Kleine ondernemer, speel jezelf in de kijker met slimme content marketing

De beste content is informatief, relevant en bevat een call to action

Je bent kleine ondernemer, zzp’er of freestylin’ freelancer. De klanten weten je te vinden, maar het mag wel wat vaker, wat meer, wat groter. Budgetten voor flitsende videoreclames of paginagrote advertenties heb je niet. Wat doe je dan? Lekkere content bakken! Maar met welke ingrediënten mix je nou leuke content? Deze slimme tips helpen je op weg.

Content marketing: de basis ingrediënten

Waar hebben we het precies over als we spreken over content marketing? Het Content Marketing Institute definieert het als: “een marketing techniek die bestaat uit de creatie en distributie van waardevolle, relevante en consistente content bedoeld om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken en te werven – met het doel om profitabele consumentenacties teweeg te brengen.” Met slimme content doelen wij dan ook op content die aan deze definitie beantwoordt. Hoe creëer je dan slimme content?

Ga strategisch te werk

In kleine bedrijven wordt content vaak impulsief en onregelmatig de digitale snelweg op gegooid. Goede content begint echter met goede strategie. Net als alle andere vormen van marketing en communicatie. Strategie omvat de basis ingrediënten voor slimme content:

Doelstellingen: Definieer duidelijke doelen die je met content marketing wil bereiken. Denk bijvoorbeeld aan naamsbekendheid, expertise tonen of het verhogen van online sales.

Doelgroepen: Ken en definieer je doelgroep(en). Of je dat nou in de vorm van persona’s doet of op andere wijze, doet er niet toe. Kies een vorm waar je zelf prettig mee werkt. Kleine ondernemers hebben vaak niet het budget om onderzoek naar hun doelgroepen uit te laten voeren. Het goede nieuws is dat je het wiel niet per se opnieuw hoeft uit te vinden. Meestal is namelijk al heel veel bekend over jouw doelgroepen. Onderzoeken die andere organisaties (laten) uitvoeren zijn vaak online te vinden. Een kwestie van deskresearch naar wat bekend is in jouw branche.

Aanpak en organisatie: Het is belangrijk om met regelmaat content te publiceren. Met een ‘now you se me, now you don’t’ aanpak, bak je geen lekkere koekjes. Content maken kost tijd. Maak daarom een goede planning en werk met een content kalender. Door gebruik van online publicatietools kun je veel tijd besparen. Een handige tool is bijvoorbeeld Buffer, die zorgt voor automatische publicatie van vooraf geplande content.

 

Tips voor leuke content

Als je de juiste strategische mix hebt gevonden, dan is het tijd om content te bakken. Jouw creatieve koekjes kun je in verschillende vormen snijden. De beste content is informatief, relevant en bevat een call to action. Hieronder drie tips

Start een blog
Met een blog kun je vele kanten op. Zoals nuttige vakkennis delen, je doelgroep inspireren of kijkje in de keuken van jouw merk  bieden. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in zoekmachines verhogen. Het hoeven geen enorm lange verhalen te zijn, korte stukjes zijn prima. Zorg wel voor minimaal 300 woorden en voor pakkend en passend beeld bij je tekst. Blogs met onderwerpen die altijd relevant blijven voor je doelgroep, de zogenoemde evergreen content, kun je om de zoveel tijd opnieuw publiceren.

Maak video’s
Vlogs, instructievideos, live verslagen van evenementen. Video is hot en wordt alleen maar hotter. In de enorme berg aan informatie die via internet op ons afkomt is video content het makkelijkst te verwerken voor onze hersenen. Experimenteer daarom met video. Dat hoeven geen grote filmische producties te zijn. Met je mobiele telefoon, een handige standaard, een selfiestick en eventueel een extern microfoontje heb je voldoende opnameapparatuur waar je hele leuke video’s mee kan maken. Maak ook gebruik van de live uitzend mogelijkheden van sociale media zoals Facebook of Instagram. Een content vorm die steeds populairder wordt, zijn bijvoorbeeld ook Instagram Stories.

Maak infographics
Inforgraphics doen het ook altijd goed bij het publiek. Ze helpen ingewikkelde content behapbaar maken, maken saaie content leuk en prikkelen de lezen door visueel aantrekkelijke presentatie. Voor het maken van infographics zijn talloze gratis online tools beschikbaar. Fijne gratis tools zijn bijvoorbeeld Canva en eassel.ly. Beide tools bieden verschillende kant en klare templates, maar ook mogelijkheden om je eigen templates te maken van scratch.

Wees origineel

We weten het, vaak lijkt het alsof alles al een keer is gedaan en originaliteit lastig te bereiken is. Toch is het mogelijk om origineel uit de hoek te komen. Zoek ongewone invalshoeken. Haal inspiratie uit andere branches. Iets wat in een bepaalde industrie standaard is , kan voor jouw vakgebied juist vernieuwend zijn. Durf los te laten en te experimenteren.

Ben jij op zoek naar een training die je helpt om betere content te maken?  Reserveer een plek in de creatieve keuken van Versdenkers en wij delen onze keukengeheimen graag met je. Op het menu hebben we bijvoorbeeld de training Contentcreatie & Visuele Communicatie staan. De training Copywriting bieden we zelfs aan in twee verschillende smaken. 

Auteur: Dzenita Camo

Omslagfoto’s: Pixabay

Waarom heb ik dat niet bedacht!

Think Bigger, Go Bolder, Be Louder

 

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug