Nudging en guerrilla; van concept tot uitvoering

Met een subtiel duwtje gedrag positief beinvloeden

Nudging wordt steeds bekender als creatieve tool om gedrag positief te beinvloeden: van gezondheidscampagnes tot veiligheid in het verkeer. Kleine en grote merken en professionals die hun diensten middels een creatieve nudging campagne in de kijker willen spelen zullen veel aan deze training hebben. Daarbij gaan we echt de diepte in: van concept tot uitvoering.

Tegenwoordig vind je in het straatbeeld veel voorbeelden van nudging. In deze training ga je er actief mee aan de slag. Concept, boodschap, uitvoering, publiciteit en resultaatmeting komt allemaal aan bod.

EEN SUBTIEL DUWTJE OM GEDRAG POSITIEF TE BEÏNVLOEDEN

Vanuit marketing oogpunt is Nudging een van de vele vormen van Guerrilla Marketing. De roots van Nudging liggen in de psychologie. Bedacht door Thaler en Sustein (2009) kan Nudging omschreven worden als: het beïnvloeden van het keuzeproces van consumenten door het op subtiele wijze stimuleren van gewenst gedrag. 

Om te benadrukken dat Nudging niet bedoeld is als manipulatie of misleiding hebben Thaler en Sustein duidelijke kaders opgesteld waarbinnen Nudging gerechtvaardigd is:

⦁ Nudging is transparant en niet misleidend
⦁ De consument voelt zich niet gedwongen en heeft de keuze het gedrag niet op te volgen.
⦁ Nudging mag alleen toegepast worden als het in het voordeel van de consument is.

 

WAT GA JE IN DE TRAINING NUDGING LEREN?

Een week voor aanvang van de training krijg je van ons een beknopte vragenlijst met vragen over jouw doelstelling. Die neem je mee naar de training. Hierdoor kunnen we gericht voor jouw case een Nudging concept ontwikkelen. 

Dag 1 starten we met voorbeelden van en de theorie achter de meest inspirerende Nudging cases. Welke formule wordt gebruikt, wat zijn de samenwerkende elementen, en waardoor werden ze zo’n groot succes? We kijken naar hoe je Nudging kunt inzetten voor storytelling over je merk. En wat mag je eigenlijk in de openbare ruimte? Waar heb je vergunningen voor nodig, en ondermijnt dat niet het spontane effect van Nudging? Daarna ga je aan de slag met je eigen vraagstuk.

  1. Je analyseert het probleem/ het gedrag dat je wilt veranderen goed.
  2. Je bepaalt welke psychologische processen een rol spelen bij je doelgroep.
  3. Je beschrijft een meetbaar doel.

Dag 2 werk je, solo of met je team, aan een Nudging concept voor je eigen vraagstuk. We houden hierbij deze stappen aan:

  1. Tijdens een brainstorm ontwikkel je een creatief concept, waarbij we het psychologische aspect niet uit het oog verliezen.
  2. Op basis van een concept wordt er een campagne geschetst.
  3. Je leert hoe je een Nudge test en evalueert na afloop van de campagne.

Dag 1 van 10:00 tot 17:00

  • Presentatie van inspirerende Nudging cases
  • Nudging; ethiek en de wet; wat kun je en mag je?
  • Nudging en Storytelling; een gouden combinatie.
  • Definieren van het probleem/ het gedrag dat je wilt veranderen.
  • Bepalen welke psychologische processen een rol spelen bij dit gedrag.
  • Beschrijven van een meetbaar doel.
  • Zelf inspirerende nudging campagnes bedenken voor fictieve cases

Dag 2 van 10:00 tot 17:00

  • Creatieve brainstorm en bedenken van nudging concepten.
  • Op basis van het concept wordt er een prototype geschetst
  • Welke social media doorvertaling versterkt je concept?
  • Planvorming en management van de uitwerking
  • Publiciteit genereren voor je nudging campage
  • Hoe test en evalueer je nudge na afloop van de campagne?
Incompany training Nudging en Guerrilla
2 dagen training
team tot 8 personen
€3800
extra deelnemers
optioneel
€50 pppd
maatwerk programma
optioneel
€750
huur ruimte/snacks/drank
optioneel
€750
trainingsboekjes op papier
optioneel
€15 ps
reiskosten/tijd trainers
Op nacalculatie
€-
coaching/advies
€500  per blok van 2 uur

Leren in de virtual classroom

Deze incompany training kan ook in een virtual classroom plaatsvinden. De live training duurt twee dagen, de virtuele training kan afhankelijk van het programma meer dagen in beslag nemen. Dat komt omdat we deelnemers per dag maximaal 2 sessies van 2 uur achter een laptop willen zetten. In de virtuele training werken deelnemers ook thuis aan deelopdrachten. Op een eigen gekozen moment. Voor de virtuele training maken we gebruik van de software van NewRow en Mural.

Prijs

De prijs van een virtuele incompany training kan iets afwijken van de live training. We overleggen dat graag met jullie.

Met wie werkte Versdenkers

Versdenkers werkte voor en met Sony Music Nederland, NEN, Nationale Ombudsman, KWH, Blijstroom en CBRE aan een nieuwe brand story, communicatiestrategie of visuele identiteit. Ook draaide Versdenkers interne programma’s bij Algemeen Dagblad, Gemeente Groningen, Ministerie van Financiën, Ministerie van OCW, Rode Kruis, Zuiderzeemuseum, Vonq, Schuttelaar en Partners en Stadgenoot.

sony-music-werkt-met-versdenkers
logo nationale ombudsman
logo kwh
logo-blijstroom
logo cbre
nen-werkt-met-versdenkers
Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

Not readable? Change text. captcha txt