Beter worden in visuele storytelling? Ken de kracht van kleur!

Kleur is een van de krachtigste middelen voor het vertellen van verhalen.

Niet alleen in illustraties en grafische ontwerpen, maar ook in animaties en film/video producties speelt kleur een belangrijke rol. Kleur is een van de eerste dingen die opvalt in een film of animatie. In commercials en corporate video’s wordt vaak gekozen voor de merkkleuren als dominante kleuraspecten. Wat natuurlijk goed en logisch is. Kleurgebruik kan echter veel verder gaan dan dat en ook op een veel subtieler niveau een verhaal versterken. In dit blog geven we een aantal tools en voorbeelden om je te inspireren.

 

Haal inspiratie uit Hollywood

Naast zaken als het script, cameravoering, kadering, decor en montage is kleurgebruik een van de krachtigste middelen voor het storytelling in films. In Hollywood weten ze dat als geen ander. Daarom maken filmmakers gebruik van een aantal handige hulpmiddelen, zoals de Wheel of Emotions van Amerikaanse psycholoog Robert Plutchik.

 

Wheel of emotions, Robert Plutchik. Foto: The Mind’s Journal

Het idee achter het model van Plutchik is dat specifieke kleuren, specifieke emoties oproepen. In films kan deze kennis gebruikt worden om de emoties van de kijkers te sturen of bepaalde boodschappen/aspecten te benadrukken. Wil je echt de diepte in duiken, dan raden we dit artikel over het gebruik van kleur in films op No Film School van harte aan. Makkelijk behapbare tekst met handige infographics, video’s en analyses van kleurpalettes uit bekende films.

 

Kleurentheorie in vogelvlucht

Om kleuren op de juiste manier in te kunnen zetten is het handig om kleuren eerst te leren begrijpen. Welke kleuren gaan wel en welke niet zo goed samen? Wat verstaan we onder primaire, en wat onder secondaire en tertiaire kleuren? Wat is het verschil tussen een kleur en een tint? En zo zijn er veel meer begrippen en concepten uit de kleurenleer die je begrip van kleur kunnen verrijken. En veel tijd hoeft het ook niet te kosten. Zo worden in onderstaande animatie die we op Vimeo tegenkwamen de basisbeginselen van kleurenleer in vogelvlucht uitgelegd.

 

Kijk hoe anderen het doen en leer

Onderstaande brand video is gemaakt ter gelegenheid van het 40ste jubileum van Hong Kong Ballet. Het bestaat uit minitieus gecomponeerde beelden waarin kleur en beweging op prachtige wijze samensmelten. Let bijvoorbeeld op de fluorescent gele kleur van panty’s die de gesynchroniseerde beenbewegingen van de balletdanseressen benadrukt. dezelfde kleur loop als een rode gele draad door de video heen. Ook worden bijvoorbeeld de geometrische composities mooi versterkt door de kleurkeuze.

We hebben ook een aantal mooie geanimeerde video’s gevonden waarin kleuren een belangrijk middel zijn in de storytelling. Zoals deze animatie gemaakt ter promotie van Defenders of Wildlife and Cascadia Wild.

In deze reclame van Estrella Damm wordt sportief omgegaan met primaire kleuren.

De advertentie van FITC Toronto doet een beroep op de verbeelding met een kleurenpalet dat niet mis zou staan in een snoepwinkel. Een heel mooi voorbeeld van hoe een bonte verzameling van kleuren mooi samen kan gaan. Het kleurgebruik is bovendien zeer passend bij dit evenement, dat een internationale showcase is van het beste wat de wereld te bieden heeft aan  design, digitale ontwikkeling, media en innovatie op het gebied van creatieve technologie.

Auteurs: Dzenita Camo en Lisa van Noorden
Omslagfoto: Freepik

In onze training Contentcreatie & Visuele Communicatie leer je onder anderen hoe je een beeldtaal voor je eigen merk kunt ontwikkelen en welke rol kleur daarin speelt. Wil je je brandstory op een overtuigende manier leren verwoorden en uitdragen, dan kun je terecht bij onze workshop Storytelling

De 80’s design revival: van airbrush tot neon

WTF: Waarde, Trots, Focus – Stop met schelden, laat je gelden

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug