Rebranding Europe: van effectief framen van successen tot aandacht geven aan weerstand en verontwaardiging.
Waarom zou je 75 creatieven laten nadenken over de rebranding van Europa? Omdat Europa niet hip en happening is. Vooral niet onder jongere generaties die niet helemaal geloven in de Europese boodschap van vrede, samenwerking en solidariteit. Tijdens Eurolab stond de volgende vraag centraal: Hoe breng je de Europese Unie dan wél aan de man? De bijzondere resultaten willen we jullie niet onthouden.
Van 31 mei tot en met 3 juni was het Stedelijk museum in Amsterdam het epicentrum van een bijzonder creatief project: het Eurolab. Onder leiding van fotograaf Wolfgang Tillmans en architecten Rem Koolhaas & Stephan Petermann bogen 75 creatieve denkers uit verschillende landen zich over de rebranding van de Europese Unie.
In 2019 mogen Europeanen weer naar de stembus. Ditmaal om kandidaten voor het nieuwe Europese parlement te kiezen. Er is echter vrees voor een lage opkomst en desinteresse, want Europa is geen geliefd merk. Het huidige politieke klimaat maakt het er niet beter op. Daarom is op initiatief van het Forum voor European Culture en Wolfgang Tillmans, Rem Koolhaas en Stephan Petermann, het Eurolab in het leven geroepen.
De rebranding van Europa
Hoe breng je de Europese Unie wél aan de man? Hoe kan de Europese boodschap van vrede, samenwerking en solidariteit dan wel verkocht worden aan een groot publiek? Na vier dagen brainstormen, strategieën en concepten ontwikkelen presenteerden de deelnemende teams hun creatieve oplossingen op 3 juni aan het publiek.
In zijn verslag voor Adformatie licht Joeri Jansen, een van de deelnemers, een aantal van deze concepten uit. Met uitleg en extra commentaar. De presentatie van alle resultaten is ook live opgenomen en hier te bekijken. Aan bod komen niet alleen de creatieve concepten, maar ook het creatieve proces dat daar aan vooraf is gegaan. Beschouw het dus als een inspirerend webinar.
Wil jij meer kennis over het bedenken van creatieve concepten?
Lees dan verder over onze training Conceptontwikkeling of Guerrilla marketing. Denk je na over een rebranding van je organisatie kijk dan naar onze incompany programma’s Fresh new Brand en Brand Storytelling.
Nu is iedereen een designer. Opdrachtgeverschap en samenwerken anno 2018.