Loze leuzen maakt een trui tegen spreekkoren

Wat een lekker en ook nog bewustmakend project van Anouk Smith en Oma Miep: Loze leuzen. Onthoud je deze..campagnemaker?

Een voetbalfan ben ik niet, maar kijk ik wel eens..dat val ik van mijn stoel van verontwaardiging over die debiele spreekkoren. Oma Miep is joods én Feyenoordfan én ze baalt nog meer dan ik van Hamas-spreekkoren in de Kuip. Want Miep is niet alleen Joods en gevormd door de oorlog, maar ook groot Feyenoord fan. Het doet haar dan ook erg veel pijn dat het gros van de supporters met leuzen zoals “Hamas, Hamas, joden aan het gas” scheldt, met name richting de aanhang van de aartsvijand: Ajax.

“We hebben een oorlog meegemaakt die echt verschrikkelijk was. Ik heb bijna mijn hele familie verloren in de oorlog. Ik heb ook kennissen die niet meer naar Feyenoord willen gaan vanwege de spreekkoren.”

Kleindochter Anouk besloot wat tegen de leuzen te doen en zocht naar alternatieven voor de discriminerende teksten. ‘Hamas hamas… je moeder doet zeker nog je was.’

loze-leuzen-oma-miep-kleindochter-anouk

Loze leuzen

Voor haar afstudeerproject aan de Willem de Kooning academie besloot ze de gewraakte Hamas-leuzen te vervangen. Ze wil zo laten zien dat het eigenlijk loze leuzen zijn.Op haar site lozeleuzen.com staan varianten als ‘Hamas Hamas… jij drinkt zeker bier uit plastic en niet uit glas’ of ‘Hamas Hamas… jij bent zeker blijven zitten in de kleuterklas’. Maar mensen kunnen ook hun eigen variant maken.

Gotische letter

Anouk liet de beginwoorden ‘Hamas Hamas’ bewust staan. “Dat is om een schrikeffect te krijgen.” Dat geldt ook voor het gekozen gotische lettertype dat ook door Feyenoordsupporters wordt gebruikt.

Trots

Oma Miep is trots. “Ik vind dat ze een prachtig project heeft. Ik ben er helemaal voor. Schitterend wat ze doet.”

En ik ben helemaal met oma Miep eens. Het schitterende idee van Anouk laat zien dat je met versdenken hele taaie onderwerpen een ontzettend creatieve draai kunt geven. Onthoud je deze..campagnemaker?
loze-leuzen
Neem contact op

We komen zo snel mogelijk bij je terug

kleurpsychologie in brandingkunst als inspiratie versdenkers