‘May You Live In Interesting Times’: interactieve kunst voert de boventoon op Art Biënnale Venetië

HANNAH VAN DEN ELZEN, STUDENTE LIFESTYLE TRANSFORMATION DESIGN ÉN HET JONGSTE TEAMLID VAN VERSDENKERS BEZOCHT VORIGE MAAND DE ART BIËNNALE IN VENETIË.

Dit jaar heb ik voor het eerst de Art Biënnale in Venetië bezocht, een groots evenement geheel in het teken van innovatieve kunst en design. Binnen het 58e thema ‘May You Live In Interesting Times’, zijn veel artistieke ontwikkelingen mij bijgebleven. Ik neem jullie mee in de hoogtepunten van de Art Biennale 2019, gecureerd door Ralph Rugoff en georganiseerd door La Biennale di Venezia.

De Art Biënnale wordt jaarlijks verdeeld over het Giardini park en de Arsenale, twee grote locaties in bruisend Venetië. In het Giardini park werden werken van meer dan 100 internationale vormgevers en kunstenaars getoond. Elk land werd te midden van de natuur vertegenwoordigd middels een geheel eigen paviljoen. Architectonisch erg aantrekkelijk, waarmee het park op zichzelf al een bijzondere beleving was. In het park was onder andere het ruimtelijke ontwerp ‘Modified social benches for Venice’ door Jeppe Hein te zien: een groot zit-object dat sociale interactie tussen bezoekers stimuleert.

Modified Social benches in Giardini door Jeppe Hein

In mijn ogen het meest vooruitstrevende werk dat ik in het centrale paviljoen heb mogen zien was ‘I can’t help myself’, van het kunstenaarsduo Sun Yuan en Peng Yu. Een ontzettend grote robot, die was geprogrammeerd op het maken van 32 verschillende bewegingen. Daarnaast verzamelde de machine een rode vloeistof. De robot had een menselijk karakter en was hierdoor erg indrukwekkend, bijna empathisch. ‘I can’t help myself’ creëerde bewustwording over de toekomst van technologie in het werkveld.

Naast het Giardini park, heb ik in Venetië de tentoonstelling ‘Dysfunctional’ bezocht in Galleria Giorgio Franchetti alla Ca ‘d ‘ Oro. In dit historische pand werd een variatie aan moderne werken gepresenteerd. Veel van deze ontwerpers kwamen van Nederlandse bodem, zoals Atelier van Lieshout, de Verhoeven Twins en Studio Drift. De tentoonstelling in zijn geheel toonde een interessant contrast tussen historisch en modern, een innovatieve en verrassende combinatie, die een opkomende trend vormt in de vormgeving van exposities.

Ook bij ‘Dysfunctional’ viel mij op dat er binnen de kunstwerken veel gebruik werd gemaakt van nieuwe technieken. In de interactieve installatie ‘Audience’ door kunstenaarscollectief rAndom International, werd je als kijker gevolgd door een groot aantal spiegels. Deze spiegels hadden allemaal een sensor dat de beweging van de bezoeker nabootste. Ook bij dit werk kreeg techniek een bijna menselijk karakter. Het idee achter dit kunstwerk is dat het ons als publiek, middels de spiegels, na laat denken over ons zelfbeeld.

Last but not least, in het kader van nieuwe techniek: Virtual Reality. Een ontwikkeling die steeds meer gebruikt wordt voor storytelling. De virtuele film ‘Rising’, door kunstenaar Marina Abramovic, toonde de toekomst van klimaatverandering. Als kijker met Virtual Reality bril op, stond je te midden van water. Je werd overspoeld door stromingen en stond binnen de ervaring voor de keuze om de kunstenaar – die zich ook in de film bevond – te redden. Het was een spannende ervaring en riep het publiek op tot actie, door gebruik te maken van beweging. Ook de andere Virtual Reality ervaring in dezelfde ruimte, ‘Lunatick’ was erg bijzonder, deze Virtual Reality film liet de kijker rond planeten en de aarde zweven. Beide films namen de bezoekers mee in een, zoals de naam al zegt, nieuwe realiteit. Steeds vaker zien we hoe verhalen verteld worden op een interactieve wijze. Het voordeel van deze interactieve vormen van storytelling is dat het verhaal niet alleen wordt verteld, maar het publiek wordt er zowel letterlijk als figuurlijk in meegenomen.

Binnen de Art Biënnale heb ik veel interactieve kunst mogen zien. Verschillende projecten kaarten de thema’s klimaat en nieuwe technologie aan, twee zeer belangrijke ontwikkelingen waarin design, maar vooral ook communicatie met de medemens een grote rol speelt. De Art Biënnale 2019 was erg inspirerend en toonde een breed aanbod van wereldwijd ontwerp. Op naar volgend jaar!

Auteur: Hannah van den Elzen
Foto’s: Hannah van den Elzen

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug