Twee vrouwen staan op een blauwe trap voor een gebouw.

Ons uiteindelijke doel met Sisters in Songwriting is om impact te creëren. Gender equality in de muziekwereld.

 

De lancering van het nummer “Her Wings” op Internationale Vrouwendag 2019 was tevens de kick-off van Sisters in Songwriting. een nieuw platform dat zich inzet voor gendergelijkheid in de muziek. We gingen langs in de studio voor een uitgebreid gesprek met de twee oprichters. Wie zijn de dames achter deze leuke start-up, hoe zijn ze op het idee gekomen en wat zijn hun toekomstambities? 

Het is een gezellige ontvangst in Rotterdam Zuid, in de zelfgebouwde muziekstudio van cultureel ondernemer Hester Terpstra en muziek producer Ayu Lestari. De dames zijn net terug van een grote muziekconferentie in Frankrijk en zitten nog vol indrukken van alle ontmoetingen, lezingen en seminars. Nadat ik de hoogtepunten uit Frankrijk en wat toffe nieuwe muziek heb gehoord, gaan we zitten voor het meer officiële deel van mijn bezoek. Want vandaag mag ik ze alles vragen over hun eerste gezamenlijke project: Sisters in Songwriting.

Vandaag zitten jullie hier als kersverse oprichtsters van Sisters in Songwriting, maar jullie zijn beide al aardig lang bezig als zelfstandige ondernemers. Het is leuk voor onze lezers als jullie je eerst voorstellen en kort iets vertellen over jullie professionele achtergronden.

Hester: Ik ben Hester Terpstra en ben al zo’n tien jaar werkzaam als cultureel ondernemer. Ik heb altijd verschillende culturele projecten gedaan, in binnen en buitenland. Soms sta ik er als zakelijk manager, een andere keer als projectmanager of producent. En nu heb ik samen met Ayu Sisters in Songwriting opgericht en zit ik hier dus als oprichter.

Ayu: Ik ben Ayu Lestari. Ik ben ook oprichter van Sisters in Songwriting en ik ben producer en co-founder van ons label Signature. Behalve eigen werk en produceren van muziek voor andere artiesten, componeer ik ook muziek voor films en documentaires. En ik ben eigenlijk ook al een jaartje of tien echt actief bezig als zelfstandige.

Sisters in Songwriting is een gender empowering platform. Wat was voor jullie de aanleiding om dit platform op te richten?

Hester: Wij wilden al heel lang onze krachten bundelen. Muziek is altijd Ayu’s grote passie geweest en het is iets wat mij persoonlijk ook heel erg raakt. Muziek vind ik gewoon een van de mooiste kunstvormen die er is. Daarnaast heb ik altijd iets met talentontwikkeling gehad. Ik vind het ontzettend mooi om kansen te creëren voor anderen zodat ze werkelijk iets met hun talent kunnen doen. En ik denk dat doordat wij daar samen veel over hebben gesproken, het idee is gaan broeien. Het was een geleidelijk proces. Ik denk dat we al een jaar of twee bezig zijn met het idee.

Ayu: Dat denk ik ook wel. Het duurt even totdat je tot iets concreets komt. Het is mij altijd al opgevallen dat er weinig vrouwen werkzaam zijn binnen de muziekindustrie en in de business. En ik vond het eigenlijk wel tijd dat daar wat verandering in komt. Wereldwijd is er een trend gaande van verhoogd bewustzijn over genderongelijkheid, onder andere in de muziek business. Recent zijn er ook wel wat dingen in de media geweest waardoor het thema actueel is geworden. Zo is veel commotie ontstaan door een opmerking van Ronald Molendijk bij RTL Boulevard eind vorig jaar. Molendijk zei dat er weinig vrouwen in de top 2000 lijst staan omdat vrouwen nu eenmaal minder goede muziek maken. Een aantal maanden later zagen we een post hierover op Instagram die ons raakte. En toen beseften wij dat dit wel een heel mooi momentum is om in beweging te komen.

En daarbij was het ook bijna internationale vrouwendag. Dat viel eigenlijk heel mooi samen, dus besloten we ons platform te lanceren op Internationale vrouwendag. Al gauw kwam het idee om een song voor deze gelegenheid te schrijven. Dat werd het nummer ‘Her Wings’ in samenwerking met Romy Dya. ‘Her Wings’ is een ode aan alle vrouwen, waarbij we zeggen: je bent sterk en mooi zoals je bent. Het is een krachtige boodschap die we wilden meegeven voor Internationale Vrouwendag. En tevens was het dus ook de kick-off van het platform. Dus zodoende is Sisters in Songwriting geboren.

Wat zijn jullie ambities met Sisters in Songwriting?

Hester: Wij willen gender equality in de muziekwereld. De cijfers, die liggen er gewoon niet om. Op festivals worden meer mannelijke artiesten geprogrammeerd, er zijn minder vrouwelijke producers en er zijn veel minder vrouwelijke (audio)engineers werkzaam in de business. Uit onderzoek blijkt dit slechts 5% te zijn! Dit zal vast ook komen doordat vrouwen minder vaak geïnteresseerd zijn in het zogenaamde STEM (science, technology, engineering, mathematics) veld , maar er liggen ook culturele vooroordelen aan ten grondslag. Daar is meer bewustwording over nodig.  Sisters in Songwriting wil dit bespreekbaar maken en op een positieve manier aandacht geven aan vrouwelijke artiesten om zo meer kansen met elkaar te creëren. En ook laten zien dat vrouwen gewoon ontzettend toffe producties maken.

Ayu: Ons uiteindelijke doel met Sisters in Songwriting is om impact te creëren zodat er werkelijk gelijke kansen ontstaan voor iedereen. Wij willen onderdeel zijn van een culturele verandering die hiervoor nodig is. Het is een ideële gedachte dat er achter zit, maar we willen er ook onze boterham mee kunnen verdienen, met z’n allen. We zijn hier niet voor een schijnvertoning op het toneel. We willen ook dat er overvloed ontstaat, anders heeft het helemaal geen zin om die zichtbaarheid te creëren. Het begint met het laten zien wat wij kunnen. We brengen vrouwen in beeld die al een staat van dienst hebben in de muziek en creëren volume door samenwerkingen aan te gaan met andere initiatieven die hetzelfde nastreven. We willen dat Sisters een duurzaam project wordt en we zijn er van overtuigd dat als we de krachten bundelen er overvloed ontstaat. En als het goed gaat dan wordt het project vanzelf overbodig. En hoeven we het ook niet meer te hebben over gendergelijkheid. Tot die tijd is er nog veel te doen.

Een van de projecten waarmee Sisters in Songwriting zich wil onderscheiden is het organiseren van writing camps. Kunnen jullie daar iets meer over vertellen?

Ayu: Het idee is dat we in de writing camps vrouwelijke producers, engineers, songwriters en artiesten samenbrengen. Het doel is om samen te creëren en elkaar te helpen individuele talenten verder te ontwikkelen. Voor de eerste writing camp werken we samen met een aantal dames uit ons bestaande netwerk. En we maken natuurlijk altijd nieuwe connecties. We zijn onlangs op Midem geweest, dat is een grote muziekconferentie (red. in Frankrijk) waar eigenlijk de hele muziekindustrie bij elkaar komt. Daar hebben we ook weer hele mooie nieuwe connecties gemaakt waar samenwerkingen uit kunnen rollen.

Het is de bedoeling dat de eerste writing camp in Nederland plaatsvindt, maar we willen wel internationale crossovers maken. We hebben nu bijvoorbeeld een dame uit Londen, DAMÉLOLA, die wij supporten vanuit Sisters in Songwriting. Ze heeft onlangs samen met Ravy, een female rapper uit Den Haag, het nummer ‘How it Feels’ uitgebracht. Daarnaast brengen we op 26 juli het nummer ‘Let Go’ van Kamilia, een Rotterdamse zangeres, uit op Spotify. Dat nummer is weer een cross-over samenwerking met DKullus, een artiest uit St. Maarten. Dat zeggende, we willen mannen ook helemaal niet uitsluiten. We willen juist ook met mannen samenwerken. Alleen de focus ligt wel op female professionals. We willen in ieder geval dat zo’n 80% van de producties van Sisters in Songwriting afkomstig is van vrouwen.

Hester: We hopen eind dit jaar of begin volgend jaar met de eerste writing camp te starten. En tot die tijd zullen we af en toe toffe muziek met een aantal dames produceren en uitbrengen.

Op het moment dat je artiesten helpt om vanuit hun authenticiteit te groeien, kan dat alleen maar mooi worden.

 

Een mooi streven. Jullie zijn al heel goed bezig. Behalve Sisters in Songwriting zijn jullie ook een eigen label gestart, Signature. Hoe verhouden deze twee ondernemingen zich tot elkaar?

Hester: Je moet het zo zien, Signature is ons label en Sisters in Songwriting is een project van het label. Muziek geven we uit onder het label Signature. Binnen Signature  werken we ook aan talentontwikkeling. Signature is ook een muziekterm: een signature sound, oftewel een eigen authentieke en herkenbare geluid. Het is ook de bedoeling dat we werken met jonge artiesten en hen helpen om te groeien.

Dat we artiesten willen helpen om hun eigen sound te creëren is ook omdat we vinden dat artiesten soms tot een poppetje worden gekneed dat misschien heel ver buiten hun echte zelf ligt. En misschien kun je daar als label wel meer mee verdienen, maar het is niet duurzaam. Het gaat soms ten koste van de artiesten. Wij vinden het heel belangrijk om trouw te blijven aan je eigen authenticiteit en karakter. En op het moment dat je artiesten helpt om vanuit hun authenticiteit te groeien, kan dat alleen maar mooi worden.

Jullie zijn veel aan het netwerken en persoonlijke contacten aan het leggen. Wat gaan jullie nog meer doen om het platform onder de aandacht te brengen?

Ayu: Wat we ook gaan doen om zichtbaarheid te creëren, is het maken van podcasts. We zullen het er dan met artiesten, producers en schrijvers natuurlijk over hebben wat zij vinden van hoe het er nu aan toe gaat in de muziek. Maar we gaan het ook hebben over hun muziek en over dingen die deze professionals meemaken in het leven, dus persoonlijke ervaringen. En dat past ook wel heel erg bij wat we aan het doen zijn. Uiteraard kunnen ze ook meteen hun muziek laten horen.
De bedoeling is om in juli, augustus van start te gaan met de podcast. En het mooie is dat de eerste gast in onze podcast Lakshmi wordt. Zij is een singer-songwriter die als een van de eersten een uitgebreid betoog heeft gepost op Instagram als reactie op de uitspraak van Ronald Molendijk. Zij is toen ook uitgenodigd bij RTL Boulevard.

Als ondernemer kun je een eigen visie uitdragen en daar sturing aan geven. En ik denk dat dat minder goed werkt onder een baas.

 

Jullie gedrevenheid en passie voor ondernemerschap springen er duidelijk uit. Jullie zijn niet voor niets al tien jaar zelfstandig bezig. Wat drijft ieder van jullie om te ondernemen?

Hester: Voor mij is de drijfveer om te creëren. Iets wat begint bij een idee en wat je uiteindelijk, samen met anderen, ook kunt realiseren. Dat vind ik heel erg mooi en het maakt voor mij niet uit of het een evenement is, een film of een tof project. Daarbij vind ik het persoonlijk heel belangrijk om impact te kunnen maken. Als ondernemer kun je een eigen visie uitdragen en daar sturing aan geven. En ik denk dat dat minder goed werkt onder een baas.

Ayu: Inderdaad. Daar sluit ik me wel bij aan. Je moet natuurlijk altijd concessies doen. Nu moeten wij dat ook een wel beetje, want je bent met z’n tweeën. We hebben het er natuurlijk wel van tevoren goed over gehad, over onze afzonderlijke visies. En dat sluit dan gelukkig op elkaar aan. Daar gaat de discussie dan ook niet echt over. Het gaat dan meer over het hoe en op welke manier. Je hebt natuurlijk elk een andere benadering. Maar ik heb wel gemerkt dat ook dat heel mooi en krachtig kan zijn. Met z’n tweeën kun je toch weer meer bereiken dan dat je in je eentje doet.

