Van hakken tot stamceldonatie: de EK voetbal campagnes die het anders doen

Het EK voetbal trapt af op 11 juni. Mét het Nederlands elftal tussen de strijdende teams. En een grote golf aan EK reclamecampagnes in hun kielzog. In de afgelopen dagen werden we zoals vanouds getrakteerd op een grote verscheidenheid aan creatieve creaties in binnen en buitenland. Toegeven, niet altijd even origineel. Wij plukten er een paar campagnes uit die er conceptueel bovenuit steken.

Toto kiest voor een nostalgische aanpak met hakkende gabber Wesley Snijder

Wie de Jaren ’90 bewust heeft meegemaakt zal het woord ‘hakken’ niet per sé met het bewerken van hout associëren. Eerder met kaalgeschoren mensen in kleurrijke Australian trainingspakken die met armen en benen ‘hak’-bewegingen maken op de klanken van Charly Lownoise en Menthal Theo. We hebben het over gabber. Deze Nederlandse subcultuur is in de jaren ’90 ontstaan in Rotterdam  rondom een stroming hardcore housemuziek, ook wel gabberhouse genoemd. Hakken is de typische gabber dans die hierbij hoort.

In de EK reclame van Toto zien we een ‘hakkende’ Wesley Snijder als Koning TOTO én de legendarische gabber DJ’s Charly Lownoise en Menthal Theo die de muzikale begeleiding verzorgen. De reclame is hilarisch, opvallend en onderscheidend. Door de keuze voor gabber lift TOTO slim mee op de jaren ’90 nostalgie die, zoals doorgewinterde trendwatchers wel weten, al enige tijd consumententrends beïnvloedt. Gabber is wel een van de meest opvallende en zeer Nederlandse verschijnselen uit deze periode.

De Match van je leven

Stamceldonatie betekent voor veel patiënten met een bloedziekte het verschil tussen leven en dood. Voetballers Luuk de Jong en Cody Gakpo gaan daarom tijdens het EK voor Matchis op zoek naar 20.000 stamceldonoren. Beide heren hebben ervaring met stamceldonatie in de familie en vriendenkring.

Matchis werft continue stamceldonoren. Daarvan zijn er in Nederland nog steeds te weinig, met name mannen. De kans op een match is doorgaans klein, daarom geldt hoe meer donoren geregistreerd staan, des te groter de kans dat iemands leven gered kan worden.

Door de campagne ‘De match van je leven’ te verbinden aan EK voetbal pakt Matchis hèt momentum om de mannelijke doelgroep te bereiken. Zo laten ze zien dat een groots evenement dat vooral vermaak biedt ook een uitstekende mogelijkheid is om aandacht te vragen voor een serieuze boodschap.

De campagne bestaat uit een website, campagnevideo’s, online en display advertising. Ook de sociale media van de twee voetballers worden ingezet én de heren zullen in de media optreden om aandacht te vragen voor stamceldonatie. Opvallend is dat voor de campagnevideo’s en andere uitingen conceptueel inspiratie is geput uit reclame’s voor voetbalschoenen. Daardoor is het een andere stijl die Matchis normaal hanteert, maar wel een die de beoogde doelgroep aan zal spreken.  De campagne is bedacht door het sportmarketingbureau Triple Double.

Aanmelden als stamceldonor kan via matchvanjeleven.nl

In England vieren ze dat het lange wachten voorbij is

Tenslotte een mooi voorbeeld uit het buitenland. De BBC doet het altijd goed met EK campagnes. Ook dit jaar komen ze met een fijne trailer om aan te kondigen dat na lang wachten – het EK is een jaar uitgesteld vanwege de coronacrisis – de kampioenschap weer gespeeld gaat worden. Dat doen ze met een mooie animatie die qua beeldtaal teruggrijpt naar de jaren ’80/ ’90. In de video zien we een grote groep mensen die de tijd doden in een enorme wachtkamer totdat met luid gejuich een sien wordt gegeven dat het lange wachten voorbij is. Alle personages zijn met de hand getekend, inclusief de bekende voetballers Raheem Sterling, Gareth Bale, Cristiano Ronaldo, Kylian Mbappe en Steve Clarke. Een prachtig voorbeeld hoe kunst en commercie samen kunnen vloeien. Dat is de reden dat deze campagne zich sterk onderscheidt qua concept en beeldtaal.

Een goede campagne is een mix van een goed concept, slimme strategie en sterke uitvoering

Alle kennis en vaardigheden die je daarvoor nodig hebt, leer je bij Versdenkers. In de cursus Conceptontwikkeling komen creativiteit en strategie samen. Onze Focus, Fly, Flow strategie brengt je van een idee naar een plan. Je leert hoe je conceptontwikkeling toepast binnen marketing en communicatie concepten, social media campagnes, branding, events of produktontwikkeling.

In de cursus Contentstrategie en Brand storytelling ontdek je hoe je het onderscheidend vermogen van je merk bepaalt en benadrukt. Je leert hoe je jouw merkverhaal uitzet in aansprekende content. Zo wordt jouw merkcommunicatie scherper en creatiever.

Beeld is bepalend voor de indruk die je achterlaat. Bewuste keuzes maken qua beeldtaal en beeldstrategie voor je merk is niet makkelijk, maar wel belangrijk. In de cursus Visuele communicatie en Contentcreatie ga je daar strategisch, creatief en praktisch mee aan de slag.

 

Auteur: Dzenita Camo
Omslagfoto: freepik.com

Hoe je met marketing het onbewuste brein verleidt volgens Daniel Kahneman

De 80’s design revival: van airbrush tot neon

PRAAT MET ONS

Al je vragen zijn welkom. We komen zo snel mogelijk bij je terug via mail of telefoon.

Not readable? Change text. captcha txt