4 gave guerrilla marketing campagnes van eigen bodem

MET GUERRILLA MARKETING MAAK JE OP EEN VERRASSENDE MANIER CONTACT MET JE DOELGROEP

Op een verrassende manier opvallen bij je doelgroep én bij de media met een bescheiden budget? Dat doe je met guerrilla marketing. Een frisse marketingtechniek waarmee je binnen een korte tijd veel aandacht van media en publiek kunt creëren. Èn een verrassend stukje merkbeleving. Dat ook nog eens lekker ludiek mag zijn. Guerrilla marketing is een vrijbrief om je fantasie de vrije loop te laten. Met je marketingstrategie als basis.

Hoe bedenk je een guerrilla marketing campagne?

Zoals bij alle andere marketingactiviteiten is het belangrijk om eerst te bepalen wat je met de guerrilla marketing actie wilt bereiken. Welke rol speelt deze campagne in je marketingstrategie? Guerrilla marketing kan bijvoorbeeld goed ingezet worden om naamsbekendheid en merkherkenning te vergroten.

Als de strategische basis en het doel van de campagne duidelijk is, geef je creativiteit dan de vrije loop. Organiseer een creatieve brainstormsessie met je team om ideeën te verzamelen. Brainstormtechnieken die je daarbij kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld mindmappen en associatief denken.

Een goede guerrilla marketing campagne voldoet aan een aantal kenmerken. Die vind je in hieronder. Hou deze kenmerken in gedachten bij het ontwikkelen van je campagne. Scoor je op alle vijf punten goed, dan kan succes haast niet uitblijven.

  • Op openbare plekken, vaak in de buitenruimte
  • Op onverwachte plekken
  • Creëert buzz en free publicity
  • Creëert beleving voor het publiek
  • Bevat een dosis humor

Toffe Nederlandse guerrilla marketing campagnes

Ter inspiratie, zijn hier een aantal voorbeelden van guerrilla campagnes van eigen bodem.

Bavaria Babes

Voor het eerste voorbeeld blikken we terug naar het WK van 2010. Bavaria, die geen officiële sponsor was en dus geen reclame-uitingen mocht doen, zette een Trojaanse paard in om toch publiciteit te genereren. Het biermerk had zichzelf al in de kijker gespeeld door een oranje WK jurk voor de vrouwelijke fans te introduceren. Een hit in Oranje juichland. Dit jurkje werd hét geheime wapen voor hun guerrilla marketing campagne. Tijdens wedstrijden plaatste Bavaria groepjes vrouwelijke toeschouwers in het publiek. Op een bepaald moment in de wedstrijd, onthulden deze Bavaria Babes de opvallende oranje juichjurken onder hun normale kleding. De groepen juichende knappe dames in het publiek trokken natuurlijk media aandacht. Bavaria overtrad wel de sponsor regels én kreeg een fikse boete. Maar dat creëerde alleen meer buzz rondom het merk.

The Boys Graffiti wall én wildplak campagne

Om het tweede seizoen van de succesvolle anti-superhelden serie The Boys in Nederland te promoten, koos Amazon in 2020 voor een opvallende guerrilla campagne. Een uiting was een waanzinnige reusachtige graffiti wall in het centrum van Rotterdam. Hoe dat er uit zag zie je in onderstaande video.
Naast de graffiti wall, werd ook een wildplak campagne gelanceerd. Opvallende posters van The Boys fleurden palen en wanden van verschillende Nederlandse steden op.

Anytime Fitness Eindhoven

Ook Anytime Fitness besloot op de superhelden tour te gaan bij de opening van hun nieuwe vestiging in Eindhoven. Samen met een flyer team bezocht de in het paars geklede ‘Anytime superheld’ winkels en bedrijven om ze kennis te laten maken met de voordelen van sporten bij de club. Hoe dat er uit zag, zie je in deze Facebook video.

Rabobank hypotheek promotie

Rabobank koos voor een simpele en treffende guerrilla campagne om hun hypotheekproducten te verkopen. Op verschillende plekken in Amsterdam, waaronder huizen die te koop staan, werd op de stoep een reversed graffitti tekst gespoten: “Droomhuis gevonden in Amsterdam? Gratis oriëntatie? Bel Rabobank 06 15681497”. Een to-the-point boodschap die niet te missen is én waar je ter plekke actie op kunt ondernemen. Bekijk alle uitingen hier.

 

Volg de cursus Nudging en Guerrilla marketing bij Versdenkers

Hebben bovenstaande voorbeelden je creativiteit aangewakkerd? Wil je zelf leren hoe je Guerrilla marketing campagnes ontwikkelt?  In onze tweedaagse cursus Nudging en Guerrilla marketing leert trainer en ‘ontsaaier’ Frank Paats je alles wat je daarvoor nodig hebt. Lees meer of pak gelijk je plek in een van de aankomende cursussen.

Auteur: Dzenita Camo
Omslagfoto: freepik.com

Zo maak je met guerrilla marketing je event onvergetelijk

Versdenker van de Maand: Suzan Lindhout

PRAAT MET ONS

Al je vragen zijn welkom. We komen zo snel mogelijk bij je terug via mail of telefoon.

Not readable? Change text. captcha txt