Bij zakelijk tekenen draait het niet om kunst, maar om communiceren in zakelijke context. Het is functioneel tekenen waarbij je een visuele vertaling van informatie maakt.
De veelzeggende eenvoud van zakelijk tekenen
Kunstenaar Keith Haring werd wereldberoemd met zijn eenvoudige cartoonachtige schilderijen en murals. Met eenvoudige lijntekeningen en gebruik van kleur visualiseerde hij zware thema’s zoals aids, apartheid en drugs. Haring’s werk bewijst dat je zelfs met eenvoudige beelden complexe verhalen krachtig kunt overbrengen. Vaak zelfs beter dan via geschreven tekst. En daarin schuilt juist de kracht van zakelijk tekenen.
Wat zijn de voordelen van zakelijk tekenen?
Zakelijk tekenen kan zowel bij interne als externe communicatie worden ingezet. Het helpt om ideeën, plannen of processen beter over te brengen aan bijvoorbeeld medewerkers of klanten. Dit zijn een aantal voordelen van zakelijk tekenen:
- Je kan complexe zaken makkelijker overbrengen.
- Door informatie visueel te maken wordt deze beter onthouden. Dit komt doordat de hersenen beeld beter onthouden dan tekst.
- Je kan belangrijke informatie pakkender samenvatten.
- Door tekeningen worden emoties beter gevangen.
- Met beeld kun je beter structuur en accenten aanbrengen.
- Met tekenen prikkel je zowel je linker als je rechterhelft. Dit stimuleert en verrijkt je denkproces.
- Beeld helpt de aandacht van je gesprekspartner of publiek beter vast te houden.
Maar ik kan helemaal niet tekenen!?
Dat denken veel mensen, maar niet is minder waar. Tekenen kun je leren. Je hoeft geen Picasso te zijn, maar een beetje Keith Haring schuilt wel in iedereen. Met een paar basistechnieken kun je in een korte tijd eenvoudige, doch veelzeggende tekeningen leren maken. Denk maar aan het uitdrukken van emoties in emojis. Met slechts een paar streken die de stand van de ogen, wenkbrauwen en de mond weergeven kun je al een aardig palet aan emoties tekenen. Variërend van blij tot boos. Dat geldt ook voor het tekenen van andere concepten.
Het visuele alfabet
Zakelijk leren tekenen start met het visuele alfabet. Dit is een verzameling van basale vormen, zoals lijnen, golven en rondjes. Beheers je de basics van vormen tekenen, dan zul je merken dat je al gauw allerlei woorden, zinnen en concepten kunt uitbeelden. Aan het alfabet voeg je vervolgens andere bouwstenen toe, zoals kleur. Kleur kun je bijvoorbeeld gebruiken om informatie te accentueren. En ook tekst is een onderdeel van de toolkit, want letters en woorden mogen bij zakelijk tekenen zeker ook gebruikt worden.
Wat kun je met zakelijk tekenen?
Zakelijk tekenen kun je in veel verschillende zakelijke contexten toepassen, zowel intern als extern. Hieronder een aantal voorbeelden.
- Beeldverslagen maken van vergaderingen.
- Tekenen in adviesgesprekken om je ideeën beter over te brengen aan je gesprekspartner.
- Complexe ideeën pakkend samenvatten, denk bijvoorbeeld aan infographics.
- Visueel brainstormen op ideeën voor nieuwe producten of diensten.
- Gebruik van tekeningen in presentaties helpt informatie beter over te brengen en de aandacht vast te houden.
De mogelijkheden zijn divers en de impact groot. Probeer het eens uit en ervaar zelf wat het jou oplevert.
Omslagfoto: freepik.com
Wendbare organisaties
Activeer de creatieve denk- en doe kracht in je organisatie