Nudging en guerrilla; van concept tot uitvoering

Met een klein subtiel duwtje in de goede richting gedrag beinvloeden

Nudging en guerrillamarketing is creatief, onverwacht en altijd met een knipoog. Met een klein subtiel duwtje in de goede richting kun je menselijk gedrag positief beïnvloeden. Door een subtiele hint of verandering in de context, wordt gewenst gedrag aantrekkelijk gemaakt. Nudging wordt veel toegepast in overheidscampagnes, variërend van gezondheidscampagnes tot veiligheid in het verkeer. Maar ook grote en kleine merken kunnen het inzetten om hun merkbeleving te versterken.

Daarom kun je tegenwoordig in het straatbeeld veel voorbeelden van nudging vinden. Sterker nog, je bent er zelf vast ook wel eens onbewust door beïnvloed! In deze training ga je er actief mee aan de slag. Concept, boodschap, management, uitvoering, publiciteit en resultaatmeting komt allemaal aan bod.

EEN KLEIN SUBTIEL DUWTJE IN DE GOEDE RICHTING. VOLDOENDE OM CONSUMENTENGEDRAG TE BEÏNVLOEDEN

Vanuit marketing oogpunt is nudging een van de vele vormen van Guerilla Marketing. De roots van de nudging benadering liggen in de psychologie. Nudging is in 2009 bedacht door Thaler en Sustein en kan omschreven worden als: het beïnvloeden van het keuzeproces van consumenten door het op subtiele wijze stimuleren van gewenst gedrag. Door een subtiele hint of verandering in de context, wordt gewenst gedrag aantrekkelijk gemaakt.

Om te benadrukken dat nudging niet bedoeld is als manipulatie of misledingstactiek hebben Thaler en Sustein duidelijke kaders opgesteld waarbinnen nudging gerechtvaardigd is:
⦁ Nudging is transparant en niet misleidend
⦁ De consument voelt zich niet gedwongen en heeft de keuze het gedrag niet op te volgen.
⦁ Nudging mag alleen toegepast worden als het in het voordeel van de consument is.

 

WAT GA JE IN DE TRAINING NUDGING LEREN?

Een week voor aanvang van de training krijg je van ons een beknopte vragenlijst met vragen over jouw doelstelling. Die neem je mee naar de training. Hierdoor kunnen we gericht voor jouw case een nudging concept ontwikkelen. 

We starten dag1 met voorbeelden van en de theorie achter de meest inspirerende nudging cases. Welke formule wordt gebruikt, wat zijn de samenwerkende elementen, en waardoor werden ze zo’n groot succes? We kijken naar hoe je nudging kunt inzetten voor storytelling over je merk. En wat mag je eigenlijk in de openbare ruimte? Waar heb je vergunningen voor nodig, en ondermijnt dat niet het spontane effect van nudging? Nu je op de hoogte bent van de ins en outs van nudging ga je aan de slag met je eigen vraagstuk.

  1. We definieren het probleem/ het gedrag dat je wilt veranderen goed.
  2. We bepalen welke psychologische processen een rol spelen bij dit gedrag.
  3. We beschrijven een meetbaar doel.

Dag 2 werk je, solo of met je team, aan een concept voor je eigen vraagstuk. We houden hierbij deze stappen aan:

  1. Tijdens een brainstorm ontwikkelen we een creatief concept, waarbij we het psychologische aspect niet uit het hoofd verliezen.
  2. Op basis van een concept wordt er een prototype geschetst.
  3. Hoe test en evalueer je nudge na afloop van de campagne?

Zo werkt de inschrijving

Als je met een team wilt trainen komen jullie naar ons, of wij naar jullie. Teamtraining is mogelijk vanaf 4 personen. Wil je deze training solo volgen? Meld je dan aan via ons inschrijfformulier.

INDIVIDUELE PRIJS
€895,- ex btw PP

De eerstvolgende training vindt plaats op 5 en 19 februari 2020 in Rotterdam. Hier zijn nog 6 plekken voor vrij.

VOOR WIE IS DE TRAINING NUDGING?

Nudging wordt veel toegepast in overheidscampagnes, variërend van gezondheidscampagnes tot veiligheid in het verkeer. Maar ook kleine en grote merken en professionals die hun diensten middels een creatieve nudging campagne in de kijker willen spelen zullen veel aan deze training hebben. Daarbij gaan we echt de diepte in, dus ook voor de ervaren marketeers valt er veel te leren. 

Programma

Dag 1 van 10:00 tot 17:00

  • Presentatie van inspirerende Nudging cases
  • Nudging; ethiek en de wet; wat kun je en mag je?
  • Nudging en Storytelling; een gouden combinatie.
  • Definieren van het probleem/ het gedrag dat je wilt veranderen.
  • Bepalen welke psychologische processen een rol spelen bij dit gedrag.
  • Beschrijven van een meetbaar doel.
  • Zelf inspirerende nudging campagnes bedenken voor fictieve cases

Dag 2 van 10:00 tot 17:00

  • Creatieve brainstorm en bedenken van nudging concepten.
  • Op basis van het concept wordt er een prototype geschetst
  • Welke social media doorvertaling versterkt je concept?
  • Planvorming en management van de uitwerking
  • Publiciteit genereren voor je nudging campage
  • Hoe test en evalueer je nudge na afloop van de campagne?
Data en prijzen

Volg een teamtraining

Heb je interesse in een teamtraining Nudging?
Vraag informatie of een offerte.

Meld je individueel aan

Wil je deze training solo volgen? Meld je dan aan via ons inschrijfformulier. De training start als zich 6 deelnemers hebben aangemeld. Data worden in overleg vastgesteld.

Individuele Prijs

€925,- pp

Excl BTW. Incl werkmap en lunch.

Inspiratie op locatie

Inspiratie op locatie

Hoe bepaal je welke ideeën de meeste slaagkans hebben? Dat leer je o.a in de training conceptontwikkeling.

Inspiratie op locatie

Inspiratie op locatie

Een mindmap van een van de deelnemers levert een schat aan ideeen.

Werken aan echte cases

Werken aan echte cases

Deelnemers werken gezamenlijk aan een case voor een goed doel.

Je moet iets maken waar mensen het over hebben

Je moet iets maken waar mensen het over hebben

Een incompany training Designthinking met een 8 koppig communicatie/designteam.

Trend forecasting en futuring

Trend forecasting en futuring

In deze verdiepende module van 2 dagen ga je aan de slag met merk-archetypes, trend forecasting en futuring.

Brainstormen op een onverwachte plek

Brainstormen op een onverwachte plek

Een korte citysafari tijdens de training Conceptontwikkeling levert nieuwe creatieve energie.

Inspiratie op locatie

Inspiratie op locatie

Het trainingsatelier in het chinatown van Rotterdam, 5 minuten van Centraal Station.

Korte workshops voor brancheverenigingen

Korte workshops voor brancheverenigingen

20 leden van de VPRA krijgen een twee uur durende kennismaking met Storytelling.

Korte workshops voor brancheverenigingen

Korte workshops voor brancheverenigingen

20 leden van de VPRA krijgen een twee uur durende kennismaking met storytelling.

Focus Fly Flow

Focus Fly Flow

De Focus Fly Flow conceptontwikkeling strategie is een praktisch stappenplan waarmee je steeds opnieuw effectieve en creatieve campagnes kunt ontwikkelen.

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug