Vanlife: hoe een simpeler leven razendsnel een marketingtool werd

Hoe snel kom jij het volgende beeld tegen op Instagram?  Een VWbusje dat over een idyllische landweg rijdt, bij zonsondergang; op zoek naar een afgelegen plek om de nacht door te brengen. Pretty darn snel.

De hashtag #vanlife is inmiddels een oude bekende. Alledaags en toch buitengewoon, want terwijl iedereen al weet dat het om een Bohemian lifestyle gaat, blijken het toch maar een handjevol mensen te zijn die hun leven op deze manier kunnen en willen inrichten. De lifestyle is te vergelijken met de Tiny Housing Movement. Meer en meer mensen voelen de behoefte zich te bevrijden van verplichtingen en regelgeving in onze maatschappij. Gewoon vrij zijn! Wat ooit begon als een social movement is inmiddels verworden tot een sexy marketing tool. Hoe is dat allemaal zo snel gegaan?

Versdenkers-Vanlife
Versdenkers-Vanlife

 

De New Yorker wijdt er een leuk artikel aan.  Dit artikel vertelt over de allereerste Vanlifers; Emily King en Corey Smith die zich in de gelukkige omstandigheden bevonden waardoor ze op pad konden; Corey had zijn baan opgezegd en Emily kon aan de slag als web-developer. Een functie waarvoor ze niet op 1 plek hoefde te zitten. In een Volkswagen Syncro uit 1987 gingen ze op weg.

Het was de begintijd van Instagram en in de loop van de tijd verzamelde Huntington met zijn foto’s meer dan een miljoen volgers. Hij vertegenwoordigde een nieuw soort beroemdheid op sociale media, iemand die niet beroemd was om zijn hoofdrol in films maar als inspiratie voor een ​​benijdenswaardig leven. “Mijn inspiratie”, was een typische reactie op zijn berichten. “God, ik wou dat mijn leven zo vrij en verbazingwekkend was.” Huntington tagte zijn berichten met #homeiswhereyouparkit en #livesimply, maar de tag die hij het meest gebruikte was #vanlife.

“You know, it’s not thug life—it’s van life!”

Wanneer je “#vanlife” op Instagram zoekt, komen er 2.466.743 berichten naar voren. Zoals The New Yorker opmerkt, is de trend behoorlijk gehomogeniseerd: witte, heteroseksuele paren van in de dertig domineren de hashtag. Pittoreske scènes van yoga in het bos, loungen in bed aan het strand of gewoon het verkennen van het “onbekende” zijn de hashtag – en alle erbij behorende gesponsorde posts gaan domineren. Want wat heeft het voor zin om in een busje te wonen en te ontsnappen aan de dagelijkse realiteit, tenzij je er geld mee kunt verdienen?

Vanlife als marketingtool

Het vermarkten van een lifestyle is geen nieuw concept, en ook ‘celebrity endorsements’ kennen we al langer. Vanlife en aanverwanten is een mix die waarde heeft voor adverteerders, marketeers en iedereen die probeert te ontsnappen aan de sleur van 9-tot-5. Volgens het artikel van The New Yorker: “Een vroege studie schatte dat de markt voor social-media-influencers in 2015 vijfhonderd miljoen dollar waard zou zijn; maar die markt bleek vele malen groter en zal toenemen tot tenminste vijf miljard dollar in 2020.” Dat is een hoop dollars om te jagen, om het zachtjes te zeggen. Dat ‘vanlife’ mainstream is geworden zegt alles over de kracht van social media, merken en de kracht van suggestie.

versdenkers-Vanlife3

 

Meer Versdenkers over lifestyle en creativiteit.

 

Charles Bukowski: How to Stand out in a Noisy World

 

Tom of Finland. The gay icon who changed pop culture forever

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

De natuur laat zich niet dwingen? Toch lukt het Gavin Munro