“Beauty is in the eye of the beholder”. Een spreekwoord dat je altijd uit binnenzak kunt trekken als je het niet eens kunt worden welk schilderij op een tentoonstelling het mooist is.

Als ontwerper kom je het ook tegen in je omgang met klanten. Want die kijken soms puur vanuit smaak naar een beeld, en niet vanuit kennis over vormgeving. Een goed gesprek over (jouw) vormgeving met je klant..hmm tricky. Vaak draait het minder om je talent en meer om je vermogen je klanten te coachen. Maar als je dat goed doet..als je je klant op een positieve manier laat kennismaken met de principes van goed design is dat een tijdsinvestering die je zeker rendement gaat opleveren. Maar coachen is geen eenrichtingsverkeer… je zult ook je kennis over je klant moeten vergroten. Maar hoe werk je aan een beter klantcontact? Ik geef je deze 4 tips.

1 Word zelf klant, om je klanten beter te kunnen begrijpen

Sta je af en toe aan de kant van de opdrachtgever dan krijg je al snel door welke praktische doelen je klant moet zien te bereiken met jouw ontwerp. En dat hij helaas weinig boodschap heeft aan ingenieuze concepten en achterliggende theorieën. Voor hem is het belangrijk dat hij zichzelf of zijn brand herkent in het werk wat je levert. Dat hij zich er bij thuis kan voelen. Want niemand wil een jas moeten aantrekken waar hij zich nooit in zou durven vertonen. Kortom; ken je klant en zijn doelen.

2 Praat over je werk zoals je wilt dat je klant over jouw werk praat

Als klanten vragen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt ( en dat op zich is al een teken van een potentieel goede klant), kom dan niet met ingewikkeld jargon. Net zoals jij niet wilt dat jouw klant jouw werk beoordeeld met subjectieve termen als “niet mooi” of “niet spannend” kan jij niet aankomen met termen als “ouderwets” of “niet vernieuwend“. Bespreek zowel de opdracht als je ontwerp concreet, rationeel en objectief.

3 Toon je klant de wereld

Een klant beschouwt design vaak vanuit een gekaderde werkelijkheid, die van zijn eigen product of dienst. En hij zal daardoor vanuit zijn eigen branche reflecteren. Wat doet de concurrent? Hoe zal mijn doelgroep hierop reageren? Jij als ontwerper kan je klant inspireren door hem te laten zien wat er nog meer gebeurt in de wereld. Sommige trends en ontwikkelingen vertonen zich binnen meerdere branches tegelijk, branches waar jouw klant misschien geen zicht op heeft. Maar kleine opkomende communities kunnen zijn toekomstige doelgroep zijn. Doordat jij nieuwe verbanden legt bied je meerwaarde aan je klant en blijf je voor hem een inspirerende gespreksparter.

4 Presenteren is een performance

Het geven van positieve, actieve energie tijdens een presentatie is een van je belangrijkste sales tools. Als je een idee niet verkoopt ligt dat vaak niet aan het idee maar aan een niet-overtuigende presentatie. Slappe handjes, monotoon of onverstaanbaar praten en je verhaal niet op orde hebben helpen ook zeker niet mee. Kortom: ga staan voor je ideeën, toon visie, wees open over losse eindjes en verbeterpunten. En bring it on!

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.