Communicatie, creativiteit en vernieuwing gaan hand in hand. Je wilt dat jouw doelgroep je ideeën oppakt. Dan is het aanvoelen en herkennen van trends het halve, nee, het héle werk. Bij Versdenkers leer je dat. Onze trend trainingen verbinden jou met de veranderende wereld.
Trendwatchen leer je zo
Voor beginners en belangstellenden:
Trendwatching in de Trendtripper Rotterdam
Voor gevorderden:
Trend forecasting en futuring, 3 daagse training.

Trend forecasting en futuring – 3 dagen vol creativiteit en diepgaande kennis
In deze actieve 3 daagse training duik je diep in trends met merk-archetypes, trend forecasting en futuring. Je ontdekt waaruit het DNA van een (of jouw) merk bestaat. Vanuit je merkanalyse ga je, met de groep, aan de slag als trend-/brand matchmaker. Als matchmaker kijk je welke trends bij jouw merk passen, en hoe je daarop zou kunnen inspelen.
In de tweede dag bouw je al aan een toekomstperspectief met trend futuring. Waar gaat de wereld heen? Wat willen doelgroepen? Je ontwikkelt verschillende scenarios. En je houdt rekening met onvoorspelbaarheden en verschillen tussen jong en oud, vrouw of man, levenswijze en cultuur. De nieuwe trends van morgen maak je met een collage visueel op een vision board.
Dag 3 gaat over jouw rol als trend forecaster. Je leert hoe een in-house trend forecasting team werkt. Onafhankelijke merken kunnen hiermee vertrouwen en bouwen op hun eigen inzichten en visie op de toekomst. Maar we kijken ook naar belangrijke trendrapporten van externe partijen. Hoe werk je er mee, en hoe haal je er waarde uit voor je eigen organisatie?
Na de lunch reiken we je direct toepasbare tools aan waarmee je zelf je eigen trendforecast-presentatie maakt. Met behulp van storytelling technieken leer je hoe je de trend forecast inspirerend presenteert aan je team. Tot slot kijken we naar populaire middelen en media om trend forecasts te publiceren op in- en externe ( social) media.
Voor wie?
Voor professionals en starters die met trend forecasting diep op materie in willen gaan. En voor diegenen die trend forecasting als dienst aan zijn of haar klanten wil bieden.

Dag 1
- introductie
- de 3 b’s van trendwatching
- de 3 trendlagen en -vragen
- trendfactoren & megatrends
- drijfveren & behoeftenwerelden
- macro- & microtrends
- connecting the signs
Dag 2
- samenvatting van dag 1
- consument- & merkwaarden
- archetypes & persona’s
- trendmatching
- inspelen op de tijdgeest
- trends visualiseren
Dag 3
- samenvatting van dag 2
- scenario- & visievorming
- strategie & innovatie
- forecasting & concepting
- how to inspire with trends
- connect to the future
- toekomstbeelden visualiseren
Prijs
€1295,-
Excl BTW. Excl lunch.
Aanvullend
Collega’s krijgen 10% korting.
Wanneer er te weinig aanmeldingen zijn voor specifieke data schuift de training door. De lunch is niet inbegrepen. We lunchen in kleine restaurants in de wijk.
Incompany
Wil je informatie over incompany prijzen, neem dan een optie hieronder en geef aan dat het om een incompany training gaat.
Trendwatching leer je tijdens de Rotterdam Trendtripper
Met de groep ga je met de Trendtripper kaart op trendsafari in Rotterdam ( top 5 trendcity in de wereld). Tijdens deze actieve en inspirerende dag leer je wat trendwatching is en op welke niveaus trends zich manifesteren. Het verschil tussen markttrends, consumententrends en maatschappelijke trends; in de stad wordt het allemaal duidelijk.
Lekker interactief!
Onderweg upload je foto’s in een besloten Facebook groep. Zo krijg je ook alles mee wat de andere Trendtrippers verzamelen. Bij terugkomst bespreken we aan de hand van de foto’s welke trends in beweging zijn.
Daardoor krijg je gevoel bij hoe trends zich ontwikkelen binnen doelgroepen. En hoe ze veranderen van een niche voor een klein publiek tot brede trend voor de massa.
Voor wie?
De Trendtripper is inspirerend voor designers, interieurontwerpers, modeprofessionals , foodprofessionals en marketing- en communicatieprofessionals. Maar ook voor geïnteresseerden die op een andere manier naar de stad willen kijken.
- je doet basiskennis op over trendwatching
- je beleeft een uitermate actieve en creatieve dag
- je leert Rotterdam kennen als een local
- de Trendtripper is ook gewoon een inspirerende teamdag
Prijs
€249,-
Excl BTW. Excl lunch.
Aanvullend
Zie de info bij Trendwatching en Futuring
Incompany
De cursus wordt als open inschrijving aangeboden en als incompany training. Klik hieronder op Optie en vul de gegevens van je organisatie in.
Ochtend
- Trends: tendensen en de tijdgeest
- De drie trendlagen en vragen
- Drijfveren van gedrag en veranderende waarden
- De trendcyclus, incubatietijd en levensduur
Middag
- Meet-up en delen van ervaringen
- Verbanden leggen met consumententrends
- Terugkoppeling en werken aan de evidencewall
- Selectie meest inspirerende trends