken wat je naar buiten communiceert
Versdenkers reisde af naar het mooie Friesland voor het Vonc diner, een jaarlijkse inspiratieavond georganiseerd door Vonc Communicatie. Samen met maakten we een Verse Vonc en gaven we een presentatie over strategische creativiteit en innovatie aan 60 vakgenoten. De leidende vraag: Hoe zet je dat in om de organisatie zowel binnen als buiten te versterken?
Van binnen waarmaken wat je naar buiten communiceert
We verdiepten ons in geloofwaardige in- en externe communicatie. Talk the talk, walk the walk. Daarvoor moet je buiten de eigen kaders kijken, durven innoveren en je creativiteit aanspreken. Dat is iets waar wij organisaties mee zien worstelen. In arbeidsmarkt-communicatie bijvoorbeeld worden vaak gouden bergen beloofd om nieuwe mensen binnen te halen. Met mooie campagnes wordt de voordeur opengezet, maar doordat deze beloften intern niet waargemaakt worden, staat de achterdeur ook op een kier. Een aansprekend voorbeeld, bleek tijdens het Vonc diner, want het is een ervaring die onze vakgenoten delen.
Van binnen waarmaken wat je buiten communiceert; om dat op één lijn te brengen moet je als organisatie durven innoveren. Dat vraagt om anders kijken, anders denken en vaak ook om ander soort leiderschap. Om dit voor elkaar te krijgen heb je een creatieve interne cultuur nodig.
BINGO!
Maar hoe zit het nou eigenlijk met die interne creatieve cultuur van onze 60 vakgenoten? Daar kwamen we op een speelse manier achter door Bingo kaarten uit de delen met een aantal voorzetjes. Variërend van ‘We doen het juist al heel goed’ tot ‘Ons proces is daar niet op ingericht’.
Na het hoofdgerecht haalden we het net op en daaruit visten we een top 3. Zo staat het er voor met het creatieve klimaat in organisaties waar onze vakgenoten werkzaam zijn:
- Onze mindset is te korte termijn voor creativiteit.
- Het is onduidelijk wat creativiteit oplevert.
- Onze processen zijn niet ingericht op het toepassen van creativiteit.
De conclusie: in veel organisaties wordt te weinig ruimte gemaakt voor creatief denken en doen. Als je geen ruimte maakt voor creativiteit, dan zal je ook niet tot innovatie en vernieuwend leiderschap komen. En dat heb je wel nodig om de organisatie binnen en buiten op een lijn te brengen.
Bij Conceptontwikkeling komen creativiteit en strategie samen.
Een goed concept ontwikkelen voor communicatie of (employer) branding kan een uitdaging zijn, omdat het proces van idee naar uitvoering niet altijd gestructureerd verloopt. Deze training helpt je dat proces te beheersen.