Content on the go: wat kun je als marketeer met podcasts?

Podcasts zijn here to stay

Podcasts zijn met een heuse opmars bezig in Nederland. Waar de podcast in de VS een vrij succesvolle introductie kende, kon dit mediaformat lange tijd geen vaste voet aan de grond krijgen in ons land. Afgelopen drie jaar zijn podcasts echter stilletjes hun plek aan het veroveren in het Nederlandse medialandschap. Volgens een recent onderzoek van Reuters luistert inmiddels 1 op de 5 Nederlanders naar podcasts. De verwachting is dat dit aantal nog zal groeien. Maar wat hebben marketeers nou aan podcasts? En waar vind je interessante Nederlandse podcasts voor marcom professionals? Wij zetten het voor je op een rijtje.

In-depth en on-demand audioprogramma’s

Een podcast is een reeks on-demand audioprogramma’s die de luisteraar kan downloaden of streamen. Een podcast heeft overeenkomsten met radio programma’s, maar verschilt op twee belangrijke punten. Ten eerste, anders dan radioprogramma’s die op specifieke dagen en tijdstippen worden uitgezonden, is een podcast on-demand te beluisteren waar en wanneer de luisteraar dat wil. Podcasts worden doorgaans aangeboden in mp3 formaat door middel van webfeeds. Bepaalde apps, zoals Spotify, Soundcloud en iTunes bieden de mogelijkheid van abonneren op podcasts.

Ten tweede zijn er vaak verschillen in inhoud tussen radio programma’s en podcasts. Een podcast kan inhoudelijk op een radioprogramma lijken. Vaak zijn dit podcasts die door radio DJ’s worden gemaakt in de vorm van een mix van muziek en praatprogramma. Het verschil met radio zit echter vooral in een grotere inhoudelijke diversiteit in het aanbod. Podcasts richten zich vaak op specifieke niches en gaan inhoudelijk sterk de de diepte in over specifieke thema’s en onderwerpen. Zo zijn er podcasts over een specifieke sport of een specifiek vakgebied (zoals marketing en communicatie!). Ook zijn er podcasts waar niet het onderwerp maar de vorm in de focus staat, zoals een specifiek interview format waar uiteenlopende onderwerpen en gesprekspartners aan bod komen.

Kort samengevat, bieden podcasts dus verschillende mogelijkheden om in zelfgekozen tijd en plek op de hoogte te blijven van onderwerpen die jou persoonlijk interesseren. Zoals up to date blijven van de laatste ontwikkelingen in je vakgebied terwijl je naar je werk fietst of op de crosstrainer aan het zweten bent.

Podcast x Marketing

Nu we weten wat en podcast is, komen we terug bij de hoofdvraag: wat kunnen marketing communicatie professionals ermee? In ieder geval deze drie dingen:

Vakkennis bijspijkeren on the go

Gebruik podcasts om je vakkennis bij te spijkeren en op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Vakliteratuur lezen vergt vaak veel meer concentratie en tijd. Een podcast luisteren kan waar en wanneer het jou uitkomt. Vooral zeer handig als je vaak onderweg bent voor je werk. Aan het eind van dit blog geven we enkele tips voor interessante Nederlandse podcasts.

Podcasts luister je waar en wanneer je maar wilt. Foto: Juja han/Unsplash

Nieuwe mogelijkheden voor adverteren in podcasts

Podcasts zijn ook een potentieel nieuw reclamemedium. Onlangs verscheen een artikel op Marketingfacts over de huidige stand van zaken als het op podcasts en marketing aankomt. In het artikel staat onder andere dat podcasts nog groeiende zijn en de markt voor dit medium nog volop in ontwikkeling is. Daarom is het nog zoeken naar de juiste vorm van adverteren via podcasts. Het mooie van deze fase is dat nog niks vast staat en dat je zelf nog volop kan experimenteren met podcast reclame.

Geef je content een boost met eigen podcasts

Overweeg tot slot zelf podcasts te maken als onderdeel van je contentstrategie. Podcasts lenen zich uitstekend voor het delen van diepgaande kennis met je doelgroep. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen een langere aandachtsspanne hebben voor het beluisteren van podcasts dan voor het bekijken van video’s. Doordat mensen zelf kiezen wanneer ze luisteren, luisteren ze ook aandachtiger. Podcasts mogen dus wel wat langer duren, waardoor je meer de diepte in kan met je onderwerp. En het mooie is dat je helemaal geen dure opnameapparatuur aan hoeft te schaffen. Een goede microfoon met ruisonderdrukking is voldoende en die hoeven helemaal niet veel te kosten. Sommige kun je zelfs op je smartphone aansluiten, zodat je werkelijk overal podcasts kunt opnemen. Volop mogelijkheden om on the go content te maken én te consumeren.

Zelf podcasts maken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Foto: Jason Rosewell/Unsplash

Tips voor Nederlandse marcom podcasts

Hopelijk hebben we je een beetje enthousiast weten te maken over podcasts en wat ze voor jou als marcom professional kunnen betekenen. Hieronder geven we nog een aantal tips voor Nederlandse podcasts die interessant kunnen zijn voor jouw vakgebied.

Podcasts van BNR nieuwsradio

BNR Nieuwsradio maakt een aantal podcasts over media, marketing en communicatie. Je vindt er ook het Podcast Uur, een uitzendig gewijd aan wat er in de podcast wereld te beleven is. Ook handig als je up to date wilt blijven.

Onder Mediadoctoren

Onder Mediadoctoren is een tweewekelijkse podcast waarin mediawetenschappers Vincent Crone en Linda Duits in iedere aflevering met experts in discussie gaan over een specifieke mediakwestie. De podcast is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in media, communicatie, journalistiek, digitale media of populaire cultuur.

Future Shock (VPRO)

Future Shock is een podcast van VPRO over technologische ontwikkelingen. Deze podcast is interessant voor marketeers omdat marketing en technologie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn in de moderne wereld.

Digitaal Vermogen (Denis Doeland)

De podcast Digitaal Vermogen is een soort luisterboek. In iedere aflevering wordt een hoofdstuk uit het gelijknamige boek van ondernemer en busines-hacker Denis Doeland voorgdragen.

Pod.nl – overzicht Nederlandse podcasts

Alle bovengenoemde podcasts en nog veel meer vind je op de Nederlandse podcast verzamel website Pod.nl. Ga dus lekker los en zoek de programma’s die jou persoonlijk interesseren.

VAN IDEE NAAR CONCEPT MET FOCUS FLY FLOW

Leren hoe je Conceptontwikkeling toepast binnen marketing en communicatie concepten, social media campagnes, branding, events of productontwikkeling? Onze Focus, Fly, Flow strategie brengt je van een idee naar een plan. Actuele trainingsdata vinde je in onze trainings kalender

Auteur: Dzenita Camo
Omslagfoto: Maciej Korsan/Stock Snap

Resultaat halen uit je brainstorm? Vorm een dreamteam met Ockels, Gunster en Lady Gaga

Tools van de toekomst: Shoppable Video

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug