Generatie Z, wie zijn dat precies? Dat zijn de jongeren die rond het millennium geboren zijn, vanaf 1996. Echt jonge mensen dus. En dat zijn de werknemers van de toekomst.
Hoe belangrijk is creativiteit op de werkvloer voor Generatie Z?
Ruimte voor creativiteit en zelfexpressie scoort hoog op het verlanglijstje van Generatie Z. Het is een mix is van makers, hackers en creatieve denkers.
Begrijpelijk, want als je dieper kijkt, weet je dat Generation Z opgroeit in een fluïde wereld van in elkaar overlopende disciplines. Opgegroeid in een onderwijssysteem waarin wetenschap, technologie, robotoca, media, biologie, cultuur en kunst steeds vaker paden kruisen, verwachten ze van hun toekomstige werkgever niet anders. Een werkomgeving die creativiteit verwelkomt en ontwikkelt past daar bij.
Maar hoe haal je als werkgever deze jongeren binnen, en hoe houd je ze geinspireerd? Creativiteit blijkt niet alleen essentieel voor innovatie maar zeker ook in de omgang met Gen Z op de werkvloer.
4 tips om Gen Z niet kwijt te raken
1 Inspireren = leren
Studenten en jonge professionals hebben meer begeleiding en ondersteuning gekregen van ouders, docenten en coaches dan welke generatie ook. Op gezwollen praat en micromanaging zitten ze niet te wachten. Maar ze willen wel graag weten hoe ze succes kunnen behalen. “Leren van ervaren mensen die ik respecteer, is voor mij belangrijk in een baan.”
Autoriteit werkt helemaal niet bij deze jongeren. Inspireren wel. Gen Z in een vastomlijnd klasje zetten is daarom niet het meest effectief.
Wat werkt wel? Laat ze meelopen met een professional van wie ze de tips en tricks kunnen afkijken. Niet met voorgekauwd lesmateriaal maar real life, in een project. Leercommunities en peer to peer teaching is groeiende.
2 Wees creatief met grenzen
Het wereldwijde web kent geen geografische afbakeningen. Lokaal, nationaal, internationaal: online loopt het allemaal door elkaar. Op afstand werken hoeft niet vanuit huis, dat kan ook vanuit Bali of Beijing. En vliegen wordt steeds goedkoper. Voor deze jongeren is samenwerken niet gebonden aan plaats, internet is 24 uur per dag open en dus is het idee van vaste werktijden en -plekken antiek.
3 Mix face to face met virtueel
Gen Z is altijd connected, altijd aan. Ze werkt waar en wanneer zij wil en het device is irrelevant. Als organisatie zorg je er dus voor dat je elkaar virtueel kunt ontmoeten. De tegenhanger is dat Gen Z ook wel wat aan haar social skills kan bijspijkeren. Dan is het handig als zij van oudere collega’s leren hoe je face tot face overlegt of onderhandelt.
4 Wees authentiek en sta ergens voor
Jongeren willen op hun werk vooral iets toevoegen, aldus een jaarlijks terugkerend onderzoek van de Deloitte Millennial Survey. Dit gaat natuurlijk niet op voor álle jongeren. Er is ook een groep die van wereldproblemen absoluut niet wakker ligt.
Maar volgens dit onderzoek zeggen jongeren dat ze flexibiliteit en zingeving, het gevoel te werken voor een doel waar ze in geloven belangrijk vinden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen mag niet zomaar een leus zijn, het moet wel echt gebeuren. Creativiteit is daarmee een belangrijke factor om nieuwe denkrichtingen te onderzoeken en innovaties door te ontwikkelen.