Hoe versnipperd kun je zijn? De leukste Banksy-inhakers in merkenland

“We’ve just been Banksy’ed.” – riep een directeur van het Londense veilinghuis Sotheby’s, berustend in het verrassende scenario dat zich voor zijn ogen ontvouwde.

De verrassende nieuwe stunt van maatschappijkritische kunstenaar Banksy leidde de afgelopen weken tot versnippermania in marketingland. Grote merken als McDonalds en Ikea waren er als de kippen bij. Anderen volgden later. Een overzicht van de leukste inhakers en memes van de afgelopen weken.

Een mislukte versnipper stunt?

Begin oktober zorgde de mysterieuze straatkunstenaar Banksy voor een opzienbarende stunt. Seconden nadat zijn schilderij ‘Meisje met ballon’ in het Londense veilinghuis Sotheby’s verkocht werd voor 1.4 miljoen dollar, begon het werk zichzelf te vernietigen voor de ogen van een stomverbaasde menigte. Door een ingebouwd mechanisme in de omlijsting werd de onderste helft van het schilderij door een versnipperaar gehaald. Hoe dat eruit zag is te zien in onderstaand filmpje, gemaakt en gepubliceerd door Banksy zelf.

Banksy staat bekend om zijn kritiek op het kapitalisme. Of zijn stunt in dit geval het doel heeft bereikt is echter maar de vraag. Uit het filmpje blijkt namelijk, dat het de bedoeling was om het hele schilderij te vernietigen. Het werk is nu maar voor de helft versnipperd. Volgens Sotheby’s is door deze actie als het ware een nieuw kunstwerk gecreëerd. Daardoor is het schilderij mogelijk zelfs in waarde gestegen. De koop gaat in ieder geval gewoon door.

De versnippermania in merkenland

Als je snel en creatief bent als merk, dan biedt een stunt als deze enorm veel inspirerende mogelijkheden om een graantje mee te pikken van alle aandacht. Deze merken haalden daarom snel hun versnipperaars te voorschijn en sloegen aan het Banksy’en.

McDonalds versnipper friet
Een van de eerste (en leukste) inhakers was afkomstig van McDonalds Oostenrijk en McDonalds Malta. We kregen niet één maar twee, mooie minimalistische kunstwerken met versnipperde frietjes in de hoofdrol.

De Banksy inhakers van McDonalds Malta (links) en McDonalds Austria (rechts). Foto: AdWeek

Ikea Norway introduceert nieuwe meesterwerkjes
Ikea heeft al eens eerder met Banksy geflirt. Deze keer was het de Noorse tak die snel met twee slim bedachte inhakers kwam. We kregen eerst een meesterwerk van een vloerkleed met een handig versnipperde rafelrand.

Foto: Ikea Norge

Vervolgens werd onderstaand kunstwerk geïntroduceerd van een on(g/b)ekende potentiële waarde.

Lemonade Insurance: beter verzekerd dan sorry
Snel, simpel en slim bedachte inhaker van Lemonade Insurance die werkt omdat ze als eerste verzekeringsmaatschappij insprongen op de Banksy trend.

Veilinghuis Lidl Ierland
De Ierse Lidl start een eigen veiling…

Mazu Resortwear: get it before it’s gone
Mazu Resortwear stunt op z’n Banksy’s met beperkte voorraad van een populaire print.

Perrier: mooi beeld, onduidelijke boodschap
We kwamen ook deze enigszins verwarrende poging van Perrier tegen.

Coca Cola verdwijntruc
Ook Coca Cola Oostenrijk wil niet achterblijven, maar doet het wel een beetje flauw met onderstaande Instagram post.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

#Banksy 🎨🍊

Een bericht gedeeld door Coca-Cola Australia (@cocacolaau) op

Scotch Tape: voor al uw herstelwerkzaamheden
Scotch Tape staat bekend als een sterk en stevig plakmiddel. Volgens de Bulgaarse tak van het bedrijf de oplossing voor het versnipperde Banksy kunstwerk.

Dit zijn de opvallendste voorbeelden van inhakers van vroege versnipperaars. Er zijn natuurlijk ook andere merken die op de Banksy golf mee proberen te liften. Als we andere toffe voorbeelden vinden, dan zullen we het artikel zeker updaten. Stay tuned.

Ontwikkel je eigen visie met behulp van onze trainingen

Beeldvisie en strategie spelen een centraal thema in de training Content creatie en Visuele communicatie. Daar praten we over beeldcultuur, en hoe je als merk in kunt spelen op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en trends.

Auteur Dzenita Camo
Omslagfoto: Ikea Norge

Kunst is een oneindige inspiratiebron voor campagnemakers

Kunstenaars imiteren elkaars beeldtaal

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug