Hoe formuleer je een goede ontwerpvraag voor design thinking

Design thinking is een populair en effectieve innovatie techniek om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Maar het kan ook heel geschikt zijn om de samenwerking tussen teams te verbeteren.

Hoe bepaal je een goede ontwerpvraag voor je Design Thinking proces?


Een goede ontwerpvraag is de start tot het vinden van een oplossing voor een specifiek vraagstuk als “Hoe wordt onze marketing afdeling meer een partner in plaats van een leverancier?”

Veranderen van intern imago

Grote organisaties zijn dynamische omgevingen waarin samenwerkende afdelingen gestuwd en beïnvloed worden door hun eigen dynamiek en ambities. Soms is het zo dat die ambities niet voldoende ruimte krijgen. Bijvoorbeeld omdat het beeld wat de grotere organisatie, c.q de interne klant heeft van die afdeling niet aansluit op die ambities. Of omdat er domweg te weinig informatie is over de aanwezige kennis binnen de afdeling. Een voorbeeld wat wij bij onze klanten regelmatig tegenkomen, is dat het potentieel van een marketing afdeling in haar eigen perceptie niet voldoende ingezet wordt. De marketing afdeling wordt gezien als een leverancier van communicatieproducten, terwijl de ambitie is om meer als strategische partner te functioneren. De benodigde kennis daarvoor is vaak gewoon aanwezig. 

Als je zo’n intern vraagstuk wilt aanpakken met Design Thinking. Hoe bepaal je daarvoor dan een goede ontwerp vraag? We geven 5 punten.

  • Identificeer het Probleem

Het is belangrijk om het probleem goed in kaart te brengen voordat je een ontwerp vraag formuleert. In dit geval is het probleem dat de afdeling wordt gezien als een leverancier in plaats van een partner. Dit leidt tot een gebrek aan betrokkenheid en samenwerking tussen de afdeling en andere teams.

  • Definieer het Doel

Het doel van het Design Thinking proces is om de afdeling te evolueren van leverancier naar strategisch partner. Het doel moet specifiek en meetbaar zijn, zodat succes ook kan worden beoordeeld. Bijvoorbeeld: “Hoe kunnen we binnen 6 maanden de perceptie veranderen van leverancier naar partner bij ten minste 80% van de interne klanten?”

  • Identificeer de Doelgroep

De doelgroep zijn de interne klanten die de afdeling als leverancier zien en deze niet als partner aanspreken. Het is belangrijk om hun perspectief te begrijpen en hun behoeften en verwachtingen te identificeren in het Design Thinking proces.

  • Maak het Meetbaar

Nu de doelgroep, het probleem en het doel zijn vastgesteld, kan de ontwerp vraag meetbaar geformuleerd worden. Een voorbeeld van een goede ontwerp vraag in deze case zou zijn: “Hoe kunnen we de perceptie van onze afdeling veranderen van leverancier naar partner bij ten minste 80% van onze interne klanten binnen 6 maanden, en hoe kunnen we deze verandering meten?”

  • Maak het Onvergetelijk

Beleving en creativiteit kunnen een cruciale rol spelen bij het overtuigen van interne klanten dat de afdeling meer is dan alleen een leverancier, maar een strategische partner. Door jouw afdeling te beschouwen als een Merk kun je deze overtuiging op een creatieve manier stimuleren.

Een sterke interne “merkbeleving” kan de perceptie van de afdeling veranderen van een standaard leverancier naar een partner die waarde toevoegt aan de organisatie. Zoek naar een unieke aanpak door creatieve waarden in je ontwerp vraag mee te nemen. Deze waarden moeten passen bij het karakter van jouw afdeling. 

De uiteindelijke ontwerp vraag is:

 

“Hoe kunnen we de perceptie van onze afdeling op een ludieke en verrassende manier veranderen van leverancier naar partner bij ten minste 80% van onze interne klanten binnen 6 maanden, en hoe kunnen we deze verandering meten?”

Zo zie je dat er ten minste 5 elementen aanwezig moeten zijn in een goede ontwerp vraag: Probleemstelling, Doel, Doelgroep, Meetbaarheid en Beleving. 

Is jouw team klaar om het proces van Design Thinking te doorlopen? Dat doen wij graag met jullie. 

Design thinking voor teams is dé training voor organisaties in beweging. Met Design thinking voor teams geef je structuur en richting aan je innovatieproces. In de training maak je kennis met alle aspecten van deze denk- en doe methode; die zowel quick wins oplevert als lange termijn innovaties aan het licht brengt.

Heb je interesse in een Design Thinking sessie? Gebruik dan code DesignThinkingTeam bij je offerte aanvraag. Je krijgt dan 10% korting op je teamsessie als die plaatsvindt vóór 1 juli 2023.

Ga naar: www.versdenkers.nl/design-thinking-for-teams/

Meer creatieve denk- en doe kracht in je organisatie?  

Business creativity, ook wel bekend als zakelijke creativiteit, is het vermogen van een organisatie om innovatieve en originele ideeën te genereren, te ontwikkelen en toe te passen. 

 

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.