Versdenkers favorieten op Art the Hague 2019

Van 2 tot en met 6 oktober vond de jaarlijkse kunstbeurs Art the Hague plaats in de Fokker Terminal in Den Haag. Wij bezochten de kunstbeurs en brengen jullie de Versdenkers favorieten.

Dit jaar toonde Art the Hague een mix van gevestigde en jonge galeries uit Nederland en België. Centraal stond het thema ‘Vrouwen in de Kunst’. Door de aandacht te vestigen op vrouwelijke kunstenaars, wilde de kunstbeurs bewustzijn creëren over het gegeven dat vrouwelijke kunstenaars ondervertegenwoordigd zijn in (museale) kunstcollecties, op tentoonstellingen en op veilingen. Daarnaast stond ook de Belgische kunstenaar van internationale faam Koen Vanmechelen dit jaar in de schijnwerpers.

De getoonde kunst was zeer divers. Voor ieders smaak was wel iets te vinden. Wij – Lisa van Noorden en Dzenita Camo – brachten allebei een bezoek aan de kunstbeurs en hebben ieder drie werken uitgekozen voor Versdenkers favorieten.

 

Ruig hyperrealisme, boeksculpturen en dikke verfklodders
(Lisa’s favorieten)

Het werk van Annemarie Busschers is indrukwekkend. Niet alleen door het formaat van het werk maar vooral door het feit dat haar hyperrealisme stiekem zo ruig is. In haar portretten wisselen onaf en af, lijn en vlak, monochroom en kleurig elkaar op een intrigerende manier af. Omdat ik zelf ook tekenaar ben, zie ik waar zij tijdens het proces haar overwegingen heeft gemaakt, en daarbij ook moedige keuzes maakt. Ja, dit werk vind ik een geweldige synthese van techniek en emotie.

Annemarie Busschers

Galerie Chiefs and Spirits brengt al een paar jaar het kleurrijke en fantasievolle werk van Fancois du Plessis. Francois vervormt en hervormt oude boeken tot sculpturen. Zijn objecten verhalen niet over de inhoud van de oorspronkelijke teksten, maar gaan over sculptuur, over een afbeelding in drie dimensies. Toch, juist het gegeven dat deze sculpturen gedragen worden door verhalen, inzichten en kennis van schrijvers en andere kunstenaars maakt dat deze sculpturen zo veel ruimte geven om weg te dromen en te associëren.

“The Faber Book of Poems and Places” – Francois du Plessis

Van het werk van Marc Mulders word ik gewoon heel erg hebberig. Het zal liggen aan de vette verf, de romige klodders en de ijsco kleuren..dit werk wil ik gewoon aan de muur. Als je op zijn website kijkt, dan zie je ook waar Marc zijn kleuren inspiratie vandaan haalt. Het werk van Marc doet me ook erg denken aan dat van Peter Keizer, ook een schilder die met vergelijkbare energie en kleurenpalet zijn doeken maakt. Het werk van Peter vind ik ook zo ontwapenend en vrolijkmakend. En zijn composities zijn heel ongewoon. Peter Keizer werkt minder abstract, in zijn werk zijn de bloemen en bomen nog goed te herkennen. Zo zie je maar dat figuratie en abstractie maar een paar kwaststreken van elkaar verwijderd zijn.

Marc Mulders

Expressief realisme, gelaagde abstractie en sculpturale facials
(Dzenita’s favorieten)

De grote expressieve portretten van Inge H. Schmidt bij de Belgische Husk galerie trokken direct mijn aandacht. Ik vind haar expressieve, kleurrijke techniek prachtig. Een ander boeiend aspect vind ik de donkere, soms grimmige ondertoon. Want, ondanks de vrolijke kleuren, zijn het niet per se vrolijke portretten. Deze serie heet ‘Heads’ en bestaat uit portretten van mensen die Inge heeft ontmoet tijdens haar reizen in Centraal Azië en het Kaukasus gebergte. De afgebeelde vrouwen zijn met name minderheden uit deze delen van de wereld. Als serie, een mooie verzameling van culturen.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Husk Gallery (@huskgallery) op

Lisette Schumacher is een Rotterdamse kunstenares die ik al een aantal jaar volg. Haar werken ken ik van kunstbeurzen en via Assembled by Root gallery, die haar vertegenwoordigt. Op Art the Hague heb ik voor het eerst ook Lisette zelf ontmoet. En een leuk, uitgebreid gesprek met haar gehad over haar nieuwste serie. Een reeks werken geïnspireerd door de Franse klooster Sainte Marie de la Tourette, een bijzonder architectonisch hoogstandje. Architectuur is de voornaamste bron van inspiratie voor Lisettes abstracte schilderijen. De indrukken die gebouwen op haar achterlaten vertaalt ze in interessante patronen. De manier waarop zij twee kunstvormen verbindt vindt ik boeiend. Daarnaast vind ik dat ze een originele eigen stijl heeft. Je ziet de precisie en het doordachte werk, dat je fantasie prikkelt, omdat je je afvraagt wat het voorstelt. Door uitleg over haar werkwijze en inspiratie hebben Lisette’s schilderijen laatst voor mij een extra dimensie gekregen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door ROOT (@assembledbyroot) op

Afgelopen zomer heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de jonge gallery Post Modern Collection. Hun collectie bestaat uit ‘kunstwerken op ansichtkaart formaat’, door de kunstenaars speciaal gemaakt voor deze sympatieke gallerie. Hun aanbod is divers, iets voor iedere smaak. En door het kleine formaat betaalbaar, wat kunst voor een grotere groep toegankelijk maakt. Ik ben zelf instant fan geworden van de kleine keramische  wandsculpturen van Roosje van Donselaar. In deze serie genaamd ‘Facials’, verbeeldt ze uiteenlopende menselijke gezichtsuitdrukkingen. Voornamelijk verschillende staten van verwondering, in uiteenlopende uitvoeringen. Hier word ik erg hebberig van.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Post Modern Collection (@postmoderncollection) op

Opvallende statements

En verder waren er veel andere toffe kunstwerken en opvallende statements op de beurs te vinden. Hieronder een kleine selectie.

 

 

Auteurs en foto’s: Lisa van Noorden en Dzenita Camo
Omslagfoto: Lisa van Noorden

 

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug