omslag-foto-guerrila-blog-1024x330

Op een verrassende manier opvallen bij je doelgroep én bij de media met een bescheiden budget? Dat doe je met guerrilla marketing. 

4 gave guerrilla marketing campagnes van eigen bodem

Guerrillamarketing is een frisse marketingtechniek waarmee je binnen een korte tijd veel aandacht van media en publiek kunt creëren. Èn een verrassend stukje merkbeleving. Dat ook nog eens lekker ludiek mag zijn. Guerrilla marketing is een vrijbrief om je fantasie de vrije loop te laten. Met je marketingstrategie als basis.

Hoe bedenk je een guerrilla marketing campagne?

Zoals bij alle andere marketingactiviteiten is het belangrijk om eerst te bepalen wat je met de guerrilla marketing actie wilt bereiken. Welke rol speelt deze campagne in je marketingstrategie? Guerrilla marketing kan bijvoorbeeld goed ingezet worden om naamsbekendheid en merkherkenning te vergroten.

Als de strategische basis en het doel van de campagne duidelijk is, geef je creativiteit dan de vrije loop. Organiseer een creatieve brainstormsessie met je team om ideeën te verzamelen. Brainstormtechnieken die je daarbij kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld mindmappen en associatief denken.

Een goede guerrilla marketing campagne voldoet aan een aantal kenmerken. Die vind je in hieronder. Hou deze kenmerken in gedachten bij het ontwikkelen van je campagne. Scoor je op alle vijf punten goed, dan kan succes haast niet uitblijven.

  • Op openbare plekken, vaak in de buitenruimte
  • Op onverwachte plekken
  • Creëert buzz en free publicity
  • Creëert beleving voor het publiek
  • Bevat een dosis humor                 

 

Toffe Nederlandse guerrilla marketing campagnes

Ter inspiratie, zijn hier een aantal voorbeelden van guerrilla campagnes van eigen bodem.

Bavaria Babes

Voor het eerste voorbeeld blikken we terug naar het WK van 2010. Bavaria, die geen officiële sponsor was en dus geen reclame-uitingen mocht doen, zette een Trojaanse paard in om toch publiciteit te genereren. Het biermerk had zichzelf al in de kijker gespeeld door een oranje WK jurk voor de vrouwelijke fans te introduceren. Een hit in Oranje juichland. Dit jurkje werd hét geheime wapen voor hun guerrilla marketing campagne. Tijdens wedstrijden plaatste Bavaria groepjes vrouwelijke toeschouwers in het publiek. Op een bepaald moment in de wedstrijd, onthulden deze Bavaria Babes de opvallende oranje juichjurken onder hun normale kleding. De groepen juichende knappe dames in het publiek trokken natuurlijk media aandacht. Bavaria overtrad wel de sponsor regels én kreeg een fikse boete. Maar dat creëerde alleen meer buzz rondom het merk.

The Boys Graffiti wall én wildplak campagne

Om het tweede seizoen van de succesvolle anti-superhelden serie The Boys in Nederland te promoten, koos Amazon in 2020 voor een opvallende guerrilla campagne. Een uiting was een waanzinnige reusachtige graffiti wall in het centrum van Rotterdam. Hoe dat er uit zag zie je in onderstaande video. Naast de graffiti wall, werd ook een wildplak campagne gelanceerd. Opvallende posters van The Boys fleurden palen en wanden van verschillende Nederlandse steden op.

Anytime Fitness Eindhoven

Ook Anytime Fitness besloot op de superhelden tour te gaan bij de opening van hun nieuwe vestiging in Eindhoven. Samen met een flyer team bezocht de in het paars geklede ‘Anytime superheld’ winkels en bedrijven om ze kennis te laten maken met de voordelen van sporten bij de club. Hoe dat er uit zag, zie je in deze Facebook video.

Rabobank hypotheek promotie

Rabobank koos voor een simpele en treffende guerrilla campagne om hun hypotheekproducten te verkopen. Op verschillende plekken in Amsterdam, waaronder huizen die te koop staan, werd op de stoep een reversed graffitti tekst gespoten: “Droomhuis gevonden in Amsterdam? Gratis oriëntatie? Bel Rabobank 06 15681497”. Een to-the-point boodschap die niet te missen is én waar je ter plekke actie op kunt ondernemen. Bekijk alle uitingen hier.

Hebben bovenstaande voorbeelden je creativiteit aangewakkerd? Mooi, misschien zetten we de volgende keer jouw guerrilla campagne in de spotlight!

Auteur: Dzenita Camo
Omslagfoto: freepik.com

Wendbare organisaties

Mail ons voor een belafspraak en bespreek de mogelijkheden.

Activeer de creatieve denk- en doe kracht in je organisatie.

Wendbare organisaties zijn creatiever en innovatiever. Altijd gericht op ontwikkeling. Met programma’s en projecten brengen we organisatie, cultuur en communicatie op één lijn.

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA

13 mei 13:00 – 16:00
14 mei 10:00 – 13:00
27 mei 9:30 – 16:00
3 juni 10:00 – 13:00
17 juni online eindpres. 9.30 – 11:00
—————
24 juni 13:00 – 16:00
25 juni 10:00 – 13:00
8 juli 9:30 – 16:00
9 juli 10:00 – 13:00
26 juli online eindpres. 9.30 – 11:00

PRIJS
 €1919,- ex btw
Incl De Mondriaan van Marketing

EARLY BIRD KORTING
€100,- als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.

This website uses cookies to enhance your browsing experience and ensure the site functions properly. By continuing to use this site, you acknowledge and accept our use of cookies.

Accept All Accept Required Only