Pas als je het door hebt, zie je het

De ripeness-factor, sommige politici en onderhandelaars blinken er in uit. Ook conceptontwikkelaars kunnen niet zonder. Wil jij dat mensen jouw (product)idee oppakken, dan is aanvoelen van momentum het halve, nee, het héle werk.

Ripeness is niet veel anders dan een ‘rijp’ moment herkennen. En dan begrijp je ook direct waarom de term afkomstig is uit het handboek van politici. In een conflict dat onoplosbaar leek, blijkt er opeens een uitweg mogelijk, is de wapenstilstand een feit. Dan moet je dus aanvoelen wanneer de geesten rijp zijn. Een mooi voorbeeld van dichtbij: de al vaak geciteerde uitspraak van burgemeester Aboutaleb; ‘bevalt het je hier niet, dan rot je maar op’. Hij voelde dat de maatschappelijke emmer op het punt van overlopen stond. Door daar woorden aan te geven, trok hij in één klap het initiatief in de discussie naar zich toe.

Momentum dus. Ook het succes van een nieuw product of concept draait hierom. Neem de koffiecultuur. Als er iets trendgevoelig is, is dat het wel. Ik merk dat zelf, want in het atelier waar ik mijn trainingen geef staat een doodnormaal koffiezetapparaat. Veel van de marketing-managers en communicatieadviseurs die ik hier ontvang zijn gewend aan glossy espresso, aan latte machiatto. Ik heb dat niet, ik zet filterkoffie. Maar Along the way merk ik hoe hun reacties op mijn simpele bakje van toon is veranderd: van een gelaten ‘geeft niet’ naar ‘eigenlijk is dit veel lekkerder’. En raad eens: filterkoffie is de nieuwe trend!

Als je de kanteling in de perceptie herkent, dan weet je ook hoe jouw idee de brug kan helpen slaan tussen ‘hoe het was’ en ‘hoe het kan worden’. Ik zie het als de schone taak van de creatief om de ontvanger en/of de markt erop te wijzen wanneer de geesten rijp zijn. Pas als je het door hebt, zie je het ook.

Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

blog-this-is-antwerp