Zo creëer je wél ruimte voor innovatie in je organisatie

Zo creëer je wél ruimte voor innovatie in je organisatie

Stilstaan is achteruitgaan. Innovatie is daarom topprioriteit van de meeste bedrijven. Klein én groot. De coronacrisis heeft daar een extra impuls aan gegeven. Toch blijft het vaak lastig om in de dagelijkse gang van zaken ruimte te vinden voor creativiteit en innovatie. Hoe breek je daar doorheen? Hoe creëer je ruimte voor een flow van nieuwe ideeën? De aanpak van Trend Hunter geeft daar handige handvatten voor. Wij zetten ze voor je op een rijtje.

Denken als een innovator

In zijn TrendHunter Innovation Keynote gebruikt Jeremy Gutsche de metafoor van de Boer (Farmer) en de Jager (Hunter) om het verschil tussen innovatieve en niet-innovatieve organisaties aan te geven. Het gaat om een verschil in denk- en handelswijzen. Tussen veiligheid en roekeloosheid.

De Boer (farmer)

Organisaties (en mensen) die succesvol zijn in wat ze doen, blijven vaak loyaal aan de werkwijze die dat succes heeft voortbracht. Waarom veranderen wat werkt en blijft werken? Gutsche noemt dit de mindset van een Boer. Als een boer weet hoe en wat hij moet zaaien voor een goede oogst, blijft hij dat doen. Telkens weer. Hij beschermt zijn oogst en zijn inkomstenbron. Boeren zijn dus vaak loyaal, gedisciplineerd en consistent in wat en hoe ze doen. Hetzelfde geldt voor organisaties die oude werkwijzen niet durven loslaten. Het is een natuurlijk bescherminstinct. Een mooie eigenschap, maar een die geen verandering brengt. Want innoveren is veranderen. En veranderen is loslaten. De Boer die wil innoveren moet dus een andere rol aannemen. Hij moet iets vaker op jacht gaan.

De Jager (Hunter)

Innovators hebben, volgens Gutsche, de mindset van een Jager (Hunter). Een jager is nieuwsgierig, onverzadigbaar en durft dingen kapot te maken. Daardoor zijn jagers ook vaker ontevreden, afgeleid en roekeloos. Maar daardoor ook bereid nieuwe wegen in te slaan. In de kern gaat het om disruptive durven zijn. Bestaande kaders durven verstoren en achter de horizon willen kijken. Een organisatie die bereid is meer te durven, heeft al een eerste stap richting innovatie gezet.

Zo creëer je (mentale) ruimte voor innovatie

Organisaties die willen innoveren, moeten dus bewust ruimte creëren om anders te denken en te handelen. En om dat structureel te blijven doen. Al is het maar een keer per jaar een creatieve brainstormsessie. Het is een goed begin.

Bij de vier tips van Trend Hunter hieronder, geven we een aantal concrete ideeën voor vertaling in de praktijk.

1. Blijf nieuwsgierig:

  • Wijs een groepje collega’s aan die trends binnen- en buiten jouw vakgebied bijhouden. Een keer per kwartaal bespreek je de trends met het hele team. Zie je nieuwe kansen in de markt? Of nieuwe verbanden? Samenwerkingen buiten je branche? Of inspiratie van buitenlandse collega’s?
  • Presenteer (mislukte) ideeën aan buitenstaanders en vraag om hun mening. Bijvoorbeeld op een beurs, tijdens een speciaal event. Of vraag de mening aan een andere afdeling waar je normaal gesproken weinig mee te maken hebt.
  • Gebruik geen zakelijke cijfers als leidraad, maar ga in gesprek met je doelgroep. Baseer je richtlijnen op de gedeelde sentimenten die uit hun verhalen boven komen drijven.

2. Blijf onverzadigd:

  • Blijf niet tevreden met wat werkt. Een goed product, dienst of service kan in de toekomst altijd beter. Houd tenminste een keer per jaar een brainstorm sessie over nieuwe producten/diensten.
  • Houd meerdere opties open. Investeer in zaken waardoor je in de toekomst keuzes kunt maken of van koers kunt veranderen.
  • Verleg van tijd tot tijd de grenzen van wat mogelijk is. Bij aanpak van een project, samenstelling van je team of een ander doel.

3. Durf dingen kapot te maken:

  • Pak een project een keer compleet anders aan dan je normaal gesproken zou doen. Doe juist wat je altijd vermijdt. En kijk wat je team daarvan leert.
  • Processen anders indelen. Laat de
  • Pak een nieuw project aan door alle bestaande hulpbronnen, ingeslepen processen en werkwijzen weg te nemen. Laat je team/werkgroep/collega het wiel opnieuw uitvinden.

4. Vraag buitenstaanders om hun mening:

  • Presenteer (mislukte) ideeën aan buitenstaanders en vraag om hun mening. Bijvoorbeeld op een beurs, tijdens een speciaal event. Of vraag de mening aan een andere afdeling waar je normaal gesproken weinig mee te maken hebt.

 

Creatief denken en brainstormen doe je bij Versdenkers

Versdenkers is geworteld in autonome kunst. In het autonome denken vinden wij de inspiratie om commerciële communicatie en innovatie écht creatief te houden. Maar waar een kunstenaar creëert vanuit innerlijke behoefte, heeft de marketeer of communicatieprofessional te maken met doelgroepen en commerciële belangen. In de twee daagse workshop Creatief brainstormen verenig je beiden; door creatief te denken in strategische processen. En dat alles in het inspirerende kunstatelier van Versdenkers.

Van merkpositionering naar contentstrategie: onze mix van advies en training

Wat creatieven kunnen leren van kunstenaars