Waarom heb ik dat niet bedacht!

Waarom heb ik dat niet bedacht!

Ken je dat gevoel? Zeker weten. Als creatief werkend binnen welke art-form dan ook loop je hier tegenaan. Je ziet iets van een ander en het slaat in als een bom. En dan niet op een positieve, inspirerende manier. Nee. Op een jaloersmakende manier. Zo mooi! Zo simpel!  Precies wat je zelf ook al had bedacht, maar dan anders. Of precies zo, maar toch terzijde geschoven. En daar heeft die ander nu succes mee. Fok!

Vanuit dat gevoel startte Danielle Krysa in februari 2009 haar blog www.thejealouscurator.com. Daar verzamelt ze kunstwerken “die haar jaloers maakten op een giftige, ziel verpletterende manier.” Meer dan 9 jaar later is die jaloezie in inspiratie veranderd. Zij ontdekte dat haar jaloezie volledig op zijn kop kon worden gezet en als brandstof kon worden gebruikt om zelf aan de slag te gaan.

Naarmate ze verder ging met de site, begreep ze dat ze het meest in geïnteresseerd was in het delen van het werk van getalenteerde hedendaagse kunstenaars. Dus ze startte ook Fancyschmancygallery.com.

Maar de fascinatie met twijfel, innerlijke strijd, creatieve blokkades, en de jaloezie waarmee kunstenaars te maken hebben leidde tot het idee achter haar boek “CREATIVE BLOCK”, dat werd uitgebracht door Chronicle Books in 2014. Daarna schreef ze een meer diepgaand vervolgboek, getiteld  “Your Inner Critic Is A Big Jerk”,  dat in de herfst van 2016 is uitgebracht als hardcover en als audio book. En je komt haar ook tegen bij deze TEDx talk.

Kortom: laat jaloezie je niet stoppen, snoer je innerlijke criticus de muil en ga aan de slag!

Een aantal van de werken op Fancyschmancygallery.com. Daaronder een aantal ideeën waar ik zelf jaloers op ben.

Fok, waarom heb ik dat niet bedacht.

 

Janet Echelman

Janet Echelman


Painted Church

Anamorphic art

“It’s a point of view” – anamorphic typography by Felice Varini

 

New Zealand-based artist Henrietta Harris creates watercolor paintings that often involve portraiture with a departure into the surreal with faces skillfully obscured and misplaced by the clean sweep of a brushstroke.

Ecuador-based artist Oscar Santillan presents the brilliant effect of light being cast through an ornate window for his installation titled Daybreak by simply sanding paint off of a wall and redistributing the powdery residue on the floor.

 

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug