Buiten de kaders van het billboard: de gaafste 3D campagnes van nu

Buiten de kaders van het billboard: de gaafste 3D campagnes van nu

De science fiction film Blade Runner 2049, is een aaneenschakeling van prachtig gefilmde futuristische beelden. Variërend van verlaten woestijnlandschappen tot door Tokyo geïnspireerde high-tech stadsgezichten. Een van de scenes die diep in het geheugen blijft gegrift is de enorme hologram advertentie van een mooie vrouw die de aandacht van de eenzame protagonist trekt. Was dit een adverteerdersdroom voor de verre toekomst? Moderne 3D advertenties laten zien dat die toekomst al gaande is. Hier zijn de gaafste 3D advertenties die we in het afgelopen jaar zijn tegengekomen.

Nike Japan Air Max Day 3D advertentie

Tokyo vormde natuurlijk niet zonder reden de inspiratie voor de cityscapes van Blade Runner 2049. De Japanse stad staat bekend om zijn vele, enorm grote digitale schermen waarop de hele dag door advertenties van lokale en buitenlandse merken draaien. Zij waren ook een van de eersten met 3D billboards, zoals deze op Shinjuku Station. En daarop draaide vorige maande een gave 3D campagne van Nike Air Max Day. Hoe cool is dit!

 

Zwemmen met de haaien in Tilburg

Je hoeft niet helemaal naar Tokyo om toffe content te beleven, want magische 3D ervaringen creëren we ook in Nederland. In 2021 lanceerde blowUP media een 90° LED-scherm van ruim 65m² in de vernieuwde Emmapassage in Tilburg. Uniek in Nederland en perfect voor het creëren van optische illusies. Zo was de eerste ‘bewoner’ van deze digitale kubus een enorme haai die boven de hoofden van bezoekers zwom. Jaws is er niks bij!

 

Fortnite x Balenciaga: 3D billboard chill

Dat games en high fashion prima samengaan blijkt uit de samenwerking tussen high fashion brand Balenciaga en de beroemde game Fortnite. Om de op Fortnite geïnspireerde fashion collectie te promoten lanceerden de twee vorig jaar een opvallende 3D advertentie op het Londense Piccadily Circus. Fortnites Shady Doggo die ligt te chillen in zijn comfy Balenciaga outfit… dát is de coolest cool.

 

De Running Man in Seoul

Nieuwsgierig naar nog meer 3D cool? Wat denk je van de publieke 3D kunstinstallatie Running Man op het World Trade Center in Seoul.

 

Tiger in the City

Ook Samsung breekt graag de kaders… eh de regels. En dat doen ze met behulp van een stoere tijger en een beetje 3D magie. Deze gave 3D advertentie was  afgelopen februari te bewonderen op digitale schermen in New York, Londen, Seoul, Kuala Lumpur en Dubai.

 

Het geheim achter de 3D kat

Ben je na het zien van deze gave voorbeelden nieuwsgierig geworden naar het geheim achter deze 3D technologie? De maker van de volgende video was dat ook. Samen met hem gaan we nog even terug naar waar we zijn begonnen: het 3D billboard bij Shinjuku Station in Tokyo. Daar onthult onze Japanse gastheer het geheim achter deze levensecht uitziende 3D kat. En daarvoor geldt: de meest eenvoudige oplossingen, zorgen voor een groots effect.

Hoe verzin je zoiets?

Ook aan de basis van 3D advertenties staat een goed concept. En goede concepten bedenken, dat leer je tijdens de cursus Conceptontwikkeling. Onze Focus, Fly, Flow strategie brengt je van een idee naar een plan. Je leert hoe je conceptontwikkeling toepast binnen marketing en communicatie concepten, social media campagnes, branding, events of productontwikkeling. 

Auteur: Dzenita Camo
Omslagfoto: freepik.com

Deze interactieve stripverhalen zijn hét toppunt van creatieve storytelling

 

Leiding geven aan een creatief team? Zó pak je dat aan