jazz-band

Innovatief leiderschap valt goed te rijmen met het ritme van jazz. Of met andere muziekstromingen die stoelen op flexibiliteit en improvisatie. 

4 lessen die innovatieve leiders kunnen leren van jazzbands

 

Jazzbands kennen geen traditionele leider. Ze improviseren en creëren in intuïtieve symfonie met elkaar. Ditzelfde principe kun je doorvertalen naar hoe een organisatie werkt. Een inspirerend voorbeeld is de aanpak van Alida Dors, nieuw artistiek directeur van Theater Rotterdam. Zij gebruikt de crewmentaliteit uit de hiphop als basis voor het inrichten van haar organisatie. Multiculturele crews waarin iedereen medeverantwoordelijk is en iedereen van elkaar leert. We gieten de kern van hun aanpak in vijf lessen voor innovatieve leiders.

1. Geef een ander ruimte om te leiden

In een jazzband krijgt iedere muzikant de ruimte om een eigen bijdrage te leveren. De ruimte om te leiden. Dit gebeurt door tijdens het spelen een concert kleine rustmomenten in te bouwen die een ander de kans geven deze in te vullen. Innovatieve leiders kunnen hier veel van leren. Innovatief leiderschap draait niet om micromanagen, maar profiteert van een meer coachende leiderschapsstijl waarin mensen de ruimte krijgen om hun talenten te ontplooien en te laten zien.
 

2. Oprecht luisteren

Bijdragen en je kansen pakken tijdens de rustmomenten vraagt om actief luisteren naar elkaar. Aandacht voor elkaar hebben en elkaars spel begrijpen, helpt om die momenten te creëren waarin een ander kan shinen. Ook binnen (creatieve) teams heeft ieder lid een eigen uniek creatief proces dat gebaseerd is op persoonlijke levenservaringen. Innovatieve leiders nemen de tijd om hun eigen creatieve proces én dat van hun teamleden te doorgronden.  Hun visie draait om het samenbrengen van deze diverse vormen van creativiteit, zodat ieders unieke werk- en denkwijze benut wordt. Daarmee versterken zij het collectieve creatieve en innovatieve proces van het team.

teambuilding

3. Het enige dat vast staat is het raamwerk

Voor jazz ensambles is de muziek op papier slechts een raamwerk, de inhoud evolueert al improviserend tijdens het spel. Een vorm van geleide autonomie. Ook innovatieve leiders scheppen de kaders voor vooruitgang en geven vervolgens ruimte aan hun teamleden om daar invulling aan te geven. De leider zelf managet verwachtingen, inspireert zijn team en maakt bottlenecks bespreekbaar.

4. Oude werkwijzen durven weggooien

De meest succesvolle jazzbands innoveren doorlopend. Dat doen ze door voortdurend te heroverwegen wat in het verleden werkte. Ze zijn in staat om een nieuw ritme toe te passen of een nieuw instrument te introduceren, vaak vanuit het initiatief van een van de leden. Het feit dat elk optreden anders is dan de vorige, betekent dat een continue lus van afleren en leren een fundamenteel principe voor de band als organisatie wordt.

5. Nieuw denken leidt tot nieuw gedrag

Een goede innovatieve leider is ook in staat om andere denkwijzen te introduceren. Waardoor niet alleen zijn of haar team creatiever wordt, maar de hele organisatie en haar cultuur. Nieuwe ontwikkelingen en koerswijzigingen in een organisatie vragen vaak om nieuw gedrag. Vastgeroeste of verouderde manieren van denken moeten op de schop. Een innovatief leider neemt daarin het voortouw.

Auteur: Dzenita Camo
Omslagfoto: Freepik
Foto in artikel: Versdenkers

Deel dit artikel

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

2 x per maand inspiratie ontvangen. Kunst, creativiteit, campagnes, cases en trainingen.

Social Media

Cases, kennis en blogs

Creatieven kunnen niet altijd aan staan

Creatieve professionals kunnen niet altijd áán staan

De héle dag creatief. Hoezo kan dat niet? Creatieve professionals zijn van onschatbare waarde voor het succes van je team en organisatie. Ze hebben het vermogen om grenzen te verleggen, originele ideeën te genereren en innovatieve oplossingen te vinden. Toch is het belangrijk om te erkennen dat creatieven niet de hele dag door kunnen gaan met het leveren van hoogwaardige creatieve output. Hoe kun je hier als organisatie en manager mee omgaan?

Lees verder »
briefing

Hoe schrijf je een goede creatieve briefing?

Een goede creatieve briefing is als de fundering van een huis: zonder een stevige basis, zal het bouwwerk snel wankelen. Of nog erger, in elkaar storten. Een goede creatieve briefing is dus van cruciaal belang voor een succesvolle samenwerking tussen een bureau, klant en creatief.

Lees verder »
Scroll to Top

Wil jij gratis inspiratie in je mailbox?

Ontvang 1 x per maand onze nieuwsbrief

Ik wil meer informatie over deze training

Naam

TRAININGSDATA
21/22 aug en 7/8 sept
2/3/16/17 november

TIJDEN
Van 10:00 tot 16:00.

PRIJS
€1899,- EX BTW

EARLY BIRD KORTING
€100,- Early bird korting als je uiterlijk een maand voor aanvang betaalt.

LOCATIE
Drievriendenstraat 26, 3014 JS, Rotterdam.

BTW-VRIJE FACTUUR?
Dat kan! Geef het aan bij je inschrijving.

BARTEREN
We ruilen graag onze kennis tegen een mooi aanbod. Klik hier voor informatie.