Ik heb hiervoor eigenlijk altijd alles alleen gedaan. En het was ook best wel even wennen om echt samen te gaan werken. Het zit vooral in kleine dingen, je moet bijvoorbeeld meer overleggen en dat was ik niet gewend. Maar dat gaat ook steeds vloeiender. En het is juist fijn om de ideeën die in je hoofd opkomen op een ander te kunnen toetsen. Dat geeft ook veel meer vrijheid, merk ik. Maar ik denk dat je het vooral qua visie met elkaar eens moet zijn.

Hester: En ook de kernwaarden. Dat is ook heel erg belangrijk.

Ayu: Absoluut, en die horen natuurlijk ook bij de visie. Hester had het net over impact. Wij zijn ook bezig met kijken welke bedrijven en mensen we kunnen verzamelen die ons kunnen helpen om echt impact te creëren. En we hebben nu al aardig mooie samenwerkingen met onder andere Spotify, Universal Audio en Ableton. Ableton bijvoorbeeld, is echt een bedrijf dat graag meer vrouwen in de muziekproductie ziet. We streven dus hetzelfde na en dat is een mooie basis voor onze samenwerking. We vinden het al lang een heel interessant bedrijf, omdat ze heel goed luisteren naar hun gebruikers en de creatives omarmen. Zij zijn super supportive naar ons toe. Samen met Ableton willen we dus ook door middel van video’s laten zien dat er steeds meer vrouwen produceren. We wensen zo jonge meisjes te inspireren, die hopelijk vaker gaan denken dat muziek produceren iets is wat zij ook kunnen doen.

Hester: Het beeld is nu nog heel erg dat produceren een jongensding is. In de muziek heb je echt nog te maken met stereotypering, want een fluit vinden we bijvoorbeeld meer bij een meisje passen en een gitaar bij een jongen, en in een bandje spelen ook. En natuurlijk zijn er uitzonderingen. Vooral in de hiphopscene zie je veel meer mannen. Als je kijkt naar de gemiddelde writing camp zie je doorgaans alleen maar mannen. Er begint ook wel iets te veranderen en dat is natuurlijk heel mooi. Maar wij willen er dus ook op een positieve manier aan bijdragen.

Ayu: En inderdaad dat het geen uitzondering op de regel blijft. Je hebt nu ook heel veel vrouwen die zeggen van, maar ik voel me helemaal niet anders dan een man. Nee, ik ook niet. Alleen ik denk wel dat we een andere mening hebben daarover. Ik dacht altijd als je goed bent, dan word je wel gezien. Nou, dat is gewoon niet helemaal waar. Je moet wel vier keer zo hard werken om te worden gezien. Kijk maar naar de DJ wereld, daar is onlangs ook een initiatief ontstaan, Making Moves in Music waarbij Jose Woldring, manager van Martin Garrix was betrokken. Het initiatief had als doel een vrouwelijke DJ naar de top te brengen en is gewonnen door Nicky Elisabeth. Dan denk ik van, kennelijk moeten we het hier dus wel eerst over hebben, voordat we het er niet meer over hoeven te hebben. Het gaat om bewustwording. Dat is ook de missie van Sisters in Songwriting. Geen enkele culturele verandering is ontstaan door iets niet te benoemen, en er geen ongemak bij te voelen.

Hester: Het heeft ook te maken met het creëren van een veilige setting waarin vrouwen niet met stereotyperende opmerkingen te maken hebben. Want vrouwen hebben er soms echt nog mee te maken. Wij hebben met een engineer gesproken die vertelde dat ze heeft meegemaakt dat er om een second opinion gevraagd werd puur omdat ze een vrouw is. Maar het gebeurt ook nog dat een vrouw, in eerste instantie dan, veel meer om het uiterlijk wordt beoordeeld dan op wat er wordt gemaakt. Er is ook een onderzoek gedaan door BumaStemra met betrekking tot gendergelijkheid onder muziekmakers in Nederland, waarin vrouwen aangeven dat ze zich minder serieus genomen voelen door mannen. En ik denk ook dat vrouwen het idee hebben dat ze veel meer moeten vechten en concurreren om een plekje.  Wij willen daarom ook gewoon laten zien dat er overvloed is, en vanuit die overvloed kunnen we een mooie kansen creëren.

Hebben jullie nog tips voor andere ondernemers in spé? Mensen die ook met toffe start-up ideeën zitten, maar die de echte stap nog moeten zetten.

Hester: Ik denk dat wanneer je echt soort van een kriebel voelt, verschillende signalen krijgt van dit is het moment, dat je er dan voor moet gaan. Bij ons was dat het interview (red. met Roland Molendijk) dat wij zagen, maar ook verschillende artikelen die we tegenkwamen. En als je voelt dat je genoeg kennis, ervaring en passie hebt, dat zijn natuurlijk ook hele belangrijke elementen. Maar het is ook een kwestie van gewoon doen en durven. Weet je, ik denk dat je ook best wel eens op je bek mag gaan met ondernemen. Ik denk dat je jezelf ook de kans moet geven om te leren en te vallen.

Ayu: Heel mooi gezegd. Ik denk nu: ‘trust your gut’. Ga er met mensen over praten. Ga mensen zoeken die je kunnen helpen om je idee te realiseren. Maar wacht ook niet op andere mensen. Want in principe kun je zelf ook ontzettend veel. Wat wij hebben gedaan met Her Wings: Romy schreef het nummer in een half uur, en ik had de opname, productie, mix en master binnen twee dagen af. Op dinsdag ging de track naar Spotify en op vrijdag 8 maart ging het online op internationale vrouwendag. Dat was een duidelijke deadline en ik denk dat heel veel ondernemers zich daarin herkennen. Dus, stel jezelf een deadline en zeg dan moet het af en op deze datum zenden we het de wereld in. Dan denk ik dat je ook echt iets kunt bewerkstelligen.

Mooie tips, Vooral durven, doen en je moment pakken, Op je gevoel afgaan. Tot slot heb ik nog een vraag aan jullie. Bij Sisters in Songwriting draait het allemaal om muziek en ik ben ook benieuwd naar wat voor soort muziek jullie zelf het liefst luisteren?

Hester: Ik ben eigenlijk heel erg breed georiënteerd, van klassiek tot country tot techno tot hip-hop. Hip-hop is wel een beetje mijn grote liefde van jongs af aan. Ik denk ook dat wij die liefde voor hip-hop erg met elkaar delen. Ik luister nu graag naar artiesten zoals Rimon, Billie Eilish en Kota the Friend. Sia en Kanye West vind ik als artiesten echt inspirerend. En ik vind Ayu als een producer heel goed, ze heeft met Romy Dya een toffe productie gemaakt met Her Wings en er komt nog veel meer aan. Ze heeft echt een signature sound: warme, jazzy akkoorden die voor mij inmiddels heel herkenbaar zijn.

En waar luister jij naar Ayu?

Ayu: Ik zit meestal in de soul, R’n B. hip-hop hoek qua producties en luister daar ook graag naar. Daar ben ik ook mee opgegroeid, dus dat is ook iets dat altijd een bepaalde spark geeft. Ik luister echt van alles net als Hester, maar als ik zelf creëer, zit ik toch altijd in die hoek. Wie ik als artiest echt bewonder momenteel is Sevdaliza. Zij is een krachtige artiest, leeft voor haar kunst en doet geen concessies, waardoor ze voor mij heel authentiek is. Haar muziek brengt mij echt in een andere dimensie.  En verder luister ik  de laatste tijd eigenlijk vooral naar de muziek die ik maak met artiesten met wie ik werk. Dat zijn onder anderen Kamilia, Joshua J, Romy Dya en Meru. Check ze allemaal op Spotify. Door het werken met mensen die nog jonger zijn dan ik, leer ik ook steeds weer nieuwe muziek kennen. De laatste tijd luister ik daarom alleen maar nieuwe muziek en naar onze eigen artiesten.

En mogen wij daar ook iets van laten horen?

Ayu: Zeker!

Heel tof, gaan we doen. Hartstikke bedankt voor dit interview. Wij wensen jullie veel succes met dit supertoffe initiatief.

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.